Vilken är er favorit övning- just nu?

Sv: Vilken är er favorit övning- just nu?

Om du fortfarande läser igen. När du flyttar ut framdelen för innertygel har du då hästen ställd i innersidan? Den övningen får jag inte alls ihop, men jag tänker öppna normalt till övergång till - ?- försökte göra den till fots alldeles nyss...är det för att komma åt strechning på hästen? Det blir en strechande effekt iallafall om man tänker felställd öppna...

Jag går alltså på en volt och har hästen ställd och böjd efter voltspåret. Flyttar ut framdelen för inner tygel (styr inner framben ut på en större volt). Det ger en trespårig sluta på volten.

Jag vet, det var fördomsfullt sagt. Ber om ursäkt. Men bakgrunden är att jag tröttnat så duktigt på alla dessa som läst och följer Bents böcker till punkt och pricka och vägrar tänka utanför de ramarna;
Det kan jag förstå. Jag har väl haft tur som inte träffat sådana ryttare kanske. Min erfarenhet av AR-tränare är att de framhåller vikten av att tänka utanför ramarna. Det tycker jag personligen är väldigt positivi. (för mig som varit så låst vid tävlingsdressyren har det varit/är det mycket bra)
har Bent sagt att det är fel att göra skänkelvikning för att det inte leder till mera samling - då är skänkelvikning inget att ha. Den sortens resonemang hör man ofta från AR-ryttare (tråden blev flyttad hit från Klassisk ridkonst-forumet) och jag ser bara lite rött varje gång jag hör nåt sånt.
Förstår jag. Det skulle jag också göra.
Eller såhär, om hur nervsystemet funkar och hur kroppen programmeras att utföra rörelser: Första gångerna man gör en ny rörelse (i princip alla biologiska varelser med ett nervsystem och en lill-hjärna funkar såhär) skapar man ett "mönster" i nervsystemet, dvs en väg för rörelsen. Denna väg kommer man att alltid vara benägen att ta sen, ungefär som att man alltid hellre går på en upptrampad stig än i det höga gräset bredvid. Oavsett om det leder dit man vill eller är helt fel - den kommer ALLTID att kännas mer riktigt och rätt än allt annat man provar.
Intressant.
Det behöver jag fundera mera på. Känns spontant som det stämmer dåligt på mig, men måste som sagt fundera.

om hästen då saknar styrkan, balansen och tekniken för att göra en skola rätt får man en skola som innehåller tusen fel. Nöter man sen detta igen och igen blir det svårt att få hästen att prova att göra på ett annat sätt senare.
Ja fast det här kan jag inte omsätta till en träning i praktiken. Det känns väldigt långt ifrån hur man arbetar med hästar.

Jag vill inte ha en svag häst med svag och klen länd som bara kan röra sig lusigt och gå på tvären
Inte jag heller.
därför prioriteras framåtbjudning, rakriktning och lösgjordhet och allt som leder till dessa saker långt före samling och skolor.
För mig går de sakerna
hand i hand. Finns inte bjudning blir det heller ingen samling osv.

Det finns nog folk inom alla discipliner som "slaviskt" följer sina mästare till punkt och pricka och sväljer allt de säger med hull och hår men jag upplever att det är vanligare i olika former av "subkulturer" och nya inriktningar som inte grundar sig på beprövade vetenskapliga metoder.
Ang det här med att förändra rörelsemönster är det roligt att se hur chockade många blir när dom ser sig själva på video och först då inser olika sanningar om sig själva som de dittills inte kunnat ta till sig eftersom känslan av rätthet - hur fel det än må vara - trumfar allt annat.
Tex kan en person ofta vara 100% säker på att den sitter rakt och mitt över hästen och det finns ingenting i hela världen som kan övertyga denne om att den faktiskt sitter inte gör det. De gånger den faktiskt provar att sätta sig mitt över hästen så känns det SÅ snett och SÅ konstigt att den hellre återgår till sin egna känsla av rakhet (dvs det som i den riktiga världen är snett). Den egna känslan /feedbacken från kroppen är så stark att det i princip krävs att någon filmar i rätta vinklar så att personen får inse hur fel det är - och ÄNDÅ krävs det ofta timmar/dagar/månader och massor med påminnelser från tränare/en själv innan ryttaren fullt ut accepterar den nya känslan som det rätta. Så lång tid tar det att möblera om i nervsystemet/lillhjärnan, och sämre blir det med åldern. :(
Hur detta funkar på hästar tycker jag att jag ser tydligt på många AR-utbildade hästar som varken byggt spänst styrka eller samling genom att göra skolor utan de går på tvären oftast med massa vikt på ytter bog och gångjärn i manken (rak hals, rak rygg, förböjda i 7:e) och med noll ryggaktivitet, noll bäckenvinkling och bara går och släpar sina fötter i spånet.

Vet inte hur man inte kan tillämpa detta i hur man tränar hästar; det finns ju en vedertagen klassisk trappa som förklarar detta och den har vi varit igenom x antal gånger på Klassisk Ridkonst. Gör man enligt den så får man de grundförutsättningar som krävs för att göra skolor på ett bra vis.
Eller hur tränar man hästar enligt dig?

"För mig går de sakerna
hand i hand. Finns inte bjudning blir det heller ingen samling osv."
Nej men vissa saker måste komma före andra? inte sitter man och nöter samling på unga eller outbildade hästar?

Det finns nog folk inom alla discipliner som "slaviskt" följer sina mästare till punkt och pricka och sväljer allt de säger med hull och hår men jag upplever att det är vanligare i olika former av "subkulturer" och nya inriktningar som inte grundar sig på beprövade vetenskapliga metoder.
Ja så är det säkert. Har ingen egen erfarenhet av det. Jag vill träna på ett sätt som tvärtom grundar sig på vetenskap och erfarenhet, men det finns säker mängder av varianter.
Ang det här med att förändra rörelsemönster är det roligt att se hur chockade många blir när dom ser sig själva på video och först då inser olika sanningar om sig själva som de dittills inte kunnat ta till sig eftersom känslan av rätthet - hur fel det än må vara - trumfar allt annat.
Att bli filmad är suveränt. Det ger en bild av ens egen känsla sas. Nu för tiden är det ju mycket lättare att filma också. Det går ju att filma med nästan allla digitalkameror eller mobiler nu.
kan ju Tex kan en person ofta vara 100% säker på att den sitter rakt och mitt över hästen och det finns ingenting i hela världen som kan övertyga denne om att den faktiskt sitter inte gör det. De gånger den faktiskt provar att sätta sig mitt över hästen så känns det SÅ snett och SÅ konstigt att den hellre återgår till sin egna känsla av rakhet (dvs det som i den riktiga världen är snett). Den egna känslan /feedbacken från kroppen är så stark att det i princip krävs att någon filmar i rätta vinklar så att personen får inse hur fel det är - och ÄNDÅ krävs det ofta timmar/dagar/månader och massor med påminnelser från tränare/en själv innan ryttaren fullt ut accepterar den nya känslan som det rätta. Så lång tid tar det att möblera om i nervsystemet/lillhjärnan, och sämre blir det med åldern. :(
Det är ju inte så konstigt. Om en ryttare tror att denne sitter rakt och är van den känslan tar det såklart ett tag innan kroppen är van den nya riktigt raka känslan. Film är som sagt jättebra när man vill påvisa sådant som ryttaren inte själv känner.
Hur detta funkar på hästar tycker jag att jag ser tydligt på många AR-utbildade hästar som varken byggt spänst styrka eller samling genom att göra skolor utan de går på tvären oftast med massa vikt på ytter bog och gångjärn i manken (rak hals, rak rygg, förböjda i 7:e) och med noll ryggaktivitet, noll bäckenvinkling och bara går och släpar sina fötter i spånet.
Det låter bara som felaktigt ridna hästar för mig. Oavsett vilken inriktning man tränar efter. Då har man ju inte tränat ändamålenligt. Bara fel.

Eller hur tränar man hästar enligt dig?
Det beror ju helt på häst och ryttare samt vad dessa vill uppnå. Jag kan bara utgå från mig själv i en sådan diskussion. Jag vill ha en stark, smidig, lyhörd häst med hög ridbarhet. jag lägger upp träningen på det sätt som passar respektive häst bäst. (i samråd med tränare)
Nej men vissa saker måste komma före andra? inte sitter man och nöter samling på unga eller outbildade hästar?
Nej det gör man inte. Det är mycket som måste byggas upp först. Grunden är sååå viktig. annars finns ju inget att bygga på.

Men då finns det ju inget att diskutera oss emellan! :P Jag ifrågasätter den person vars inlägg grundar sig på att alla som rider andra övningar än de som är till för att samla hästen är i princip dumma i huvudet. Och Bent såklart, som genom att företräda dessa "sanningar" uppenbarligen leder så många ryttare fel.

En westernryttare hoppar in i diskussionen!

Jag älskar att blanda ridstilar och discipliner och utmana mig och min häst att utvecklas på många håll.
Min erfarenhet är att de flesta tränare och utövare är rätt insnöad i sin egen lära :D

Nu vill jag ha ännu fler vinklar!
Någon därute som har någon övning för bättre framåtbjudning?
Något för starkare galopp? Bättre galoppvolter?
Kanske rent av något för hur man får upp farten i rollbacks? :D
Gimme all you get, people!

När hästen har dålig framåtbjudning brukar jag göra mycket övergångar och halter, då blir hästen nästan alltid lite mer på hugget och "vaken".
Galoppen stärker man bäst genom att göra mycket galoppfattningar, det är vad jag fått höra iaf :)

Lycka till :D

Men då finns det ju inget att diskutera oss emellan! :P
Nej kanske inte. Vi verkar ju vara rätt överens.
Jag ifrågasätter den person vars inlägg grundar sig på att alla som rider andra övningar än de som är till för att samla hästen är i princip dumma i huvudet. Och Bent såklart, som genom att företräda dessa "sanningar" uppenbarligen leder så många ryttare fel.
Det var AR som fick sig en känga om jag inte minns fel och det var därför jag svarade. Mina tränare är ju också elever till bland andra, BB. Det du pratar om har han uppenbart inte fört vidare till dem. Jag har inte varken träffat eller ridit för honom själv så därför vill jag inte gärna kommentera honom.
Jag tror inlägget som du kritiserade grundar sig på missuppfattningar. Om man är ute efter samlande träning så är skänkelvikning inget bra exempel, men det är ju inte alltid man är ute efter det. Tror hon tog för givet att det var högre samling som var målet och därför blev det tokigt.
:)

Men det är väl klart att högre samling är målet - i slutändan. Det är ju sista (dvs SISTA) steget i utb-trappan (den klassiska, inte BB's).
Nu har jag inte BB's bok här (sitter på jobbet) men ska kika i den när jag kommer hem för att hitta detta ämne, för jag har bestämt för mig att det är något han har skrivit. Dvs att skänkelvikning är totalt meningslöst som övning eftersom det inte syftar till att samla hästen. Och så har jag sett en massa ryttare som rider för honom och elever till dem följa detta slaviskt; istället för att steg för steg stärka och utbilda sina hästar med alla de rörelser och övningar som det kräver, sitta och förböja sina hästar i lusiga gångarter i hopp om att de rider skolor och "samlar" sina hästar.

Varför AR fick sig en känga är ju för att det är BB's uppfinning.

Det finns ju alltid människor som ska driva allt in i absurdum, men de är ändå inte representativa för någon inriktning tycker jag. Bara exempel på hur det blir när människor slutar tänka själva.
AR är inte hans uppfinning som jag uppfattar det. Bara hans namn på ridningen med anor väldigt långt tillbaka, som han tagit fram och anpassat till modern tid. Så uppfattar jag hans elever, deras sätt att undervisa och vad han skriver om i sina böcker.

jag tror för övrigt inte alls att alla ryttare är ute efter hög samling i slutänden. Det finns så många olika mål med ridningen. Många siktar inte alls så högt utan är på en helt annan nivå.

AR är inte hans uppfinning som jag uppfattar det. Bara hans namn på ridningen med anor väldigt långt tillbaka, som han tagit fram och anpassat till modern tid.

Och det är ju det som är AR

anpassningen till modern tid är ju = genvägarna.

AR är inte hans uppfinning som jag uppfattar det. Bara hans namn på ridningen med anor väldigt långt tillbaka, som han tagit fram och anpassat till modern tid.

Jo det är verkligen hans uppfinning vad jag har förstått det i alla fall. Han har tagit från alla möjliga olika håll och konstruerat en alldeles egen lära, som han förpackat i något slags historiskt paket. utbildningstrappan som den presenteras bla på hans och andras hemsidor är helt egen, den bygger på delar ur andra system, tex att öppnan var en viktig rörelse (och är, det tycker ju många även jag)

Det finns olika läror hos gamla mästare som delvis går helt isär och han har inte följt en linje utan plockat lite här och var tycker jag att man ser väldigt tydligt och det står väl t o m på hans hemsida? Han hänvisar till i stort sett alla gamla mästare och deras läror går ju bitvis helt isär och utgör inte gemensamma system s a s.

Så han har plockat och stoppat allt i en gryta och rört om och det som sen blir resultatet är hans egen lära som är AR:idea:

Ok, men oavsett vad så har BB (King ;)) ett namn på sin grej, det namnet är AR och det är den etiketten jag syftar på. Under den etiketten har han givit ut böcker, hållit kurser, gjort sin hemsida osv. Och någonstans i det paketet finns denna idé om att övningar som inte är samlande inte är något att ha. Med viss reservation, jag KAN ha läst det någon annanstans. Jag lovar att plocka fram hans bok ur hyllan därhemma imorgon så ska jag se om jag kan hitta det.

Just nu är min favorit;
En 10metersvolt, inleder med förvänd sluta, efter halva blir den en öppna, och då jag rider ut ur volten går vi över till trav. En övning för passaktig islänning; för att få till traven.

Till er alla, släpp det skärp er och återgå till ämnet!
Någon kul övning måste ni väl ha att dela med er av (oavsett syftet med den)?

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Lindon
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 203
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar