Vilken bomlös?

Sv: Vilken bomlös?

Är den lika mjuk för ryttaren som hästen?
Har sett några bilder på den och funderar om de är dags för ett liten bankrån :angel:.

Jag har EDS som gör bla min hud är väldigt skör mm så har stora problem med sadlar. Rider nu i en mjuk bomlös som inte gör ett jota för ryttarens sits men får inte ont i kroppen eller ridsår av den och passar hästen

Är den lika mjuk för ryttaren som hästen?
Har sett några bilder på den och funderar om de är dags för ett liten bankrån :angel:.

Jag har EDS som gör bla min hud är väldigt skör mm så har stora problem med sadlar. Rider nu i en mjuk bomlös som inte gör ett jota för ryttarens sits men får inte ont i kroppen eller ridsår av den och passar hästen

Den har samma material i sitsen.
Skicka mig PM så kan du få mer info.

Frågar här i din tråd istället för att skapa en ny.
Alla ni som har Sensation sadlar. Vad skiljer en g3 med g3 sits från en g3 med g4 sits. Jag tycker g3 sitsen är snyggare men rider bättre i dressyrsadlar. Så ska jag ha en g4 sits då?

Jag har sett många under mina ridskoleår som absolut inte kan sitta upp, oavsett sadel. Hade förr en tjej i min grupp som alltid behövde någon som stod och höll emot på andra sidan, för annars snurrade sadeln runt oavsett häst och alla hade bomsadlar. Hon hade en ganska speciell stil kan man lugnt säga, det såg mer ut som att hon skulle klättra uppför en vägg än sitta upp på en häst. Hon stod en meter från hästen, sträckte benet rakt ut och tog stod med foten mot hästens mage, tog tag i fram och bakvalv och drog sig upp samtidigt som hon tryckte emot med foten och hoppade till. Sen landade hon oftast med benet som skulle över på andra sidan på rumpan på hästen och kravlade runt.

Blev lika imponerad varje gång, både av att hästen stod kvar så snällt och av att hon faktiskt kom upp varje gång. :rofl:

Mohahaha det låter nästan som jag :angel:

Jag har 4-5 lastpallar staplade på varandra, sen lägger jag bara benet över hästen och glider över. Om jag trillar av ute får jag leta upp nåt att kliva upp på :)

Tack, jag är fullt kapabel att läsa på återförsäljarens hemsida men nu vill jag ha bra och dålig kritik från sadelägare. Återförsäljaren vill bara sälja inte svara mig opartiskt på mina frågor.

Fast skillnad mellan en sits och en annan är hon nog opartisk i, tror inte hon favoriserar sitsar faktiskt. Jag tyckte g4 sadeln var snyggast, men fick till svar att den nog inte skulle passa min häst. Det tycker jag var ett profisionellt svar.

Det är inte min erfarenhet av återförsäljaren. Om man ifrågasätter hennes svar blir hon kort i tonen och otrevlig. Jag tror bara hon vill diskutera med "jasägare". Så snälla bukefolk, ge mig era erfarenhet av de olika sitsarna.

Tråkigt när det är så. Kan tyvärr inte hjälpa dig eftersom jag vara ridit i min egen. Jag har frågat en massa olika, och sen får man ju som alltid bilda sig en egen uppfattning utifrån svsren man får. Det kan ju vara stor skillnad i vad man får för svar beroende på hur man frågar och ifrågasätter. Man behöver inte vara en ja-sägare för att hålla sig god med andra, trots meningsskiljaktigheter är min åsikt. Finns ju de som alltid hamnar i bråk och de som är mer diplomatiska.

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix