Sv: Vilken fullblodshingst har bäst gångarter?
Kl
Det som skiljer hästar med bra gång från dem som inte har det är bakbensrörelserna. Så titta på det hos hingstarna. Sen är det en fråga om hur starkt det nedärvs från olika hingstar.
Jag är ingen expert öht utan spånar lite ang mina erfarenheter och vad jag har hört av kunnigare folk.
Det finns linjer som starkt ärver ner just ridhästegenskaper. Precepitation (far bla till superhingsten inom ridhästavel Furioso) ligger långt tillbaka idag men fortfarande finns han ofta med när det finns bra ridhästanlag. De hade storlek samt gång och dessutom hoppförmåga. P finns ju fortfarande (genom sonen Furioso) i mängder av bra elithästar inom hopp och dressyr också.
Sen vad som finns i stammen av
både bra galoppförmåga OCH bra ridhästar måste man då också lura ut
Spectacular tide tex har bra gång, är stor och snygg och med bra temperament. Han hade kunnat vara en utmärkt ridhäst, men har dessutom tjänat en hel del pengar på galopp i USA. Så den förmågan bör han ha. (Men jag vet inte ang avkommorna).
Jag har bla haft ett sto med Precipitation som farfar och kan se klara likheter med ST o avkommor till honom jag sett, (som ändå har P
långt tillbaka ) Storleken linjerna temperamentet och gången främst är påfallande lika. En annan hingst som hade P i stammen var Jimmy Reppin och jag har sett avkommor och barnbarn efter honom som haft samma kroppskonstitution och gång (samt även temperamentet faktiskt). Enligt vad jag har sett (och även hört) fanns en mycket starkt nedärvning av just de egenskaperna hos P och ofta genom mamman, av någon anledning?
Native Dancer är en annan sån hingst som ofta finns i bra ridhästfullblod. Liksom tex Bold Ruler. Homme D´Honneur tex har ju Native Dancer genom Northern Dancer. Den senare är det inflation i tycker jag så det finns allt möjligt efter honom, men även han finns ju ofta i bra hästar...
Det finns andra också, som utmärker sig inom båda områdena. Sen får man se upp när man letar gemensamma förfäder eftersom vissa hingstar/linjer är det ju inflation i som sagt (phalaris/nearco tex ) och de flesta av våra fullblod har dem i sig vare sig de springer bra eller ej eller är bra ridhästar eller ej.
Obs att detta bara är egna amatörfunderingar, och några exempel på vad man kan titta på, det finns mycket mer att säga om man är kunnigare än jag. Men det är hur de rör sig bak som är viktigt liksom förstås hur de är byggda, hals bogar mm.