Vilken bomvidd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emelit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 857
E

emelit

Hästen är mätt till bomvidd 32 i prestigestorlekar, dvs smal.
Ska köpa en appaloosa golden star med omvärmningsbar bom till honom, och nu till mitt "problem": Ska jag köpa en 32:a och värma om bommen när han breddat sig, eller ska jag köpa en 33 direkt och rida med fårskinnspadd så länge?

Dagens I-landsproblem :p

Sv: Vilken bomvidd?

Det är väl lite grann en ekonomisk fråga och hur länge det bör dröj tills/om han breddar sej.
Finns ju inga egentliga garantier för att hästen bara breddar sig en storlek, den kan ju bli bredare också eller inte breddas så det märks på sadelns passform...fast där kanske du blivit försäkrad av en sadelprovare...

Gör vad som känns bäst helt enkelt, det finns säkert någon i din omgivning som kan avgöra om det är bättre att värma om bommen eller köra med padd tills sadeln passar.

Självklart är det ju alltid bättre med en välsittande sadel, men det är ju inte alla som har råd att värma om (pris??) heller och då blir en padd ett billigare alternativ...

Vad är det för en häst, hur gammal är den och hur mycket är den riden?

Jag köpte Prestige SS VSDn i höstas åt min häst. Tog 36 i bomvidd då han höll på att muskla sig då. Hade fårskinnspadd under till en början till han "växt i sadeln". Men det var bara nåra veckor som det behövdes.

Tycker också du ska ta 33:an, det skiljer sig inte så mycket. Det skiljer sig endast mycket mellan 34 och 35 bom om man ser till formen på bommen. 34 är gjord för mycket högre manke medan 35 är gjord för rundare hästar med lägre manke.

Du vet att man endast kan värma om bommen 3 gånger va?!
SÅ ta den lite större om du e säker på att hästen kommer o få den formen.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
421
Senast: warg
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 676
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka