Sv: Vilken är er favorit övning- just nu?
Det finns nog folk inom alla discipliner som "slaviskt" följer sina mästare till punkt och pricka och sväljer allt de säger med hull och hår men jag upplever att det är vanligare i olika former av "subkulturer" och nya inriktningar som inte grundar sig på beprövade vetenskapliga metoder.
Ang det här med att förändra rörelsemönster är det roligt att se hur chockade många blir när dom ser sig själva på video och först då inser olika sanningar om sig själva som de dittills inte kunnat ta till sig eftersom
känslan av rätthet - hur fel det än må vara - trumfar allt annat.
Tex kan en person ofta vara 100% säker på att den sitter rakt och mitt över hästen och det finns
ingenting i hela världen som kan övertyga denne om att den faktiskt sitter inte gör det. De gånger den faktiskt provar att sätta sig mitt över hästen så känns det SÅ snett och SÅ konstigt att den hellre återgår till sin egna känsla av rakhet (dvs det som i den riktiga världen är snett). Den egna känslan /feedbacken från kroppen är så stark att det i princip krävs att någon filmar i rätta vinklar så att personen får inse hur fel det är - och ÄNDÅ krävs det ofta timmar/dagar/månader och massor med påminnelser från tränare/en själv innan ryttaren fullt ut accepterar den nya känslan som det rätta. Så lång tid tar det att möblera om i nervsystemet/lillhjärnan, och sämre blir det med åldern.
Hur detta funkar på hästar tycker jag att jag ser tydligt på många AR-utbildade hästar som varken byggt spänst styrka eller samling genom att göra skolor utan de går på tvären oftast med massa vikt på ytter bog och gångjärn i manken (rak hals, rak rygg, förböjda i 7:e) och med noll ryggaktivitet, noll bäckenvinkling och bara går och släpar sina fötter i spånet.
Vet inte hur man inte kan tillämpa detta i hur man tränar hästar; det finns ju en vedertagen klassisk trappa som förklarar detta och den har vi varit igenom x antal gånger på Klassisk Ridkonst. Gör man enligt den så får man de grundförutsättningar som krävs för att göra skolor på ett bra vis.
Eller hur tränar man hästar enligt dig?
"För mig går de sakerna
hand i hand. Finns inte bjudning blir det heller ingen samling osv."
Nej men vissa saker måste komma före andra? inte sitter man och nöter samling på unga eller outbildade hästar?