Vilken bomlös?

Ajda

Trådstartare
Jag går i tankarna att köpa en bomlös sadel till min ena häst.

Hon har kort svängd rygg. Bred, men inte bredare än någon annan islandshäst. Hon har manke.

Hennes rygg och en vuxen ryttare som vill ha 17" i sadel är helt enkelt ingen ekvation som går ihop.

Vad tror ni, vet ni någon bomlös som kan passa henne utefter min beskrivning?

Sv: Vilken bomlös?

Jag sitter lite i samma båt, har funderat lite på Tonn-sadeln som *nghaga säljer, har du testat några andra?

Jag har provar ett gäng och för mig har bara en av dem funkat. Jag har en sensation och jag älskar den! Kan varmt rekommendera dig att prova.

Jag köpte min till min förra häst som hade extremt kort sadelläge på ca 35 cm. I kombinatiom med mig som är 170 och behöver 17" var det enda alternativet och redan vid första provridningen var jag helt övertygad. Hans steg förändrades något alldeles otroligt! Och jag trivdes jättebra, otroligt skön sadel.

Och jag håller också med. Jag har provat många bomlösa men med Sensation Ride var det som att komma hem :love: Ligger perfekt och man sitter perfekt. Bättre kan ingen sadel bli.

...och jag säger att sensation ride var vidrig för mig att sitta i, låst sits och ont i ryggen fick jag. Så man måste prova sig fram.

Visst är det så. Ingen sadel passar alla, varken hästar eller människor. Bara att prova sig fram.

Jag har en masterback, underbar!

Dålig bild men man ser lite av hur den ser ut iallafall.

540190_3710858857015_1695555261_n.jpg

Ibland undrar jag om de som aldrig provat en Sensation-sadel undrar om vi är mutade av märket hela högen, som höjer sadeln till skyarna :D Men det är verkligen en underbar sadel, väl värd pengarna!

Haha ja, jag har funderat på det jag också :D Särskilt i början när det kändes som om jag skrev i var och varannan tråd om hur underbar min sadel är :love:

Jag håller med, jag älskar sadeln! Det jag stör mig på är att den glider bakåt på min häst som redan innan har ett kort sadelläge liksom... men det beror nog på han stora bogar och konstiga sadelläge, jag kan avhjälpa det genom att sadla långt fram och spänna gjorden ordentligt :) gillar inte brösta, känns som han stryps av den ;)

Tack för många svar :)

Var rädd för att sensationen skulle bli hyllad. Måste ta mig en titt på den tror jag.

Vilken modell är det jag borde kika på? Hästen har kort sadelläge, väldigt kort. Jag drar 36 i byxor ungefär. Är 167cm lång.

Jag har en G3 med G4 sits (tror jag?? Eyjaros??) och den är väl strax över 17". Min rumpa är storlek 38 numera, och den här kan säkert funka även när jag blir smalare. Däremot hade ju inte hästen dött av att ha en mindre, men den är ju mjuk.
Är hästen väldigt svängd också? Isf funkar tydligen inte hybriden. G3/G4 är nog bäst. Du kanske t.o.m kan titta på juniorsadeln, om inte dina ben är för långa förstås?

Jepp, G3 med G4-sits var det i alla fall när jag köpte den :)

Ajda: En G3 (eventuellt med G4-sits), i 16' tror jag skulle passa dig, men det beror ju på benlängden också.

Ibland undrar jag om de som aldrig provat en Sensation-sadel undrar om vi är mutade av märket hela högen, som höjer sadeln till skyarna :D Men det är verkligen en underbar sadel, väl värd pengarna!

jamen det har man väl hört vad manipulativ och farlig försäljaren är. Klart h*n inviterad oss i sin sekt och att vi inte kan säga något annat? :p
Det är ju en sjukt bra sadel helt enkelt. :bow:

Tack för många svar :)

Var rädd för att sensationen skulle bli hyllad. Måste ta mig en titt på den tror jag.

Vilken modell är det jag borde kika på? Hästen har kort sadelläge, väldigt kort. Jag drar 36 i byxor ungefär. Är 167cm lång.

Jag är ett par cm längre, 169 och jag har 16" på min. Har 17" på alla andra sadlar, men denna är perfekt till mig. Det är juniormodell med lite kortare kåpor och kortare anläggningsyta så den passar korta ryggar bättre (min var extremt kort). Om man har långa ben så blir det dock för litet, för korta kåpor och för lite plats för benen. Dock inga problem alls för min del eller för de flesta andra som provat. Två med långa ben har provat men där har det inte funkat. Jag har medium på mina stigläder och har dem på yttersta hålet. I min andra sadel har jag T-webbers i herrlängd (80 cm) och har på andra hålet (näst kortaste).

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?