Vilken gren håller ni på med och varför!

Roxy

Trådstartare
Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
 
Jag köpte en islandshäst så började då lära mig om islandsgrenar. Den första tävlingen jag såg var också första gången jag träffade min häst, och han tävlade i gaedingakeppni i B-flokk, där fyra gångarter visas. Min häst är femgångare så i framtiden ämnar vi tävla i a-flokk och visa alla fem gångarter. Jag tyckte gaedingakeppni såg väldigt roligt ut när jag såg det första gången så det är kanske därför det blev den grenen jag fokuserar på. Det är en tävlingsform från island och det är hästen som vinner, man letar efter en ”gaedingur”, den bästa hästen. Jag tävlar i både gaedingatölt och B-flokk inom detta.

Jag har också provat att tävla i sport, en tävlingsform som kommer från Tyskland, i fyrgång och tölt-gren och utesluter inte att se hur det går för oss i sport under inomhussäsongen senare i år.
 
Jag köpte en islandshäst så började då lära mig om islandsgrenar. Den första tävlingen jag såg var också första gången jag träffade min häst, och han tävlade i gaedingakeppni i B-flokk, där fyra gångarter visas. Min häst är femgångare så i framtiden ämnar vi tävla i a-flokk och visa alla fem gångarter. Jag tyckte gaedingakeppni såg väldigt roligt ut när jag såg det första gången så det är kanske därför det blev den grenen jag fokuserar på. Det är en tävlingsform från island och det är hästen som vinner, man letar efter en ”gaedingur”, den bästa hästen. Jag tävlar i både gaedingatölt och B-flokk inom detta.

Jag har också provat att tävla i sport, en tävlingsform som kommer från Tyskland, i fyrgång och tölt-gren och utesluter inte att se hur det går för oss i sport under inomhussäsongen senare i år.
Var du specifikt ute efteren islandshäst eller bara blev det så?
 
Islandshästridning, akademisk dressyr, dressyr enligt tävlingsreglemente, skogskörning, promenadkörning och körning med par.
När jag var ung så hoppade jag också några lägre klasser på stor häst.

Islandshästridning har varit mest spännande då det krävs en enorm fingertoppskänsla för att kontrollera så många gångarter. Det går inte att fuska i sin kommunikation med hästen.
Där gick jag så långt i min vetgirighet att jag under några år verkade som domare på tävlingar.

I framtiden så kommer jag nog att ha ett par Nordsvenska arbetshästar för rekreationsridning, promenadkörning och skogsarbete.
De är mycket ridbara och lämpar sig väl för akademisk ridning.
 
Jag har hållit på med sportkörning, tycker det är så otroligt roligt att köra. Känna hästens kraft på.ett helt annat sätt än i ridningen. Dessutom är maratonmomentet bland det roligaste som finns att köra. 😊

Just nu håller jag inte på med någon gren, förutom en aktivitet som heter scentwork. Hästen ska lära sig spåra, jättehäftigt när man får till det. Annars tränar jag vanligt från marken och tömkör lite då och få. Hästen klickertränas endast. 🥕
 
Var du specifikt ute efteren islandshäst eller bara blev det så?
Jag ville specifikt köpa en islandshäst, det tog en sommar att hitta min perfekta häst 😊 Jag åkte runt i halva Sverige och provred runt tio hästar innan det bara sa *click* med min fina där och då på tävlingsplatsen utan att jag ens suttit på honom så visste jag att jag hade hittat min bästis 💖
 
Senast ändrad:
Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?

Jag rider och äger islandshästar, kommer nog aldrig ha någon annan sorts häst tror jag. Det var min mamma som "upptäckte" islandshästarna när jag var barn i början på 80-talet, så jag har alltid vetat att de finns, men red under ganska många år stor häst parallellt med islansdhästarna. Sade dock alltid att blir det egen häst, så blir det islandshäst och så blev det. Har haft egen/egna islandshäst(ar) sedan mitten på 90-talet.

För mig är det ju hästrasen i högre grad än tävlingsgrenarna som gör att jag har islandshäst, även om jag gillar att tävla också och har gjort det mycket periodvis. Jag gillar storleken, utseendet, lynnet och gångarterna. Gillar att kunna ha en häst som är "mycket" att rida, men ändå lätt att hantera från marken. Och tycker om att träna och rida gångarterna. Jag tror inte jag skulle haft häst(ar) om jag inte kunde ha islandshäst.
 
Den gren jag tävlat mest är dressyr, även om jag hoppat, ridit terräng och kört en del. Men sedan drygt 10 år är det WE som är min huvudgren, även om vi då och då gör någon dressyrstart och tränar regelbundet för en "vanlig" dressyrtränare. Dressyren är ju grunden i WE. Jag fastnade för grenen för att det är så stort fokus på samarbete. Häst och ryttare har roligt och löser uppgifter tillsammans, man blir "bra på att rida" och samspelt med hästen. De tre momenten gör dessutom tävlingsdagen trevligt omväxlande och teknik och än mer speed kräver en hel del taktiskt tänkande.
 
"Tyvärr" dressyr. Alltså jag älskar dressyren men vill egentligen hålla på med hoppning. Förr höll jag på med hoppning men en svår depression tog allt självförtroende som jag byggt upp och numera är jag jättefeg. Jag ser inte avståndet till hindret när jag rider an. Har alltid haft svårt för det och är numera livrädd för att komma fel. Försöker hoppa lite ändå för att det är kul och nyttigt. Vi har tävlat några gånger och även ridit en del p&j. Har tränat i perioder men det har kommit saker emellan så jag har fått sluta och nu har vi inga tränare på klubben. Men jag var tvungen att flytta hästen i vintras och hamnade i ett hoppstall. Dom har sagt att dom ska hjälpa mej med hoppningen så jag kommer igång lite igen. Fick lite hjälp med att hoppa ett par dagar innan jag körde min häst på bete och det var så himla kul.
Är även lite sugen på att rida fälttävlan men är alldeles för feg. Hoppning duger fint och så får det bli någon stock eller träd i skogen om tillfälle ges. Även om jag är feg så tar jag alla chanser att få skutta lite.
Är även intresserad av avel. Men har inte råd med mer än en häst och jag prioriterar ridningen.
 
För tillfället 100 % skogsmulle. Varför? Äger just nu en lite äldre, outbildad kallblodstravare som är den ultimata, trygga men roliga "rida ut i skogen" häst samt är less på allt vad dressyr heter vilket var det jag gillade att träna förut 🤷🏼‍♀️
 
Min ponny är pensionär, men innan han blev gammal och bekväm höll vi på med western (framförallt trail). Och en del bruksridning.

Lugna och sansade grenar där det inte ska gå för fort.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Sysslar med dressyr och har ”alltid” gjort. Har en häst (som fyller 7 år idag 🥳) som är en fantastiskt trevlig dressyrhäst och tävlar i dagsläget MSVB. Han är min lilla ”tanthäst” som funkar att göra det mesta med, och som man kan låna ut till stallkompisar utan att behöva skämmas 😅
 
Rider dressyr. När jag var tonåring höll jag på med både hoppning och dressyr, men sen ung vuxen ålder blev det mer och mer dressyr. Tycker det är väldigt roligt helt enkelt. Har med årens gång blivit lite hopprädd men har nu bestämt mig för att faktiskt satsa lite på att kolla igång med regelbunden hoppning igen.
 
Jag har tidigare i livet (1980- och 90-talet) tävlat hoppning och det är fortfarande där mitt hjärta finns. Men jag halkade in på avelsbiten och det har varit mitt huvudintresse sen drygt 25 år tillbaka. Är fortfarande aktiv som uppfödare av shetlandsponnyer, men har även fött upp en handfull SWB, engelskt fullblod, svensk ridponny och newforest. Så det har varit lite av varje.
De senaste 15 åren eller så har min ridning enbart varit av skogsmulle-art, för att kroppen och knoppen ska må bra. Just nu har jag en ganska nyinköpt kallblodstravare som är min fyrbenta sjukgymnast. Hon ska utbildas en hel den för att bli min drömhäst, men potentialen finns absolut!
Har under en period tränat ponnytravare (shetland), som tävlats av kuskar med rätt ålder (max 15 år) .
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tävlat mycket hoppning tidigare dock bara upp till 120 cm pga lite feg på högre höjder 🫣
Gillar att rida som en galning i omhoppningar 😆
Även tävlat fälttävlan, det är absolut det roligaste som finns 😍
Kul med tre grenar på en gång och hoppa terräng är fantastiskt!
 
Den första grenen är hoppning och är den som följt med mig mest. Ft är vad jag helst har följt på TV för det ihop med körning tycker jag visar på komplettera hästar. Har även haft en fot i travet tack vare min morbror som har travhästar.

För ett gäng år seden så gav jag tävlingar ryggen helt och vill inte har med den värden att göra öht. Började intressera mig för positiv förstärkning ett tag innan och nu mer är det länge sedan jag har gjort något annat än att bara njuta av att rida ut i naturen.
 
Jag tävlade dressyr och hoppning som tonåring utomlands. Som vuxen och hästägare har jag tränat akademisk ridkonst och science of motion, men är inte "religiös" i någon av dom. På senare år mycket R+ och mest uteritter/promenader (pga hästens val). Gått kurser i lite allt möjligt och hunnit hantera många olika slags hästar.

Ser mig som en ganska vanlig ryttare med dressyrintresse egentligen, men med ett ovanligt stort intresse för etologi och vetenskap i allmänhet, och en bred kunskaps- och erfarenhetsbas. Det bara blev så liksom, i livet 😅. Jag känner ingen större motivation för att tävla nuförtiden, dels så blir det en helt annan ekonomisk insats och dels så tycker jag att det gått åt helvete med hur dressyren bedöms/vad som premieras. Mycket spänning och sprätt.
 
Jag tävlade dressyr och hoppning som tonåring utomlands. Som vuxen och hästägare har jag tränat akademisk ridkonst och science of motion, men är inte "religiös" i någon av dom. På senare år mycket R+ och mest uteritter/promenader (pga hästens val). Gått kurser i lite allt möjligt och hunnit hantera många olika slags hästar.

Ser mig som en ganska vanlig ryttare med dressyrintresse egentligen, men med ett ovanligt stort intresse för etologi och vetenskap i allmänhet, och en bred kunskaps- och erfarenhetsbas. Det bara blev så liksom, i livet 😅. Jag känner ingen större motivation för att tävla nuförtiden, dels så blir det en helt annan ekonomisk insats och dels så tycker jag att det gått åt helvete med hur dressyren bedöms/vad som premieras. Mycket spänning och sprätt.
Förstår dig fullt ut vad det gäller dressyrtävlandet. Tycker dock det är synd att dressyrryttare som vill se och göra bättre på dressyrbanan slänger in handduken.. finns en framgångsrik dressyrryttare som tidigare tillhörde eliten jag upplever skrivit mellan raderna att hon gav upp pga detta men att hon inte kunde säga det rakt ut utan bara accepterade läget.
 
Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
Jag har en rätt brokig bakgrund. Hade väl först intresse mest av hoppning/fälttävlan även om jag var bättre på dressyr. Bröt nacken, kunde inte rida. Insåg att jag kunde rida islänning. Fick en islandskorsning som var utdömd för lynnesfel och hade dålig ridexteriör och 37 orena gångarter. Hittade väl inte någon tränare som kunde hjälpa oss helt. Jobbade mkt med frihetsdressyr etc som funkade bra och fick lära mig mycket om hästars beteende, psyke etc för att överleva med den ponnyn. 😅 Men ridbiten landade när vi hittade tränare som jobbade en mix av Klassiskt och modern dressyr. Började jobba mer för hand i träns. Insåg att jag kunde rida araber och iberiska hästar också och gjorde det några år innan jag också kunde rida halvblod. Jobbade som problemlösare och märkte att många problemfall hade oupptäckt smärta. Så gled in på rehab mer och mer ju mer jag lärde mig om dressyr/jobb vid hand och jobbade mkt med det i kombination. Gled sen över mer på dressyr och jobbar mer med det. Kör mix av klassiskt och modernt.
Jobbar mycket för hand också fortfarande och rehabar eller lär ut balansering/lösgjordhet, samlande/samlat jobb etc.
Med egen häst leker jag också med trickträning, frihetsdressyr, relationsbitar etc utöver dressyren. Han får vara försökskanin till allt spretigt jag vill göra.
Träffade min mentor inom problemlösning, trick etc som 13-åring. Han var en stor del i att jag fick upp ögonen för en värld utanför hopp/dressyr/fälttävlan etc. Så tacksam för alla lärdomar och äventyr! Och leker med sånt regelbundet.
Tacksam över första heltidshästjobbet på travet med som ung. Mycket lärorikt IOM en av de bästa kuskar vi har och att det var där de knepiga hästarna sattes i träning. Det har format mig väldigt även om jag jobbar med helt annan inriktning nu.
Har IOM trasig kropp ihop med rehabhästar som påverkas av ryttaren ett stort intresse för sitsträning och jobbar med det med. Har lyxen att få ha en robothäst/ridsimulator att nöta på. Så det gör jag också mkt nu.
 

Liknande trådar

Tjatter Som rubriken lyder - har ni någon grej som är en sån där "alla andra har gjort det" men inte ni? Nu tänker jag inte stora grejer som att...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
11 198
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
900
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 570
Senast: hastflicka
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Lindh håller till utanför Nyköping, är licensierad Bent Branderup-tränare och undervisar i akademisk ridkonst. Anna har sysslat...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp