Vilken hästtransport?

Sv: Vilken hästtransport?

TS: kolla in Cheval Liberte de har jätte trevliga transporter.
Snygga att titta på, kanonbra att köra häst i dessutom är de lätta och det är mycket bra priser på dem.
En boggie hos cheval liberte kan du lätt få i vikt som passar en liten S40. Så då blir det inga problem efter din stora 607:a.
F.ö så har jag för mig att man inte får sälja nytilverkade hästtransporter som inte är boggie.

Jag tog E efter att ha haft B i 7 månader.

Det var inte svårt alls...

Kostade 120kr körkortstillstånd. (om jag minns rätt, kan ha varit lite mer.)
180kr teori. (*2 för jag missade första).
840kr uppkörning.
1400kr lektion på bilskola.

Drygt 2500kr. Inte dyrt alls...

Dragkroken kan vara godkänd för mindre än vad bilen får dra (och tvärtom).

Senast ändrad:

Jag har precis tagit mitt BE-kort.
Lämp: 220 kr
Teori: 180 kr
Uppkörning: 840 kr

Totalt: 1240 kr

Jag hade eget ekipage (mitt släp och lånad, större bil) och har inte tagit några lektioner. Alla böcker lånade jag av bekanta.
Billigt och bra! :bow:
Helst ska man inte kugga uppkörningen, för den är ju rätt dyr...

Hej!

Man kan också bli kuggad för att man glömmer något i säkerhetskontrollen (minns inte vad det var- nån liten skitsak, typ kolla oljan eller nåt)... Även att man uttryckligen säjer att det känns som om man glömt det. När man sedemera blir kuggad får man även kommentaren "man får ju ha lapp med alla moment med sig, varför hade du inte det om du har så svårt att minnas?"... Då blir man inte allls glad! Speciellt som info om att man får ha med sig lapp om momenten inte funnits..

Så nog kan det skötas ganska oproffsigt ibland..

/ Lavinia, som inte haft ork att försöka med be

Det var väl typ något liknande som minst en av mina bekanta råkade ut för och det blir ju med ens mycket dyrare om man missar en uppkörning.

Hela upplägget på det här med E-behörighet för att köra med hästsläp känns klumpigt och mossigt.

Fast det gäller inte HÄSTLÄP bara, utan alla tunga släp...

Vaddå klumpigt? På vilket sätt kan mer utbildning vara mossigt och fel???

Lavinia; i Barkarby är de "mänskliga", så kör upp där ;)

Hela upplägget på det här med E-behörighet för att köra med hästsläp känns klumpigt och mossigt.
Mer skrämmande är att man utan utbildning får hänga på en släpvagn lastad med två hästar utan kunskap om hur släpvagnen påverkar köregenskaper. Att dra släpvagn och hur man lastar säkert ingår inte i den vanliga körkortsutbildningen (*B***).

Jo dragkroken påverkar vilken vikt du kan dra bakom bilen. Fråga mig inte hur men jag vet ATT den gör det.

Ja givetvis måste dragkroken vara dimensionerad och godkänd för den vikt du skall dra med den men det är ju självklart. Så vad menar du egentligen?

Ähh, det är ju bara trams rent ut sagt! Tror du en snorvalp på 18 och ett halvt har bättre kunskap och kör bättre än en som har dragit hästsläp i över 20 år? För att de har läst in teori och kört upp?
Fullständig idioti säger jag.

Lär folk o lätta på gasen, köra mjukt och se till att ha bra transporter o bilar istället. Hur många olika sätt menar du att man kan "stuva" in en häst? Kan man få förskjutning i lasten kanske? Ska man kanske surra fast lasten? Jag vet inte, jag binder hästen i avsedd ring, har säkerhetsbomfram och dörrar bak, hästen står på rätt håll - vad mer behöver du veta? Har kört prickfritt i över 20 år f ö.

Ähh, det är ju bara trams rent ut sagt! Tror du en snorvalp på 18 och ett halvt har bättre kunskap och kör bättre än en som har dragit hästsläp i över 20 år? För att de har läst in teori och kört upp?

Lär folk o lätta på gasen, köra mjukt och se till att ha bra transporter o bilar istället. Hur många olika sätt menar du att man kan "stuva" in en häst? Kan man få förskjutning i lasten kanske? Ska man kanske surra fast lasten? Jag vet inte, jag binder hästen i avsedd ring, har säkerhetsbomfram och dörrar bak, hästen står på rätt håll - vad mer behöver du veta? Har kört prickfritt i över 20 år f ö.

Om vi nu är inne på säkerhet och lastsäkring så får man köra traktor med två vagnar med rundbalar på utan utbildning också. Där kan vi prata om att ett misstag kan få fatala konsekvenser.

När man sedemera blir kuggad får man även kommentaren "man får ju ha lapp med alla moment med sig, varför hade du inte det om du har så svårt att minnas?"... Då blir man inte allls glad! Speciellt som info om att man får ha med sig lapp om momenten inte funnits..

FÅR man läsa innantill alltså?! På vad, säkerhetskontrollen eller bara sådant som gäller bilen som man haft på B-kortet? Men vad är det då för vits med utfrågningen?
Eller har jag fattat helt fel nu.

FÅR man läsa innantill alltså?! På vad, säkerhetskontrollen eller bara sådant som gäller bilen som man haft på B-kortet? Men vad är det då för vits med utfrågningen?
Eller har jag fattat helt fel nu.

Jämför med flyget tex. De har checklistor. Det är det säkraste sättet att göra en korrekt säkerhetskontroll.

Men du missar hela poängen. Det handlar inte om HÄST, det handlar om TUNGT SLÄP. Det handlar om behörighet. Det finns inget som heter behörighet att köra B-fordon med tillkopplat släp med häst oavsett vikt.

Om du har alla kunskaperna, varför inte lägga de 1500 kr det kostar att få behörigheten?

Men du missar hela poängen. Det handlar inte om HÄST, det handlar om TUNGT SLÄP. Det handlar om behörighet. Det finns inget som heter behörighet att köra B-fordon med tillkopplat släp med häst oavsett vikt.

Om du har alla kunskaperna, varför inte lägga de 1500 kr det kostar att få behörigheten?

Med rätt bil är det tillåtet att dra 1500kg släp med B-kort så tydligen har våra myndigheter ansett det vara tillräckligt säkert. Det finns massor med olika fordon som man får framföra utan spec utbildning just för det ekipaget.

I går körde jag tex traktor + press sedan traktor + två balvagnar och jag har faktiskt ingen utbildng för något av ekipagen. Det gick dock bra ändå.

Utbildning är väl bra men det är inte allt.

Men vad är det då för vits med utfrågningen?
Det är inte en "utfrågning". Det är inte en kontroll av förarens minne. Det man kontrollerar är att föraren har kunskaper som krävs för att bedöma om ekipaget kan framföras säkert.

Jag tyckte att både uppkörningen och teorin kring framför allt lastsäkerhet (surrning och köregenskaper beroende på lastning) var nyttig och tänkvärd. Då har jag ändå haft körkort snart trettio år och kört många mil både med och utan släp.

Dagens körkortsutbildning är faktiskt bättre och mer omfattande än den utbildning vi fick på den tiden. Man ska nog vara tämligen ödmjuk inför sin egen förmåga eller brist på förmåga i trafiken...

Jag lärde mig massor av att ta BE-kort verkligen.
Manövrera ett ekipage var jag redan rätt haj på, kör man mkt släp blir man det ju.
Men resten såsom viktreglerna i detalj (kunde jag i och för sig redan, men MÅNGA behöver lära sig!!!) och framför allt hur en släpvagns bromssystem fungerar i detalj. Hade jag ingen aaaning om innan... Är ändå ingenjör och kanske mer än normalt tekniskt intresserad, men bilar (och tillbehör) har jag aldrig liksom lärt mig!
Lastsäkringsmetoder kunde jag inte heller, inte mer än sunt förnuft i alla fall. Nu VET jag.
Flera skyltar som jag glömt bort sedan tonårens körkortande har jag fått läsa på och nu kanske det sitter istället. Gäller framför allt viktskyltarna då, men även de andra som man sällan stöter på i vardagen. Det är inte fel att måsta repetera B-teorin, det behöver man nog lite till mans tror jag...
1240 kr var det värt helt klart!

Senast ändrad:

Min sambo tyckte också BE var "joll". Tills han tog det. Nu tycker han att det borde vara givet att man vill kunna det man håller på med - du blir trots allt en bättre förare när du har större kunskaper. Behörigheten är ju bara ett bevis därom ;)

... och jag ska börja jag med, vad det lider. :cool:
Kan ju vara bra att få köra ekipaget själv.

Min sambo tyckte också BE var "joll". Tills han tog det. Nu tycker han att det borde vara givet att man vill kunna det man håller på med - du blir trots allt en bättre förare när du har större kunskaper. Behörigheten är ju bara ett bevis därom ;)

... och jag ska börja jag med, vad det lider. :cool:
Kan ju vara bra att få köra ekipaget själv.

Jag tycker också BE skulle vara bra så det finns på att göra listan så att säga. Det är främst för att det skulle vara bra att få köra tyngre som jag skulle ta BE. Jag tycker jag klarar av det ekipaget vi har idag och jag har ju behörighet på det trots att jag bara har AB.

jag skulle säkert lära mig mycket av att ta körkort för tung lastbil med tungt släp också. Det skulle vara till nytta när man kör tunga traktorekipage tex.

Det fins oändligt många utbildningar som skule vara bra men jag tänker inte gå alla dem ändå.

Ser man generellt på trafiken i Sverige idag så är det inte utbildning som saknas. Det är trafikvett som saknas!

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
754
Senast: Vinur
·
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
290
Senast: lillan222
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 338
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar