Vilken är er favorit övning- just nu?

Sv: Vilken är er favorit övning- just nu?

Jo det är verkligen hans uppfinning vad jag har förstått det i alla fall. Han har tagit från alla möjliga olika håll och konstruerat en alldeles egen lära, som han förpackat i något slags historiskt paket.
Ja jag säger inte att jag har rätt, bara att det är den uppfattningen jag fått genom att läsa hans böcker och lyssna på hans elever.
utbildningstrappan som den presenteras bla på hans och andras hemsidor är helt egen, den bygger på delar ur andra system, tex att öppnan var en viktig rörelse (och är, det tycker ju många även jag)
Utbildningsstegen som finns i hans bok är enligt boken den klassiska utbildningsstegen.
Min uppfattning är att han tagit detta gamla sätt att träna och anpassat det till modern tid. Det finns ju rätt mycket som förändrats på några hundra år så det fungerar nog inte så bra att ta allt rakt av utan det får anpassas till vår tid, nya upptäckter, erfarenheter och ny forskning osv.
Men som sagt, det är min uppfattning och eftersom jag aldrig träffat eller ridit för honom baseras detta på böckerna och de av hans elever jag lyssnat på.
Många plockar ju f.ö. russinen ur kakan, men ger det inte ett eget namn. Det är väl skillnaden mot många andra tränare som jag ser det.

Ok, men oavsett vad så har BB (King ;)) ett namn på sin grej, det namnet är AR och det är den etiketten jag syftar på. Under den etiketten har han givit ut böcker, hållit kurser, gjort sin hemsida osv. Och någonstans i det paketet finns denna idé om att övningar som inte är samlande inte är något att ha. Med viss reservation, jag KAN ha läst det någon annanstans. Jag lovar att plocka fram hans bok ur hyllan därhemma imorgon så ska jag se om jag kan hitta det.

Jag säger inte emot dig, för jag har aldrig träffat honom eller ridit för honom. Jag uppfattar det som om att rörelser som inte är samlande inte är intressanta att rida om det är högre samling man är ute efter helt enkelt. Vad man vill och vart man är på väg med sin ridning måste ju styra valet av rörelser mycket.
Jag tränar och lyssnar på några av hans elever och de instruerar inte som du beskriver det. De uppmanar ryttare att tänka utanför ramarna och rida på det sätt som fungerar, både när det gäller utrustning, rörelser osv. Det finns inga no-no utan man gör det som fungerar i förhållande till vad man vill uppnå. :)

Någon kul övning måste ni väl ha att dela med er av (oavsett syftet med den)?

Jag har en travare som ofta genar i hörnen. Han skjuter in bogen och ställer sig utåt istället för inåt. Som hinderstöd/konor har vi stora vägarbetskonor som ingen häst kan undgå att se eller "råka trampa ner" :devil: som hästar ofta "råkar" :angel: göra med små konor.
Jag ställer ut en sådan i varje hörn och rider utanför dom. När min häst kämpar emot mej och skjuter in bogen och ställer sig utåt istället för inåt så lägger jag en volt i hörnet runt konen. I början förstod han inte varför han skulle lägga en volt där. Men sedan så lärde han sig att om han lyssnar på mina hjälper så slipper han göra ett varv extra och gå igenom hörnet igen. Men tänk på att inte "bara lägga en volt" utan i volten ska hästen ställa sig och böja sig så som du vill.
Viktigt att tänka på är att inte låta hästen lägga en volt av sig själv. Om hästen automatiskt lägger en volt i varje hörn så följ spåret och strunta i volten istället. Detta funkade bra och min häst lärde sig att lyssna på mej. Min häst har dock bara börjat utbildas i ca 1 år och denna övningen kanske inte är så meningsfull för dom flesta. Men om man har en häst som tidigare varit tävlad/tränad i trav så är denna nyttig om man har problem i hörnen.
Jag gör denna övningen lite varje gång jag rider nästan mer som en påminnelse om att lyssna på mej. ;)

Eftersom min häst har lite svårt att rakställa sig så rider jag också mycket på raka spår. Vända rätt över/snett igenom/halvt igenom/rätt upp osv. :)

Som jag förstått det har Bent inte skrivit något om skänkelvikning i sina böcker. Han har väl någon gång på en clinic för hundra år sedan fördömt den. Men sedan har det väl inte snackats så mycket nedlåtande om det på senare tid.
Men vad vet jag.. Jag tror inte man ska tro allt för mycket på det där bara.

Jag rider själv skänkelvikning ganska mycket. Jag tycker det är en bra övning. Den är inte samlande i sig, nej. Men den är bra till annat.
Och jag låter även andra göra det för att de ska lära sig hålla reda på sin egen och hästens kropp. Jag upplever att många AR-ryttare framför allt har svårt att göra en korrekt skänkelvikning. Då har de lättare att få till en diagonal sluta.

Jag brukar göra saxar med skänkelvikning för att få hästen att svara och vara allert. Och jag brukar göra saxar med skänkelvikning till diagonal sluta och tillbaks etc. Det för att checka av att den är med mig, balanserad och rör sig obehindrat hur som helst. Det tycker jag är en bra övning.

Allmänt:
Det finns ju hur mycket bra övningar som helst. Men viktigast av allt är tycker jag att kunna placera in sig själv och hästen på linjen. Det kan man börja med innan man rider regelrätta övningar.

För framåtbjudningen så rider jag fram snabbare än vad jag egentligen vill att hästen ska gå. Då känns mitt valda tempo sedan inte så jobbigt.
Och svarar den inte fram kör jag full galopp. Sen provar vi igen. Svarar den inte fram så är det fullt ös igen.

För bättre galopp rider jag sluta.
Skolorna över huvud taget tycker jag är stärkande. Men just slutan brukar man ju säga stärker galoppen.

Hur du får bättre galoppvolter beror ju lite på vilket problem du har med volterna. Det kan ju vara så att hästen inte är på linjen, den kan ha för lite bjudning, den kan ha för hög eller låg takt etc etc.

Du frågar om tips på bjudning. Och du rider western. Så jag gissar lite på att hästen inte riktigt sitter ihop och kanske inte orkar runt lika lätt på mindre spår?

Nu har jag hittat det. Det står på sidan 31 i hans bok Akademisk ridkonst. Där han presenterar sidvärtsrörelser. Där står i en separat ruta att "skänkelvikning har inom ramen för den akademiska ridutbildningen inget berättigande och man bör därför avstå ifrån den eftersom hästen här träder förbi sin egen tyngdpunkt".
Här är han i början av boken, efter inlongering och inridning i kapitlet om öppna och sluta, så jag uppfattar inte det som att detta gäller högre samling utan något man gör direkt på den nyinridna hästen och skänkelvikning är inget man öht ska befatta sig med.

Tänka utanför ramarna låter himla fint men det förutsätter en grundkunskap om hästars och människors anatomi och en djup förståelse och behärskning av fysikens lagar - utan detta blir allt "experimenterande" bara cirkus som inte alls nödvändigtvis hjälper till att bygga upp hästen att hålla för ridning.

Nu har jag hittat det. Det står på sidan 31 i hans bok Akademisk ridkonst. Där han presenterar sidvärtsrörelser. Där står i en separat ruta att "skänkelvikning har inom ramen för den akademiska ridutbildningen inget berättigande och man bör därför avstå ifrån den eftersom hästen här träder förbi sin egen tyngdpunkt".
Har man enbart målet att ridningen/träningen ska vara samlande så har den säkert ingen funktion, men jag tror många har fler syften när de tränar sina hästar så jag tycker det finns tillfällen då skänkelvikning passar. Jag vet inte alls hur akademist jag är egentligen. Har ju aldrig träffat BB.
Här är han i början av boken, efter inlongering och inridning i kapitlet om öppna och sluta, så jag uppfattar inte det som att detta gäller högre samling utan något man gör direkt på den nyinridna hästen och skänkelvikning är inget man öht ska befatta sig med.
Tja, han kanske tycker så. Jag tänker annorlunda.
Tänka utanför ramarna låter himla fint men det förutsätter en grundkunskap om hästars och människors anatomi och en djup förståelse och behärskning av fysikens lagar - utan detta blir allt "experimenterande" bara cirkus som inte alls nödvändigtvis hjälper till att bygga upp hästen att hålla för ridning.
Ja det krävs endel kunskap, men det jag menar är att man kan träna mot samma mål på flera olika sätt och att det inte finns ett sätt som passar alla ekipage. Inom dressyren är det väldigt strikt (tycker jag) hur man gör och hur man tränar olika saker. Detta begränsade mig och när jag fick upp ögonen för andra sätt att komma framåt var det väldigt positivt för mig. Nu har jag en mycket större "verktygslåda" helt enkelt.
Jag tycker inte man ska sitta och experimentera utan ta hjälp av en bra tränare med kunskap och erfarenhet som kan visa och förklara.

Länga på långsidan och korta på kortsidan, eller rent allmänt massa tempoväxlingar så att hästen är lyhörd för framåtdrivande hjälper och lyssnar på förhållningar/halvhalter. Man får igång hästen på ett bra sätt.

Du frågar om tips på bjudning. Och du rider western. Så jag gissar lite på att hästen inte riktigt sitter ihop och kanske inte orkar runt lika lätt på mindre spår?

Hoppla, fördomar ;)
Nej, hästens taskiga bjudning beror inte på att jag rider western. Han är sån "av naturen", en riktig easy keeper, mästare på att behålla så mycket energi som möjligt. Han är en slö varelse, en lat individ som ständigt måste motiveras. En äkta stereotyp bild av en fjording, för att blanda in fler fördomar.
Och dessutom tränar jag dressyr, både AR (som många också har åsikter om, men snälla snälla snälla ta den diskussionen någon annanstans någon annan gång!) och vanlig engelsk dressyr.

En övning som jag tycker är kul är också längs med lämplig väg: skritt serpentiner över väg för lösgjordhet. skänkelvikning halva vägen- öppna- tillbaka skänkelvikning- öppna-rakrikta men behåll stöd på yttertygel-galoppfattning,galoppera kanske 50 m, ned i skritt, gör om igen,så många ggr man vill. Formen på hästen blir varierad då den blir lägre, längre i serpentinerna, mer samlad i öppnorna, enerigisk i galoppen osv. sedan den trav som kom ur övningen blir helt fantastisk...

Senast ändrad:

Nej, jag menade faktiskt inte att hästen blivit så av din ridning.;)
Men man måste ju rida rätt långsamt i joggen tex. Det är svårare att behålla energi i hästen då om man dessutom rider i en form där hästen går med lösare tyglar. En westernhäst ska ju vara lydig och kvar på hjälperna i en annan form än en dressyrhäst. Och den formen har ju sin förklaring i att man skulle kunna jobba med hästen som arbetsredskap.

Men du frågade om tips för mer bjudning. Så då lade jag ihop det och de galopp-problem de flesta westernryttare jag känner haft och de problem i stort sett samtliga westernhästar som kommit till mig. Däremot har de haft annat som är mkt bra. Och är problemet så enkelt att bara mer bjudning behövs kan man vara rätt glad.:D

Men övergångar, ökningar och bara rejs utav helvetes i full kareta brukar ju öka bjudningen.

Vad är det du tycker brister i galoppvolterna då?:laugh:

Haha, jag har försökt alla "de klassiska" knepen för mer framåtbjudning, men på denna häst är det ett piss i havet :D Som sagt, han är själva sinnebilden för slöhet även ute i hagen.

Vi har haft en del problem med att hästen inte vill ställa inåt i galopp. Har funderat på om problemet är smärta, men inte kunnat hitta några som helst tecken på det (att galoppera rättställd går utmärkt på grusväg, alla andra gångarter med rätt böjning funkar utmärkt på såväl stora som små volter).

Hur är den att ställa när du gallopperar ute då, att bara be om ställning längst med en väg går ju det också. Det brukar ha med balansen att göra att hästen inte vill ställa inåt på en volt.

Skänkelvikningar här också :D

Hahaha, håller innerligt med om det du skrev om din 5-åring, för min 6-åring kör samma "freak show" just nu... Gråter nästan av glädje varje gång hon går rakt fram utan att stå på bakbenen, bocka, skutta åt sidan, tvärnita eller göra andra dumheter. :D
Fast så har hon ju stått på box i två veckor också och inte jobbat ordentligt på ett antal månader, så man får väl ha tålamod ett tag i alla fall.

Då är det inga bekymmer. Misstänker starkt att det sitter i sinnet och bara behövs massa massa envist arbete.
Idag när det kommit lite snö gick han nämligen som en klocka, även i galoppvolterna ;) Han blir som en unghingst när snön kommer!

Det tycker jag är roligt. Bent säger att skänkelvikning inte ingår i hans lära ändå ser man en himla massa skänkelvikningar där.... Fast de kallar det för öppna:D

Har ni kollat att den inte är öm vid kotorna? Ett vanligt böjprov kanske? Bara för att utesluta...jag tycker ofta omotiverat "slöa" hästar faktiskt är halta, ofta dubbelsidigt.

Och att den fungerar bättre vid kyla runt om?

Hahaha.. Ja, men det är nog inte riktigt tänkt att det ska vara annat än öppna. Oberoende av var bogar och tår faktiskt pekar. :P
Men sån "öppna" har jag också "lyckats" prestera förr. Så jag är väl lika god kålsupare. Men jag fick iaf skäll av min tränare om jag red så. "Saaaaaaa jag skänkelvikning eller öppna? Hur har vi det med hörseln lilla hjärtat?!" vill jag minnas att det skreks en gång.;)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Lindon
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 203
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar