Vilken form?

Streiff

Trådstartare
För mig är målet att hästen ska jobba ordentligt med sina bakben, vara avslappnad och tillfreds med ryttaren och jobba bra med ryggen. Jag har nu ställts inför två helt olika ridstilar och vet inte riktigt vilken väg jag ska ta.

En välkänd tränare som jag rider för vill att jag ska ha en ganska öppen form och rida mkt frammåt. Bakbensaktivitet och ryggversamhet är ju självklart. Liie samma stil som amerikanarna kör...om man tänker på Beezie Maden.

En annan välkänd och duktig tränare som jag oxå rider för vill att jag ska rida mer tyskt, få ihop hästen mer och ner med nacken. Böja mkt och rida långsammare tempo. Denna ridstil är ganska typiskt tysk.

Båda tränarna motviverar med att ryggen och bakbenen ska jobba ordentligt och att hästen ska bli starkare.

Ska säga att hästen är en hollänsk val på 173cm. Typisk holländsk hopphäst modell.

Hur rider ni era hästar? Vilket sätt passar er bäst? och varför?
Är intresserar av vad andra har för åsikter i detta ämnet!
*Blev visst ganska långt*
 
Sv: Vilken form?

Det beror nog helt på vilken typ av häst det är. Alla hästar är individuella och behöver ett individuellt anpassat träningssätt. Vissa behöver gå mer öppna i formen, andra behöver ridas lite djupare. Det viktiga är nog att hästen blir avspänd i den ridningen, att den svingar in med sina bakben under kroppen, höjer ryggen och låter halsen falla. Att den träder fram till bettet utan att hänga sig på det. Osv osv.

Min häst har en kort och stark överlinje vilket gör att hon ogärna låter sin hals falla. Henne behöver man rida rundare i formen för att hon ska slappna av och komma till arbete. Hästar med svagare och längre överlinje har lättare för att naturligt låta halsen falla och där måste man vara försiktigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken form?

Jag tycker det beror lite på ryttaren också, framför allt i hoppning. Det kan väl inte bara vara slump att det i den tyska hoppeliten i stort sett bara finns män? Eftersom det finns framgångsrika tyska kvinnor i de andra grenarna kan man knappast bara skylla det på olika möjligheter för män och kvinnor...

Å andra sidan kan det bli en konflikt där, om hästen skulle gå bättre med en stor kraftig karl men ryttaren är en kortbent spink som inte tänker byta häst måste man kompromissa på något sätt! Hur man så småningom vill rida på tävlingsbanan borde väl i alla fall kunna vara en riktlinje för hur man väljer att lägga upp grundjobbet, jag skulle tro att tränarna har lite olika stilar även där.

Jag skulle överhuvudtaget inte klarat att "hoppa tyskt" (eller annat än lätt klass heller för den delen) eftersom jag behöver MYCKET hjälp från hästen med avståndsbedömningen :angel:
 
Sv: Vilken form?

Jag tycker inte man ska trycka ihop hästen som ett dragspel vilket den tyska stilen gör.

Jag tränade igår för för en ny tränare (jag rider akademiskt) och hon visade på hur vi som ryttare ofta ger hästen dublla budskap.

I den tyska stilen så driver du framåt samtidigt som du håller igen, hur får vi det att gå ihop egentligen?

Tränaren menar att man istället ska separera hjälperna, driva framåt, sluta driva framåt när hästen går framåt, samla hästen när den blir för lång osv.

Vi hade en timmes lektion i bara skritt, och det var otroligt intressant och banbrytande. Båda hästarna, 3-årig frieser, 11-årig nordsvensk brukshäst, kunde på slutet göra öppnor med enbart hjälp av en tygel, inga skänklar eller andra hjälper!

Är det en ung häst du rider tycker jag dessutom att det är väldigt viktigt att hästen får gå i en lägre form, så minskar risken för framtida ryggbesvär.
 
Sv: Vilken form?

Jag rider tyskt - jag driver inte framåt samtidigt som jag håller igen.
jag vare sig driver särkilt mycket
eller bromsar särskilt mycket
 
Sv: Vilken form?

Majola skrev bra.

Vad man skall tänka på är att "allt är ord"
Alla menar att med just deras ridstil jobbar hästen med ryggen.

Resultatet i alla gångarter skall ju vara att hästen kommer till balans att takten blir ren.

För att komma dit och behålla det tycker jag man får variera.

Jag värmer alltid upp framåt nedåt men med halvhalter så hästen inte faller framstupa - vilket min häst gärna gör med sin dåliga extteriör för Dressyr.

Om man senare i passet skall samla så måste man ju korta upp hästen...
Råkar man korta upp den mer än den orkar, så att överlinjen börjar korta sig istället för underlinjen - så måste man ju lägga in lite framåt - nedåt igen.

Ryggverksamhet och bakbensaktivitet sitter för mig så mycket mer i ryttaren sits än i den yttre formen eller rörelsen.

Man måste alltid i första hand fokusera på att släppa upp ryggen och därmed in bakbenen i sin sits.
Nån gång måste man kanske påminna hästen att lyfta dem (bakbenen) - men det är ett mindre problem. Det går ju i allafall itne förrän hästen är i balans framåt - bakåt - och även rakriktad i sidled så att den "sitter ihop"
 
Sv: Vilken form?

Kom igen nu...jag vill gärna ha fler åsikter!!!:angel:

Kan säga att det är ingen unghäst.

Och det jag tycker är intressant i sammanhanget är att tränarna har två helt olika lösning för samma häst.
 
Sv: Vilken form?

Kom igen nu...jag vill gärna ha fler åsikter!!!:angel:

Kan säga att det är ingen unghäst.

Och det jag tycker är intressant i sammanhanget är att tränarna har två helt olika lösning för samma häst.

Jo det är ju förvirrande men leder båda sätten till att hästen arbetar rätt i slutänden så - ja då, så. Frågan blir väl vad du tycker passar dej o hästen bäst? Hur vill du rida? Vad passar din häst?

Som Susan skrev:
Ryggverksamhet och bakbensaktivitet sitter för mig så mycket mer i ryttaren sits än i den yttre formen eller rörelsen.


Säkert fungerar båda sätten på din häst, dvs hästen hoppar:idea:

Eller så fungerar den sämre med ena sättet = den trivs inte med den ridstilen.

Man kan nå mål på olika sätt:idea:
 
Sv: Vilken form?

Utan att lägga några aspekter på någon av ridstilarna så - sålänge båda sätten känns bar för dig och hästen ser jag ingen anledning att inte växla mellan dem.

Ofta är det ju dock så att den ena passar hästen och/eller ryttaren bättre och då brukar det vara lättare att välja den tränaren som anv den.

Jag har ju (när fan blir gammal...) börjat rida valacken lite för westerntränare. Och det är ju en hel del som skiljer jmf med 'vanlig' dressyr. Formen såklart, men även en del hjälpgivning är helt annorlunda. Det var knepigt för både matte och häst i början att få kläm på det och inte köra nån sort mishmash med lite av varje, men tog inte lång tid förrän det blev tydligare, och hästen tycks inte ha problem med 'blandandet'. T ex halter och ryggningar skiljer sig ganska mkt åt, men det jag har nu är en häst som svarar på 'båda sorternas' hjälper, . Och sålänge det fungerar så så är jag nöjd.

Däremot har jag under åren ridit vissa hästar för tränare A och andra hästar för tränare B för att de helt enkelt fungerat bäst med en viss filosofi.

Så, hur känns det själv?

Det finns många vägar till målet, och det är inte säkert den ena är bättre änd en andra, utan det är så individuellt!
 
Sv: Vilken form?

Jag rider oxå för två olika tränare som har dessa olika åsikter om ridningen. Vad jag känner är att jag blir väldigt kluven då jag märker att den ena stilen passar på en typ av häst medan den andra passar på en annan typ av häst. Precis som majola sa så är det olika från individ till individ. Jag själv känner att jag gjärna vill kombinera lite av dem båda. Börja med att låta hästen hitta sin egen form och komma igång med bakbenen, och därefter sätta mer press och försöka få ihop dom mer. Känns bäst att ha en ordentligt uppvärmd och igång häst innan man börjar ta ihop dom för mkt.

Dina båda tränare följer väl antagligen "sin" ridstil och märker att det fungerar på din häst. Din häst kanske funkar för båda stilarna? Sen är det väl upp till dig vad du känner funkar bäst och vad du trivs med! :)

Men ja tycker iaf inte det är någon tvekan om att båda ridstilarna funkar bara man anpassar sig efter själv och hästen!
 
Sv: Vilken form?

Jag rider oxå för två olika tränare som har dessa olika åsikter om ridningen. Vad jag känner är att jag blir väldigt kluven då jag märker att den ena stilen passar på en typ av häst medan den andra passar på en annan typ av häst. Precis som majola sa så är det olika från individ till individ. Jag själv känner att jag gjärna vill kombinera lite av dem båda. Börja med att låta hästen hitta sin egen form och komma igång med bakbenen, och därefter sätta mer press och försöka få ihop dom mer. Känns bäst att ha en ordentligt uppvärmd och igång häst innan man börjar ta ihop dom för mkt.

Dina båda tränare följer väl antagligen "sin" ridstil och märker att det fungerar på din häst. Din häst kanske funkar för båda stilarna? Sen är det väl upp till dig vad du känner funkar bäst och vad du trivs med! :)

Men ja tycker iaf inte det är någon tvekan om att båda ridstilarna funkar bara man anpassar sig efter själv och hästen!

Det där var nog KL?

Jag antar att du svarade trådskaparen? (Du skrev nämligen ungefär samma som jag svarat:D )
 
Sv: Vilken form?

Jag har nog alltid ridit lite mer åt det tyska hållet så den stilen faller sig mest naturlig för mig. Har provat att rida på det andra sättet oxå och hästen funkar bra vilket av sätten jag än väljer. Dock har vag fått utstå ganska mkt kritik för hur min häst har gått. (inte ifrån tränare) utan från andra i stallet. För mig är det viktigare hur hästen jobbar och att den orkar bära sig än var den håller sitt huvud.

Finns det för och nacktdelar med sätten? Har fått höra att jag kommer att ge min häst kotledsinflamationer genom att rida tyskt. (av folk i stallet) Det var därför jag var intresserad av att höra era prsonliga åsikter och värderingar om formen.

Jag har min uppfattning ganska klar men vill ändå höra andras!
 
Sv: Vilken form?

Har fått höra att jag kommer att ge min häst kotledsinflamationer genom att rida tyskt. (av folk i stallet)

Ööhh?? :confused: Jag trodde kotledsinflammationer uppträder om man överanstränger hästen på fel sätt, dvs den belastas på fel sätt.
Har jobbat i Tyskland några år och naturligtvis tagit åt mig en hel del av den sk. "tyska stilen", även om min dåvarande chef alltid påpekade att han tyckte att jag red "amerikanskt". Men rid som du känner, du känner din häst bäst och känner när den verkar må bra av att gå på ett visst sätt, varför inte blanda? Som någon skrev, varje häst är ju individuell!

Och om det "tyska sättet" att rida nu skulle framkalla kotledsinflammationer, varför ligger tyska ryttare och hästar alltid i topp vid alla EM, VM och OS?
Rid med din känsla istället för att fundera på vad andra tycker! Smaken är som baken! :)
 
Sv: Vilken form?

För mig är målet att hästen ska jobba ordentligt med sina bakben, vara avslappnad och tillfreds med ryttaren och jobba bra med ryggen. Jag har nu ställts inför två helt olika ridstilar och vet inte riktigt vilken väg jag ska ta.

En välkänd tränare som jag rider för vill att jag ska ha en ganska öppen form och rida mkt frammåt. Bakbensaktivitet och ryggversamhet är ju självklart. Liie samma stil som amerikanarna kör...om man tänker på Beezie Maden.

En annan välkänd och duktig tränare som jag oxå rider för vill att jag ska rida mer tyskt, få ihop hästen mer och ner med nacken. Böja mkt och rida långsammare tempo. Denna ridstil är ganska typiskt tysk.

Båda tränarna motviverar med att ryggen och bakbenen ska jobba ordentligt och att hästen ska bli starkare.

Ska säga att hästen är en hollänsk val på 173cm. Typisk holländsk hopphäst modell.

Hur rider ni era hästar? Vilket sätt passar er bäst? och varför?
Är intresserar av vad andra har för åsikter i detta ämnet!
*Blev visst ganska långt*


Har du en häst som e obalanserad passar inte det höger tempot för då får den itne med sig hela sig sj.

Men jag sj varierar båda dom stilarna.
 
Sv: Vilken form?

Jag varierar formen beroende på vilken tränare jag rider för. Tycker det är bra att få flexibilitet och lösgjordhet i hästen och tror att det då är bra att variera. Olika låg i formen, olika tempon osv.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 434
Senast: Nepenthe
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 921
Senast: _Taggis_
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 839
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp