Vilken är er favorit övning- just nu?

Sv: Vilken är er favorit övning- just nu?

Han är kollad både här och där vid flertalet tillfällen, utan att hitta någonting konstigt alls. Trots att det har varit bekymmer, som veterinärerna hävdar att de inte ser (som sedan försvunnit efter en massage för att komma tillbaka ca ett år senare, med ny röntgen som följd utan några resultat..).
Det är helt enkelt en mjäkig häst jag har :) Och han är helt fantastisk!

Tillbaka till tråden igen hörrni!
En övning som har gett oss mycket är att rygga i olika mönster, allt från L-former till cirklar. Kräver fokus och noggrannhet för att det ska bli bra.

Intressant övning- hur börjar man 3-4 steg, och hur långt gör man sedan? Säkert oerhört nyttig för egna koppskännedomen, sedan hästens lyhördhet.

När hästen kan rygga rakt och rätt i bra tempo brukar jag lägga in en 90 graderssväng åt varje håll. I början gör jag ofta ett litet stopp innan jag flyttar bakdelen, men med tiden kan man göra allt i en rörelse.
Sedan brukar jag börja rygga i små svängar, hästen ska svänga nästan likadant som när den rör sig framåt. I början räcker det med lite grann, sedan tillbaka till rakt spår bakåt. Med tiden ökar man, i takt med att ryttare och häst känner sig säkrare.
Hjälper med kroppskontroll (både häst och människa) och ryggning ger dessutom fina rumpmuskler ;)
(givetvis inget alternativ till att rida korrekt i form på något sätt, slänger bara in den kommentaren för att slippa utdragna diskussioner om det).

Erfarenheten säger mig att man måste kunna rygga rakt, hästens utgångspunkt i kommandot "rygga" ska vara att den ska gå rakt. Börjar man sladda ut för tidigt i hästens utbildning kan det ge problem i längden, där hästen själv svajar hit och dit. Då måste man jobba dubbel för att hålla den på plats..

Jag rider dressyr på en westernhäst, han gör både och. I början hade han också väldiga problem med galoppen, orkade inte med denn på volter, och var tvungen att springa fort för att inte bryta av, fast springa fort var jobbigt så det ville han inte. Det vi har gjort med honom är full fart i skogen, och få får han antingen gå i form eller lite upp med huvudet så att han inte går lika mycket på bogarna. Också massa dressyrträning med korta galoppsträckor och korta tyglar så att han får lite mer stöd och hjälp, ett dressyrspö att peta på bakbenen med har inte heller varit helt fel...

Annars varierar favoritövningen beroende på var i passet vi är. I uppvärmningen vänder vi snett igenom typ varje gång vi kan och ökar lite men inte så mycket krav på form, detta gör att han kommer igång mer och får en bättre framåtbjudning. Sedan brukar vi rida mycket på volt och tänka på att vända, han vill gärna inte vända alls eller vända för mycket (kommer lite från westernridningen), detta gör vi i alla gångarter och olika tempon. Skänkelvikningar rider vi också en hel del, mest för att vi ska hitta flytet i dom. Precis i början av passet brukar jag rida lite side-pass för att få honom villigare åt sidan vilket lönar sig sen när man ska rida skänkelvikningar.
Rygga olika vägar gör vi också. Något har hänt i ryggningarna, han var förut världens mest villiga häst att göra dom men det är han inte längre, ryggar vi i L känner han igen sig lite mer och kliver villigare bakåt.

Hästens egna favoritövningar är att gå på typ kalhyggen där det inte finns någon riktig stig utan man får göra den själv och busgalopp i full fart :laugh:

På den andra hästen rider vi snett igenom eftersom vi kommer överrens där. I två av hörnena på ridhuset är det läskigt så vi vänder hela tiden ifrån dem och på diagonalerna gör vi mycket övergångar. Vi börjar med skritt på kortsidorna och sen huvudsakligen trav på diagonal, sen trav hela vägen, galopp på diagonalerna, och lite olika varianter på det. vill variera mig lite mera men vi kommer inte riktigt överrens så jag överlåter volter o dyl. i högre fart än skritt till de andra. Stundtals gick hon riktigt bra och jädrar vad flott hon blir då. :love:

Rygga rakt bakåt lite längre sträckor är också bra stretching för muskulaturen på baksidan av bakdelen om man ryggar i form.

Och för att förbättra galoppkvaliteten kan man fatta galopp ur ryggning. Då får man dem automatiskt lite mer på bakdelen om man ryggat rätt.

Då är det inga bekymmer. Misstänker starkt att det sitter i sinnet och bara behövs massa massa envist arbete.
Idag när det kommit lite snö gick han nämligen som en klocka, även i galoppvolterna ;) Han blir som en unghingst när snön kommer!

Är det fånghästen? Har den inte ont av hovarna då? Har den gått ner i vikt? Snö kyler av, det kan ju spela in

äsch, hn har ju redan svarat på det, vad är din favoritövning just nu och varför?

Tanken har slagit mig mer än en gång (trots att han har gått bra sen han blev friskförklarad), så jag har röntgat alla fyra hovar, konsulterat tre olika veterinärer, fyra hovslagare samt frågat alla jag känner om de ser/känner/upplever något konstigt. Alla säger att han har superfina hovar, borde verkligen inte ha ont och verkar vara i perfekt skick.
Han är fortfarande för rund men det går åt rätt håll. Vi har precis avslutat en månad på Metformin vilket fick igång förbränningen rejält. Så nu börjar det hända saker!

Tillbaka till tråden, igen!
En övning jag jobbat mycket med sista tiden är att gå med ställning på rakt spår och i varje "hörn" göra en sluta. Minns inte vad övningen kallades men tydligen ska det vara förberedande på skrittpiruett. Jag använder den mer som ett sätt att koll av att hästen går på rakt spår, att han är uppmärksam och att jag har koll på mig själv.

*Kl*

Här klev man in i en tråd med en jätterolig rubrik där man tänker sig få massor av inspiration, men så ramlar man in i en tråd som handlar om en massa andra saker? :confused:

Hur som helst: jag har flera favoritövningar just nu. :) Vi har precis hängt på kandaret som bjuder på en helt annan känsla och nästan en annan häst. Vi har börjat nosa på seriebyten, men på kandaret blev hon "för lydig", och taggade lite istället, så just idag blev det inte så mycket bytesjobb. Vi försöker hitta övningar som är svårare för hästen, utan att det blir för svårt för mig. :) Hon gör allting så himla enkelt, så att hitta övningar som är jobbiga för både kropp och knopp - men som jag, en simpel hoppryttare, fortfarande behärskar är en utmaning. Idag var det jobbigt med galoppslutor, så det jobbade vi på en del!

Så är det någon som har tips på övningar som är lite jobbiga och svåra för en välskolad häst så tar jag tacksamt emot tips! Är det konstiga grejjer (som inte vet jag, motställd sluta i förvänd galopp blabla :D ) så får det gärna medfölja en förklaring till hur man gör! :D

P.S Självklart rider jag för tränare, men även hon får tänka så det knakar för att komma på nya övningar...

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Lindon
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 203
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar