Vilken hästras, vid en zombie-apocalyps?

Du bör nog låsa in din lilla ponny med isf. För en som ställer skåpet mot vår hovis vill jag ha i mitt lag. Är den lik min gamle ponny på andra sätt är den en tillgång! :P
Ja, det där lilla drakynglet har nog potential att skrämma skiten ur de flesta zombies:D
Kommer btw upp till hovis med henne på måndag kväll så då får alla eventuella zombies i ert stall hålla sig undan;)

Senast ändrad:
Min allra första tanke för situationen hamnar på någon typ av mongolisk ponny, verkar hårdnackade, lättfödda och starka. Borde enkelt klara de karga förhållanden som kan komma att krävas..

Sen kom tanken på lite mer krigstyp som PRE eller Lusitano eller lippizaner. Araben ligger också nära i tanke, ärtig och uthållig.
Eller de där superlånghåriga ponnyvarianterna som man kunde se i Hobbit eller Saganomringen, vore kanske ett fullgott alternativ? Päls att gömma sej eller värma sej i, karga hästar som fixar det mesta och säkert kan överleva på kottar om så vore.

Mina egna hade nog dött. Den ena antingen fryser fast i marken eller flyr... Trist om den får för sej att frysa fast i backen vid en nödsituation, annars är den reaktiv och snabb som vinden. Men nje...alldeles för opålitligt!

Den andra är visserligen snabb som satan, uppmärksam och kan sortera fara från annat. Halvliten och ponnylättfödd till sin fördel. Risken är dock att han flyr från faran och glömmer sin människa av bara farten för att rädda sej själv i första hand.. Kanske måste man ha något mindre självständigt? :meh:

Ja, det där lilla drakynglet har nog potential att skrämma skiten ur de flesta zombies:D
Kommer btw upp till hovis med henne på måndag kväll så då får alla eventuella zombies i ert stall hålla sig undan;)

Den här zombien har flyttat hem igen. Så jag är safe! ;)
Annars tror jag att båda makarna där och vissa av gårdens bestar är mycket bra att ha vid en apokalyps. Känner jag oro för att en nalkas får jag flytta tillbaks! :P

Min arab skulle upptäcka zombierna innan de skulle upptäcka oss så att hon varken är bakskygg eller har så värst mycket framåtbjudning spelar ingen roll, vi skulle bara behöva ta oss en liten bit därifrån och se zombierna passera. Hon har dock ingen riktigt bra kamouflagefärg <------------ (förutom på vintern förstås) men jag har för mig att zombier ändå inte ser så bra så det funkar nog.

Min arab skulle upptäcka zombierna innan de skulle upptäcka oss så att hon varken är bakskygg eller har så värst mycket framåtbjudning spelar ingen roll, vi skulle bara behöva ta oss en liten bit därifrån och se zombierna passera. Hon har dock ingen riktigt bra kamouflagefärg <------------ (förutom på vintern förstås) men jag har för mig att zombier ändå inte ser så bra så det funkar nog.
Jag tror att zombies går igång på lukt och ljud, så kamouflagefärg eller inte spelar nog ingen roll;-)

(Kopierar TS första rader...)

Eftersom det mesta har rasat ihop i samhället så finns väl ingen som har tid att slå hö i större omfattning. Alltså måste hästen vara mycket lättfödd -Islandshäst :banana:

Samtidigt måste hästen ha ett starkt psyke, så den klarar att springa ifrån hasande zombies utan att freaka ut -Islandshäst :banana:(kan vara snabba som blixten, bekvämt dessutom)

Den måste klara av många hinder på vägen. -Islandshäst, de går genom/runt i första hand, men måste de hoppa så hoppar dom. :bump: (inte lika bra om ryttare är lång, då river man med fötterna)

Hästen måste vara extremt förarvänlig/ryttarvänlig så att den lyssnar på sin "master". -Islandshäst :banana:

Zombies vill ju åt hjärnan så det är kanske bra att sitta högt? -Kan man inte ha integralhjälm? :angel: isåfall Islandshäst :D

Ja ni ser ju vilken ras jag hade valt! Snabba små tåliga hästar som oftast har mycket bra psyke och är dom födda på island så vet dom hur man klarar sig i det vilda. Jag hade absolut dragit med mig alla mina kusar i en zombie-apocalypse iaf! De är skottsäkra så jag hade kunnat skjuta zombies från hästryggen...

På island är de framavlade som ridhästar i oländig terräng samt -för att frakta packning på sina ryggar! Förr i tiden gick lösa hästar i långa tåg kors o tvärs över bergen med packning. Tänk vad praktiskt! O när maten tryter kan man äta nån av löshästarna samt bereda skinnet o få sig en rejält varm rock inför vintern! O jag har alltid sagt -skall jag dö lycklig så skall jag dö på hästryggen ;)

Min första tanke var fjording. Eller quarter. Två hästraser som kan allt. Inklusive konsten att överleva zombieattacker.

Antar att min egen Ferguson borde vara bra. Han har blivit kallad "Hästarnas svar på kackerlacka". Helt galen på att överleva. Hittar mat överallt, smart, går inte längre än nödvändigt (spar energi till viktigare saker), klarar sig bra på egen hand och behöver inga kommandon för att veta hur en uppgift ska lösas. Bankar skiten ur sånt han irriterar sig på.
Dessutom kan han leta svamp. Går säkert lära honom hitta något annat gott med. Bara han tjänar på det så.

Det är nog hans fjordinggener som lyser igenom. Fjordhäst är bäst, till och med mot zombies.

Det beror helt på vilken typ av zombie-viruset man har tänkt sig. Är det en fotosynteskänslig variant? Är det en multispecimen modell av viruset, dvs. kan det förvandla också hästen? Är det den typen av zombies som attraheras av ljud? Hur snabbt kan de röra sig?

Jag hade valt en nordsvensk, men några cm kortare än min egen så man kan svinga upp på ryggen i farten. Ruskigt uthålliga, segstarka, kan hjälpa till i många överlevnadssammanhang (dra stockar, plöja etc), väldigt lättfödda, väldigt vädertåliga, absolut tillräckligt snabba för att klara sig undan en zombie och dessutom "skogskloka".

Jag hade nog valt en PRE tror jag, en lite mindre variant (och tränat på att svinga mig upp barbacka :D). Kvicka, vändbara, kloka och lättfödda. Annars hade jag möjligen kunnat tänka mig en korsning mellan arab/quarter och nordsvensk (och hoppas på att bara de egenskaper jag vill ha slår igenom - det är väl så avel funkar? :sneaky:).

Ska man avla på en häst enbart inför detta syfte, med alla egenskaper? En häst som är typ 190 hög, men som ändå har mjuka gångarter, som är stark, lättfödd, snabb som vinden när det behövs, stabil och trogen sin ryttare, gärna med ett extra utvecklat luktsinne för när det är zombies i närheten. Vad skulle den rasen kallas?
Equipocalyps-häst? :D

Haha, rolig tråd. :D
Jag hade absolut valt en lättfödd ras som kan födosöka själv. Min nordsvensk är fenomenal på det. Hur lite mat han än får är han alltid flera hundra kilo för fet. Just min nordsvensk är också väldigt pigg och stark, men dessvärre inte så snabb om man jämför med andra hästar. Till och med islänningarna kommer ikapp honom. En islandshäst kanske också kan vara bra på födosök och dessutom är den liten nog även för ett barn att rida, så det hade ju varit smidigt. Bekväma gångarter om man är allvaligt skadad och vill undvika skumpande.

Annars kanske en mustang kunde funka också. Dom borde vara snabba, lättfödda, bra hovar, gjorda att klara sig själva, inte för stora. Men o andra sidan kanske inte så starka draghästar om man behöver göra sånt.

Svårt.

Självklart arab. Tar första pris i uthållighet och snabb som vinden. Min är hemskt lättfödd också, och en suverän matletare. Mycket föst vid sin människa. Enda nackdelen är att hon är ett matvrak och en vänlig själ, och om zombiesarna var smarta nog att vifta med en påse morötter och se lite lugna ut en stund skulle hon nog gärna gå dit o umgås lite :eek::eek::p

Jag hade nog valt en nordsvensk eller liknande. Stabilt psyke, intelligent och massor med lurvig päls man kan borra in sig i om man fryser :) Drar och bär bra (förhoppningsvis), inte så hög så man kommer upp utan sadel och rund och go att sitta på :up:

Mitt eget vbl klarar ju inte ens att stå själv i stallet så han hade lockat varenda zombie inom 1 mils radie :D

Självklart arab. Tar första pris i uthållighet och snabb som vinden. Min är hemskt lättfödd också, och en suverän matletare. Mycket föst vid sin människa. Enda nackdelen är att hon är ett matvrak och en vänlig själ, och om zombiesarna var smarta nog att vifta med en påse morötter och se lite lugna ut en stund skulle hon nog gärna gå dit o umgås lite :eek::eek::p

Din och min och ett gäng zombier med en påse morötter... Jag ser hur de står där och tigger och vi förtvivlat sitter på deras ryggar och försöker få dom därifrån. Om det är hjärnätande zombier lär vi inte behöva oroa oss för våra pås-älskande hästar i alla fall :-) :p:rofl::laugh:

/Lavinia, vars pålla alltid gnäggar för då finns ju chansen att man får mat.

Jag hade nog valt en nordsvensk eller liknande. Stabilt psyke, intelligent och massor med lurvig päls man kan borra in sig i om man fryser :) Drar och bär bra (förhoppningsvis), inte så hög så man kommer upp utan sadel och rund och go att sitta på :up:

Mitt eget vbl klarar ju inte ens att stå själv i stallet så han hade lockat varenda zombie inom 1 mils radie :D

Rund och go låter bra i teorin, tyvärr är vissa så runda att man halkar av för det finns inget att sitta fast i/på. Som att sitta på en tunna och vips ligger man på backen :-).

/Lavinia

Liknande trådar

Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 455
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
N
Hästmänniskan Hejsan! Min första tråd och inlägg här på Bukefalos. Jag och min sambo har nyligen skrivit kontrakt för en fin liten hästgård. Vi har en...
2
Svar
27
· Visningar
2 452
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama