Vilken bädd/bur är bäst?

J

JumpForMyLove

Vi måste köpa hundbur till bilen för att ha både hund och vagn där :)
Tittade på två, en krocktestad sak som såg ut som något som ska åka till rymden snart :D Dock säkert jättebra! Alternativet var en klassisk stålbur.

Sen bäddar, vad för bädd ska man ha till en briard? Vill ge henne en egen bädd så hon får sin egen trygga plats är ingen ska störa henne :)

Sv: Vilken bädd/bur är bäst?

Om ni har råd tycker jag ni ska satsa på en krocktestad. Traditionell stålbur (som jag också har) skramlar mest...

Jag har en "Bo-buren" från Eksjö. Den är måttad efter min bil och jag betalade 2 800:- för den.

Jag har samma sak i bil och som bädd (en av bäddarna :angel:) till min DS. Han älskar sina väskor. De ser ut som tält, med myggnät till fönster och dörr. Där kan han ligga helt skyddad från omvärlden. Jag har haft den med på stranden, till kompisar osv. Den som står i hallen är alltid öppen och den som står i bilen står i bakluckan och stängs vid färd. Hade säkert varit mer skyddat att ha honom i krocksäker bur, men han har lite gallerskräck sedan valptiden då ett kompostgaller ramlade och det verkar sitta i... Går självklart att träna bort, men jag tycker att han åker bra i sin väska. Vill inte heller installera ngn permanent lösning i bilen då sambon är biltokig och vi har aldrig en bil mer än 2 år och chansen att den passar är minimal. Så varför inte skaffa hunden en egen "resväska" - de finns i många storlekar och olika prisklasser!

Jo den verkar mycket stadigare och säkrare men frågan är om den går i vår bil. De kollade upp vår modell och bara den mindre singelburen går in och inte den stora så är ju frågan om det blir för trångt för henne som stor för hon är inte så liten redan nu :) Vanliga burarna gillar jag inte.

Väska funkar inte för måste ha nått som ser till att inte vagnen riskerar tippa på honom och de är ju för mjuka annars är ju de super :)

Bädd lutar mot en biabädd med mysfilt i. Kanske en kudde att tugga på ;)

Ska kolla upp Bo-buren :)

Jo ska nog ringa "gubben" och se efter vad den skulle gå på :)
Mimburen kostar 3700 för den som finns men som sagt vet jag ej hur den stl är när hon är klarväxt.

Har du en blandras? Tänkte eftersom du inte vet på ett ungefär hur stor den kommer bli. Blir ju svårt för dig att måttbeställa då, om du inte vet vilka mått du behöver till din färdigväxta hund.

Nej hon är renrasig men kan ju diffa lite :)
Ena tanten i butiken påstår att den mindre singeln ska räcka åt henne men då jag provsatte mimburen i vår bil kan vi inte skjuta in den så djupt (dvs länga den på djupet) vilket gör den inte så stor. Och enligt hemsidan passar inte den större singeln i vår bil alls :(

så då kanske bo-buren är nått som måttar :D

delvis *KL*

Vad är skillnaden på en krocksäker och icke krocksäker vid en krock? Självklart är den ena stabilare och testad men hur deformerad blir buren vi en krock?

Vi har hittat en resväska/bur med stålram och tyg/nät runt om som verkar väldigt behändig att använda. Eftersom vi inte har någon kombi funderar jag på om en sådan skulle gå att använda i baksätet på bilen om man på något vis sätter fast den med ett bilbälte. Skulle det fungera?
spm_a0029_1211912750.jpg

spm_a0028_1211912740.jpg

OBS! Jag spånar bara, inget är bestämt!

En krocktestad bur är ju att föredra, den där mjuka buren står nog inte emot mer än att hunden slipper flyga framåt om du skulle panikbromsa.

Vi har en anpassad bur för baksätet till zaga och den är krocktestad, dock är den inköpt för många herrans år sedan.

Hej!
Du har flera företag som gör bilar till olika modeller.
Denna gång köpte jag min bur ifrån
www.enason.se

Mycket bra,med evakueringslucka framtill. Buren fästes i lastöglorna i bakluckan. Låsbar och skrammelfri.

Maila och fråga om han gör till ditt bilmärke och årsmodell.

Ja det är att föredra men vad är det som skiljer en icke krocktestad bur mot en krocktestad bur i praktiken? Båda blir ju demolerade, men i vilken grad? Syftet med bälte på hunden i baksätet är ju att den inte ska flyga fram vid en krock. Buren därbak blir ju demolerad oavsett bur vid smäll på bakre delarna av bilen. Men krockar man med framändan kanske den icke krocktestade buren inte håller ihop så bra...

Någon som vet hur krocktestet gått till?

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 649
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 275
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 722
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 119
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka