Vilken hästtransport?

nexxa

Trådstartare
Har tänkt köpa ny och letar efter enaxlad, 2 hästar i mettalicblå eller svart. Tips mottages tacksamt! :) Inte för tunga!

Sv: Vilken hästtransport?

De flesta brukar välja vita transporter eftersom det inte blir lika varmt. Tvåaxlade är nog vanligast nuförtiden eftersom de oftast går stadigare på vägen och ger bättre åkkomfort för hästarna. Om du ska ha en så stor transport att du får lasta två hästar så måste du nog läsa in dig noga på kombinationen dragbil/släp/körkort eftersom det är mycket svår ekvation.

Jag håller på att köpa ny bil också så jag kan inte svara på det utan ville mest se olika alternativ. Kanske måste ge mig i kast med E körkort ändå..

Tror att om du är berdd att betala så kan du nog få nästan vilken som i "egen" färg. Många av de utländska glasfiber släpen finns i dina färger som standard, som Christ.
Boj målar efter kundens önskemål.

Jag skulle börja med bilen och ett E.

Sen så vet du vad du har för begränsningar, det är mycket lättare så.

Skulle inte köpa enkelaxlat, tvåaxlat är mkt stadigare.

Nu vet jag! Det är en Peugot 607.
Någon som kan hjälpa trög fröken_skåne med vilket släp hon kan ha för att köra lagligt med bara B?
Nu snackar vi alla släp och inte bara mina önskemål ;) :D

Tja, är det en 2,0 med manuell låda från i år så får den dra 1417 kg på B-kort och 1760 kg på BE-kort.
Enligt deras hemsida.

Hur mycket lastvikt krävs för din/dina hästar?

Ta reda på regnr och slå upp vad som står på www.vv.se, det står i klartext vad du får dra med just den bilen. Så ska vi nog hjälpa dig att hitta något lämpligt.

OK, det tog inte så långt tid att slå nr:et.

Du får med B-kort dra 1340 kg. Totalvikten på släpet får alltså inte vara högre än så. Hade du haft BE-kort hade du fått dra hela 1800 kg (vilket jag tycker är bra för den typen av bil).

Nu måste du alltså fundera på hur mycket du behöver lasta i släpet.

Kan jag lasta häst för 1340 kg? alltså om jag har två på 500 kg/st så går det lätt och väl ihop?

Skratta inte åt den otroligt korkade fröken_skåne nu :o

Nej, totalvikten är släpets egen vikt och maxlast.

Du kommer att få svårt att hitta ett släp som får lasta ETT halvblod (de väger sällan under 600 kg), helt omöjligt att lasta två hästar.

hm..så låt säga att min ena häst väger 450 kg, är det möjligt att hitta ett släp som man kör lagligt med ?

Visst är det det. Ett enkelaxlat släp väger oftast runt 650-700 kg. 1340 kg - 700 kg = 640 kg lastvikt.

Många enkelaxlade (Trane t ex) har en totalvikt på 1300 kg, och lastvikt på 650-700 kg.

Under senare tid har det skett en viss självsanering så det är inte lika vanligt att man anger "felaktiga" vikter på vagnarna. Då menar jag där man vägt in vagnen utan matta, inredning och reservhjul. Såg ett exempel i någon hästtidnings test där lastvikten motsvarade en halvstor ponny men det fanns plats för två storhästar. Det är inte försäljaren av vagnen som straffas utan du som kör ekipaget!

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
754
Senast: Vinur
·
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
290
Senast: lillan222
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 338
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar