Sv: Vilken är er favorit övning- just nu?
Ja jag säger inte att jag har rätt, bara att det är den uppfattningen jag fått genom att läsa hans böcker och lyssna på hans elever.Jo det är verkligen hans uppfinning vad jag har förstått det i alla fall. Han har tagit från alla möjliga olika håll och konstruerat en alldeles egen lära, som han förpackat i något slags historiskt paket.
Utbildningsstegen som finns i hans bok är enligt boken den klassiska utbildningsstegen.utbildningstrappan som den presenteras bla på hans och andras hemsidor är helt egen, den bygger på delar ur andra system, tex att öppnan var en viktig rörelse (och är, det tycker ju många även jag)
Min uppfattning är att han tagit detta gamla sätt att träna och anpassat det till modern tid. Det finns ju rätt mycket som förändrats på några hundra år så det fungerar nog inte så bra att ta allt rakt av utan det får anpassas till vår tid, nya upptäckter, erfarenheter och ny forskning osv.
Men som sagt, det är min uppfattning och eftersom jag aldrig träffat eller ridit för honom baseras detta på böckerna och de av hans elever jag lyssnat på.
Många plockar ju f.ö. russinen ur kakan, men ger det inte ett eget namn. Det är väl skillnaden mot många andra tränare som jag ser det.