Vilken galopp och vilket sittben?

Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Näe. När jag kollar om det är rätt eller fel sittben kollar jag ner på hästens framben, är det fel byter jag, är det rätt rider jag på ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Ja? Såklart. Det är frambenen man pratar om när man pratar om sittben.

Dina (Ryttarens sittben) Är endast och enbart i kontakt med hästens bakben. Alltid. Vill du styra hästens framben får du koppla på dina axlar.
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Näe. När jag kollar om det är rätt eller fel sittben kollar jag ner på hästens framben, är det fel byter jag, är det rätt rider jag på ;)

Just därför är det tvärtom för dig, för att du tittar på frambenen (spegelvänt).
Men det är bakbenen som påverkas.. ;)
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Fattar galopp med ytter skänkel? Jag fattar då alltid med inner, om jag inte har helt fel:confused:

Ytter skänkel är i alla gångarter drivande. Alltså är det ytter skänkel som fattar galoppen. så har jag fått lära mig i alla år iaf.
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Men blir det helt fel om man fattar med inner? Blir hästen obalanserad då eller vad är det som blir fel?
Jag lärde mig detta på ridskola och har sedan använt den hjälpen på alla hästar jag ridit... När jag fattar galopp skjuter jag fram min inre höft och trycker till med min inre skänkel. Men om man fattar för ytter, flyttar man bak det yttre benet då eller?

:bump:
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Dina (Ryttarens sittben) Är endast och enbart i kontakt med hästens bakben. Alltid. Vill du styra hästens framben får du koppla på dina axlar.



Jag menade inte så. Jag menade att när man kollar om man sitter på rätt elr fel sittben så tittar man på hästens framben.
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Men blir det helt fel om man fattar med inner? Blir hästen obalanserad då eller vad är det som blir fel?
Jag lärde mig detta på ridskola och har sedan använt den hjälpen på alla hästar jag ridit... När jag fattar galopp skjuter jag fram min inre höft och trycker till med min inre skänkel. Men om man fattar för ytter, flyttar man bak det yttre benet då eller?

:bump:

Du kan flytta bak det yttre benet något, ja, men inte mycket isf.
Du skjuter fram inner höft, men driver på utifrån. Tänk lite mot hästens svans på ytter sida (luddigt kanske, men det var så min instruktör brukade säga :D), så hamnar vikten på ytter.
Målet är att du "bara" ska behöva sitta om för att få en fattning :idea: (behöver nog inte säga att jag är många mil därifrån, personligen :angel:).
Bara du inte viker dig i innersidan, då man då kommer i obalans och lätt blir hängig.
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Du kan flytta bak det yttre benet något, ja, men inte mycket isf.
Du skjuter fram inner höft, men driver på utifrån. Tänk lite mot hästens svans på ytter sida (luddigt kanske, men det var så min instruktör brukade säga :D), så hamnar vikten på ytter.
Målet är att du "bara" ska behöva sitta om för att få en fattning :idea: (behöver nog inte säga att jag är många mil därifrån, personligen :angel:).
Bara du inte viker dig i innersidan, då man då kommer i obalans och lätt blir hängig.

Tack för svaret, blev lite mer begripligt nu! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp