Vilken hästtransport?

Sv: Vilken hästtransport?

Viktigt, jag tror att många blev chockade av artikeln i... var det Hästmagazinet?

Kontrollvägning är aldrig fel.

Tack underbara du! Jag börjar fatta lite..men fortsätter fråga lite ändå :o

Så totalvikten är 1300 kg totalt för släp + häst. Släpet väger ca 700 kg , jag kan lasta 640 kg häst alltså?

Nu drar jag ett exempel för att se att jag fattat det själv :D
Så ex. släpets totalvikt är 1500 kg, släpet väger ca 800 , jag kan lasta häst på 700?

Precis...

Jag har ett släp med totalvikt 1500kg där jag får lasta 860kg häst.
Och det är ändå tvåaxlat (nu undrar jag om det skulle klara en kontrollvägning men...)

Jag har BE så jag funderar på att väga upp det till de 2000kg som axlarna ska klara, måste bara kolla med tillverkare om "resten" av släpet klarar det också (ja, jag måste byta kulhandske).

Okej det här skulle vara till TS?!

Nåja :)

KL

Då inflikar jag en fråga eftersom jag är lite oense med en bekant angående hur mycket man får köra på B-kort med en Volvo V70 (5-6 år gammal sådan ). Jag har fått besked ang både V70 och Cross country, från Volvohandlaren, att det är 1280kg som gäller medans bekanten säger att med deras V70 så är det 1400kg på B-kort som gäller.

Någon som vet hur det här kan hänga ihop??

Det går att utläsa lätt och enkelt på bilens registreringsbevis :)
Eller om du har regnr så kollar du på vv.se. Där står max släpvagnsvikt och max släpvagnsvikt B-behörighet. (På min bil 1600 resp 1450).

Typ svårt att svara på såhär....

CC och 1280 känns iaf väldigt bekant.

Säger som Lil-Sis, MÅSTE till reg.bevis (eller regnr på bilen och www.vv.se) för att säkerställa det.

Jag tror att bägge har rätt, det är rätt stora variationer mellan bilarna.

Vår V70XC har just 1280/1800 E, så siffrorna så långt ser ok ut. OM sen en specifik bil har andra vikter - det har ni redan svarat på ;)

Ja då vet jag i a f att JAG kommer att köra lagligt, vad andra gör eller tror det är ju upp till dem.

Antagligen är det så att deras lite äldre Volvo väger mindre än de nya och därför får de dra mer på B-kortet.

Då inflikar jag en fråga eftersom jag är lite oense med en bekant angående hur mycket man får köra på B-kort med en Volvo V70 (5-6 år gammal sådan ). Jag har fått besked ang både V70 och Cross country, från Volvohandlaren, att det är 1280kg som gäller medans bekanten säger att med deras V70 så är det 1400kg på B-kort som gäller.

Någon som vet hur det här kan hänga ihop??
Registreringsbeviset är enda sättet att avgöra. Vikterna för samma bilmodell varierar nämligen mellan motoralternativ och om man har manuell eller automat. Löstagbar dragkrok brukar också innebära lägre släpvagnsvikt.

Registreringsbeviset är enda sättet att avgöra. Vikterna för samma bilmodell varierar nämligen mellan motoralternativ och om man har manuell eller automat. Löstagbar dragkrok brukar också innebära lägre släpvagnsvikt.

varför skulle avtagbar dragkrok ge lägre släpvagnsvikt? Vi hade tidigare en Audi A4 TDIQ och nu en Subaru Forester och båda hade/har avtagbar krok. Båda med släpvagnsvikt på 1800kg med E-kort. Tjänstevikten bör inte påverkas så mycket av typ av krok.

För ännu större bilar kan jag förstå om det är så för kanske finns inte avtagbara krokat för riktigt höga släpvagnsvikter? Annars är det ju en miss att registrera en bil med för klen dragkrok.

Men jag håller med om att man måste kontrollera just den bilen det gäller för att få rätt dragvikt. Det måste man ju göra varje gång man köper bil. Det går ju inte att säga vad en viss bilmodell för dra.

Numera går jag in på Vägverkets sida och slår in bilens reg nr för att få alla fakta där och sen så jämför jag med släpets uppgifter OCH så har jag tryckt ut BOJ:s faktiskt rätt så lättfattliga förklaring på reglerna kring alla olika vikter.

Helgarderad numera alltså:smirk:

Ska kopiera upp till bekanten också...

Det är lika krångligt med de riktigt små släpvagnarna också!

Många som köper en obromsad "EU-kärra" kör olagligt utan att veta om det. Man köper en 750-kg kärra och har en bil där maxvikten för obromsat släp (står i registreringsbeviset) bara är kanske 650 kg eftersom bromsarna på dragbilen inte är klent dimensionerade.

Jag vet inte men det känns på något sätt som att reglerna behöver ses över och förenklas. Det borde också vara betydligt enklare och snabbare att skaffa E-behörighet.

Varför ska allting krånglas till? Tycker att det ibland blir bakvänt och leder till att folk kör omkring i små dragbilar med skruttsläpar för att vara laglydiga medans de riktigt säkra och rejäla dragbilarna med dito släpvagnar inte rullar i samma utsträckning p g a krångel med viktregler och körkortsbehörighet:(

Nej, jag har inte ens provat själv än utan får gå på det bekanta har berättat, dels om teorin som verkar lika omfattande som att ta om hela sitt körkort och dels om rätt stora kostnader. En del har tyckt att själva körningen varit busenkel medans en del har blivit kuggade för vad som kan tyckas skitsaker, m a o det verkar inte vara något vidare professionellt upplagt.

Om jag måste så gör jag det men tycker att hela systemet är åt helvete rent ut sagt, jag har haft körkort i över 20 år och i stort sett hela tiden kört med bil och hästsläp i genomsnitt en gång i veckan.
Jag ser till att ha nya, säkra släpar, väl servade och ordentliga dragbilar - varför ska man propsa på att man nu ska ha E-behörighet för i princip allt? Inte fasen är det för säkerhetens skull i a f, snarare för att man får in bra pengar på det, det är business.

Ut o jaga skruttiga ekipage istället, ibland ser man ju bilar och släp som knappt håller ihop!

Men denna diskussionen har vi haft förut och behöver kanske inte ta upp den igen. Man upplever ju saker och ting olika irriterande här i världen...

Jag tycker att det ska vara BE för allt över 750 kg på kroken.

För att så få människor vet vad som händer om man t ex lastar fel, hur fellast påverkar köregenskaper, hur stort ett ekipage egentligen är - ja av massor av anledningar.

KAN du köra och KAN du säkerhetskontrollera ditt ekipage är det bara B-teorin som behöver repeteras. Hårddrar du det ska du ju faktiskt kunna B-teorin alltid, när du har körkort. Sedan är det några tilläggsfrågor som definitivt är relevanta för att framföra släp.

Körningen är ju inga problem om man kör med släp, kuggas man kanske man inte är tillräckligt duktig? Jag vet ponnyföräldrar som har kört släp i "hur länge som helst" men som ändå inte borde koppla något på kroken, så hur länge man övat med släp tycker jag är rätt orelevant i sammanhanget.

Från lämpsökandet till körkortet i hand behöver det inte ta mer än 14-30 dagar (kortare med intensivkurs) om man kan det man behöver och ska kunna. Kostnaden för ansökan och avgifter kan inte ligga på mer än ca 2000 kr, vilket jag inte tycker är dyrt för den frihet och kunskap BE ger...

De pengar jag la på att ta *B**E för några år sedan var väl använda. Jag ansåg mig vara en "hyfsad" förare innan med 3500 mil/år och en hel del släpvagnskörande men lärde mig trots allt en del nytt som jag har nytta av.

Eftersom jag var bekväm så åkte jag till närmaste körskola och tog ett par lektioner, fick mycket bra tips inför uppkörningen! Hyrde ekipaget via körskolan också eftersom det är enklast så. Trots att jag gjorde på det dyraste sättet så kostade det inte mer än runt 5000:- totalt.

Efter att ha sett en del skrämmande incidenter med släpvagnar som lossnat och över-/fel-lastade släp så håller jag med om att E-behörighet skulle krävas för att köra släp.

Jag tycker Sverige har gjort sig en björntjänst genom det generella undantaget från "allt över 750 kg är tungt".

Vår goda ekonomi gör att många släpar runt på tunga ekipage, som inte alls gör som det var tänkt i vissa situationer. Hur många husvagnsekipage fastnar inte vid tränga semesterattraktioner? Hur många gånger får man inte hjälpa förtvivlad förare på tävlingsplatsen när denne backat sig fast i trångt utrymme?

Och detta är då bara två rätt ofarliga exempel, de du nämner är ju farliga inte bara för det egna välbefinnandet utan även för övriga trafikanter.

Nä, sänkt inte kraven. Höj dem.

varför skulle avtagbar dragkrok ge lägre släpvagnsvikt? Vi hade tidigare en Audi A4 TDIQ och nu en Subaru Forester och båda hade/har avtagbar krok. Båda med släpvagnsvikt på 1800kg med E-kort. Tjänstevikten bör inte påverkas så mycket av typ av krok.

För ännu större bilar kan jag förstå om det är så för kanske finns inte avtagbara krokat för riktigt höga släpvagnsvikter? Annars är det ju en miss att registrera en bil med för klen dragkrok.

Men jag håller med om att man måste kontrollera just den bilen det gäller för att få rätt dragvikt. Det måste man ju göra varje gång man köper bil. Det går ju inte att säga vad en viss bilmodell för dra.

Jo dragkroken påverkar vilken vikt du kan dra bakom bilen. Fråga mig inte hur men jag vet ATT den gör det.

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
754
Senast: Vinur
·
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
290
Senast: lillan222
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 338
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar