Vilken färg väljer du ?

Färgfråga

• Antal omröstningsdeltagare
    88
Jag skulle nog - helt ärligt - gå på personlighet och hästens blick.
Klichéartat: "en bra häst har ingen färg".
Jag har hästar av många olika färger och tycker inte att det är färgen som gör hästen, utan utstrålningen.

Den av mina hästar jag är allra mest förtjust i, är Lester. En helt vanlig ljusbrunblack fjording. När jag såg hans blick på saluannonsen (jag skulle INTE ha fler hästar), var jag helt såld.

Bryr mig inte såvärst - jag har haft dressyrhästar, halvblod, de tenderar att vara bruna eller fuxar så med den färgen känner jag mig hemtam. :P

Jag skulle inte aktivt välja en häst enkom för att den hade en cool färg. Hur god nytta av färgen har man om den blir halt, eller inte fixar sina arbetsuppgifter.

Nu var det ju på skoj jag gjorde röstningen Självklart väljer man inte häst enbart efter färg, och som jag skrev, om man tänker att man skulle hitta likvärdiga hästar med samma glimt i ögat osv i olika färg, vilken skulle man välja? Detta är alltså inte ens en realistisk fråga . Hästar är ju olika allihop, men OM !!

*kl*
Nu har ju jag tre blacka men röstade på det ändå, saknar ju en brunblack i samlingen ;) Även skäckar som har lite vitt är vackert.

Framförallt är det dock nyansen på färgen samt hästens uttryck som jag faller för. Finns vackra och tråkiga hästar i alla färger... :)

Jag röstade på brun. Faller oftast pladask för de bruna utan tecken med lång man. :love:

1456708_10153474368430596_994729457_n.jpg

Skäck! Minimal tobiano, för att vara exakt. Jag tycker att vilken färg som helst blir fantastisk ihop med en sparsam skäckteckning. Fast extra läckert är det förstås med någon "häftig" färg i botten.

Brun är en färg som jag älskar på islandshästar, jag vet inte varför men den är så otroligt charmig. Dock så är det ju såklart lite speciellt med tex. blåa ögon vilket jag är väldigt faschinerad över samt. bärnstensfärgade ögon.

Älskar alla blackanlagen, speciellt om hästen har riktigt tydliga ränder på benen och gärna en fin stjärn eller liknande. Helst rödblack eller gulbrun. Sen är jag riktigt förtjust i skäckar också, gärna där också med black i botten, då blir det lite lite mer färg på det hela ;) Har själv en brunskäck, med mycket vitt på benen, men han har ändå svart mellan det vita och bruna. Tycker det är jättesnyggt!

Är svag för hästar med fin teckning. Tycker lätt att en helt enfärgad häst blir "tråkig". Men en vacker svart med bläs och höga strumpor är riktigt läckert också!

Röstade på brun, mest för att min egen är det även om hon är rätt mörk, men också för att jag tycker att alla varianter av mörkbrun, svartbrun etc är väldigt vackert!

Men gräs- och bajsfläckar. ;) För att inte tala om problemet med ljus man och svans...

Gräsfläckar och bajs problem har man ju på alla färger.
Nu har jag aldrig haft problem med något av dessa saker iof=)
De bruna/svarta jag sett som legat i bajs ser lika illa ut i alla fall=)
Svansen inte så jobbigt att hålla ren,, tvättar den lika ofta som jag gjorde med fuxens svans. Fördelen med vitt är att man ser när den är skitig... med svart svans och man ser man inte lika väl när den behövs tvättas.. så hästen kan igentligen gå runt med värsta skitiga svansen med full av kiss och bajsfläckar och ägaren har ingen aning om detta.
Bläää=)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 009
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 824
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass