Vilken hästtransport?

Sv: Vilken hästtransport?

Okej.. Nu kommer dagens dummaste.
Menar du alltså att svaret är JA, på frågan? Man får ha checklista?

Typiskt mig :o

Okej.. Nu kommer dagens dummaste.
Menar du alltså att svaret är JA, på frågan? Man får ha checklista?

Typiskt mig :o
Via den utmärkta körkortsportalen -
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil-med-tungt-slap/

- kommer du åt massor med nyttig information. Längst ner i en länk till vägverkets paragrafer som anger hur provet ska genomföras finns detta att läsa:

5 kap. Fordonskännedom

1 § I säkerhetskontrollen skall ingå kontroll av
- bromsar
- hjul och däck
- belysning/reflexer
- körriktningsvisare
- signal
- styrning
- vindrutetorkare och spolare
- backspeglar
- rutor
- kopplingsanordning
- katastrofbromswire
- elanslutning till släpvagn
- säkring av last.

2 § Om sökanden använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillvägagångssättet för kontrollen.

Wow, säger jag bara. Hade man vetat det när man skulle köra upp hade ju livet varit mindre förvirrat... :smirk:

Tycker det är skrattretande att man ska asa iväg med en boggiesläp med plats för två hästar, klädkammare och sadelkamare och får lasta in en Cponny... Såg att ju mindre saker det är på släpet desto bättre lastvikt får man... Sjukt.... Där hästarna knappt kommer in får man lasta två... och där de har gott om plats en...

Vad är det du tycker är konstigt egentligen?

Ett stort släp med mycket plats väger givetvis mycket. Har man då bara B-körkort blir man ju tvungen att ha en totalvikt som är så låg att man får dra den, dvs maxlasten krymper till nästan ingenting om man t ex har ett stort glasfibersläp med sadelkammare.

Det är ju helt logiskt och inte alls konstigt? :confused:

Med BE-kort kan du ha vagnarna vägda till det de är byggda för, t ex 2 eller 2,5 ton och får därmed en vettig lastvikt.

Tackar :D :bow: / En som tydligen letat för dåligt :o

Min nya glasfibertransport med sadelkammare, boggi, väger 790 kg och jag har en lastvikt på 710 kg eftersom totalvikten är 1500 kg.

Min bil får dra 1500 på b-kort. Så ett halvblod av större modell och även ev föl räknar jag med att ha lastvikt till. Två stora hästar kan jag ju inte köra förstås.

Men i framtiden blir det nog BE- trots allt.

Jag tycker ju för min del att om man VET att man bara behöver köra med en D-ponny eller med två shettisar så varför ska man då skaffa BE kort eller ha maxad lastkapacitet, om man ändå inte behöver det?

Det KAN ju vara så att man trots det vill ha en rymlig, ljus släp med tillgång till sadelkammare och garderob.

Var och en köper väl det som passar ens behov bäst, med minsta möjliga krångel eller kostnader.

Naturligtvis kan jag köpa en av de allra största släpen... men jag tycker fortfarande att det är löjligt att de inte har lika mycket lastvikt i de STORA släparna som de små med mer lastvikt. De borde klara mer eftersom de är så rymliga...
Det handlaralltså inte om B eller BE, det handlar om logiken...

Jag håller med dig där. Problemet är i o f sig inte släparna utan när man ska "ha ihop" dem med våra tunga bilar:D
Tycker att hela systemet är idiotiskt egentligen, det borde förenklas och anpassas. En säker dragbil med en säker släp borde inte vara svårare att få framföra än en skrotbil med en skitsläp...

Naturligtvis kan jag köpa en av de allra största släpen... men jag tycker fortfarande att det är löjligt att de inte har lika mycket lastvikt i de STORA släparna som de små med mer lastvikt. De borde klara mer eftersom de är så rymliga...
Det handlaralltså inte om B eller BE, det handlar om logiken...
Indirekt handlar det om B eller BE eftersom de flesta släp konstrueras för 2000 kg eller mer men typgodkänns som 1300-1500 eftersom marknaden kräver kärror som man får dra med B-körkort. Så kunder som vill ha rymliga kärror med extra finesser köper kärror som egentligen borde dras med BE och vara typgodkända i intervallet 2000-2500 kg. Det enda tillverkaren kan minska är lastvikten om en sådan kärra ska godkännas som 1500-kärra.

Tack för att du svarade i mitt ställe, jag hade nog blivit lite "hetlevrad" där... :bow:

Jo, visst finns det släp (även glasfiber) som är "lätta", men EmilieR:s funderingar kändes väl naiva i sammanhanget. Hon verkar inte ha förstått poängen alls.

Nu tycker jag att du är lite fjantig faktiskt. Tror inte du förstår vad jag menar. Jag är en fullt vuxen människa som tom har BEkörkort så det är absolut inte det som är problemet.

Min inflik i det hela är att man knappt får PLATS med 2 stora hästar i en del av de transporter som är GODKÄNDA för det. Medans det många ggr hade fått plats gott och väl i dessa fina stora med utrymme för det.
Har liksom inte förstått hur det ska vara bättre att köra en gammal fallfärdig trailer med en dålig bil istället för ett säkert ekipage... Rent trafikmässigt borde det kvitta med de 2 tonen mer det väger. Den lär ju iaf inte trilla ihop. Körningen med 1 ton extra är inte heller speciellt mycket ändrad jämfört med en vanlig släp du inte behöver körkort till.

Varför bli hetlevrad över en sån sak???

Jo tack- jag vet svaren... Jag sitter ju o söker i djunglen om vilken släp som skulle passa mig o min bil bäst...
Köper nog en lastbil istället!

Har inte lästa alla inlägg...men det släp vi har är vi super nöjda med! Det är ett Henra släp, modell Contessa XL pga av att mammas häst är rätt stor...

Men de släpen verkar bli mer och mer poppis (iaf i sthlm)...

EN tävlning mamma va på i våras var det 4-5 släp som var henra släp i olika modeller...Och alla verkar vara nöjda med dom släpen...

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
754
Senast: Vinur
·
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
290
Senast: lillan222
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 338
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar