Vilken är er favorit övning- just nu?

ridtravare

Trådstartare
Jag måste erkänna för tillfället - skänkelvikning :o

Jag är så skev i kroppen just nu så plötsligt märkte jag att hästen ställer upp väldigt fina halter när jag kört skänkelvikning. Perfekt fram och bak. Det är bara för min kropp, inte för hästens alls, jag vet. Men det fungerar!

Jag har tidigare tyckt att skänkelvikning är en överskattad övning och har nästan aldrig använt den frånsett då jag ska stänga grindar, rida förbi ngt inbillat otäck osv...

Efter min skada märkte jag att hästen ställde upp ojämt bak- hela tiden, men efter skänkelvikning- perfekt... :p

vilka är era knep- just nu?

Sv: Vilken är er favorit övning- just nu?

Jag satt upp och red idag efter en lååååång paus från ridandet och märkte till min bestörtning att hästen var seg i sina responser på hjälper och ville hänga i tygeln (leka motorbåt-vattenskidåkare-leken) som en gammal trött ridskolehäst. I mina, kanske något fantasiblandade, minnen var han elektrisk och lätt sist jag satt på honom :D

Hur som, jag kom ihåg en övning jag gjorde på en kurs en gång. Den heter ingenting, men jag ska försöka beskriva.Man rider på en volt, och när man kommer ut på den öppna sidan av volten bromsar man upp framdelen men driver på bakdelen att fortsätta att kliva på, undan för inner skänkel, så att man får början på en framdelsvändning med nosen inåt. Sen fortsätter man på volten i samma varv och gör om några gånger på samma ställe innan man byter varv. När detta börjar gå lätt och hästen aktivt går undan för inner skänkel med bibehållen balans och inte faller nånstans med framdelen eller får soppatorsk i bakdelen börjar man låta det bli alltmer hela framdelsvändningar dvs 180 grader, nosen inåt, och så rider man tillbaka samma väg man kom. Jag hann inte till att göra 180-gradersvändningar utan nöjde mig med ett par steg men fick en bra mycket mer elektrisk rumpa, högre koncentration och mindre försök till häng i tyglarna. Så det får bli den övningen kombinerat med lite halter och halvhalter, den mixen tror jag på. Dvs om jag törs upp och rida igen, för j-ar vad ont jag hade mellan benen när jag satt av..:crazy:

Jag har en massa favoritövningar, beroende på vad jag stöter på för problem under ridpasset.

Idag jobbade vi med grunder, eftersom hästen haft några dagars semester.

Börjar med att hitta böjning och sökning framåt nedåt på långa tyglar i båda varven. Går över i skolorna och gör varje skola längs minst 2 långsidor i båda varven samt på diagonalerna. Diagonalslutor med halva skrittpiruetter och sedan förvända slutor tillbaka till hörnet och genom hörnpasseringen. Går in på 16 metersvolt på mitten och kollar av böjning-ställning-sökning. Jobbar med skolorna för en hjälp i taget: flyttar ut framdelen för inner tygel, flyttar in framdelen för ytter tygel, ut bakdelen med inner bak och in bakdelen med ytter bak. Gör detta i båda varven och använder vändningarna som samlande övning med mer eller mindre centrerade piruetter.
När alla skolorna flyter på och hästen är upvärmd så leker jag med ramförändring och samlar -länger. Gör sen om hela ovanstående övning i trav (minus de halva piruetterna, de är inte speciellt centrerade i traven än;)).

Ägande resten av passet åt att arbeta med taktförändringar skolskritt - halva steg, halt-galopp, halva steg-galopp, galopp- halva steg osv.

Annars har jag några olika åttvoltsövningar som jag har beskrivit här en massa gånger, de är användbara till mycket.

Jag har lite svårt att se varför ni väljer att göra övningar som lär hästen att lägga vikt på framdelen/ kliva förbi tyngdpunkten. Varför inte välja övningar som både ökar signalkänsligheten och bärigheten?

Senast ändrad:

Fast just skänkelvikning tränar ju balans och smidighet inte bärighet. Olika saker är bra till olika saker tycker jag.

Sen LÄR man väl inte hästen att lägga vikt på framdelen, det kan den väl redan :D Det är ju tvärning och positionering som placerar hästen vilket i sin tur medger var bakbenen placeras:confused:

KL

Rider också mycket skänkelvikning just nu, men mest på volt eller efter långsidorna i just gymnastiserande syfte, växlar mellan skänkelvikning och bohen in och öppna. Rättvänd eller förvänd.

Jag använder mig av skolorna för att träna sidvärtsrörelser. Ser inte poängen med en rörelse som är kontraproduktiv i hästens totala utbildning - att kliva in under sig och bära sin ryttare med bibehållen balans och kontroll.

Varför just skänkelvikning?

Just eftersom hästen redan kan hänga på sin framdel är det ju helt meningslöst att träna den i det genom att göra framdelsvändningar (såvida det inte rör sig om en piruett i förvänd sluta, då är rörelsen fortfarande en logisk del i utbildningsstegen)

Fast kontraproduktiv. Är inte helt med på hur du tänker.

Att gymnastisera sin häst till lösgjordhet tycker inte jag e kontraproduktivt. Det hjälper ju dessutom till med raktriktning. Dit vi alla syftar väl.
Tycker själv att jag kan rida med högre kvalitet på skolorna (alltså högre samlinng) efter lösgörande arbete med bl.a skänkelvikning.

Hursom var inte meningen att starta skvkn-debatt och sabba tråden för ridtravare men :angel:

Framdelsvändningen som Dreamer använde lät mer som en variant på "lilla snurren" tyckte jag.

Jag använder mig av skolorna för att träna sidvärtsrörelser. Ser inte poängen med en rörelse som är kontraproduktiv i hästens totala utbildning - att kliva in under sig och bära sin ryttare med bibehållen balans och kontroll.

Varför just skänkelvikning?

Just eftersom hästen redan kan hänga på sin framdel är det ju helt meningslöst att träna den i det genom att göra framdelsvändningar (såvida det inte rör sig om en piruett i förvänd sluta, då är rörelsen fortfarande en logisk del i utbildningsstegen)

jag tror det hänger ihop med vad man har för krav på rörelser och hur hästen ska arbeta om man uppskattar skänkelvikning och en rätt riden framdelsvändning eller inte.

Men som sagt, prioriterar man balans, lösgjordhet och att hästen spårar är skänkelvikning alldeles utmärkt i olika varianter, skolor är naturligtvis också bra, men de ger olika saker. Jag växlar f ö mellan olika sidvärts. Prova skänkelvikning, (rätt riden förstås) så får du känna om du har hästen rak eller inte.....tex. Ska man rida skolor är det (i alla fall för hobbyryttare) väldigt bra att först checka av med sk vikn. Fungerar den har man mera på plats till skolorna, tycker jag i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har lite svårt att se varför ni väljer att göra övningar som lär hästen att lägga vikt på framdelen/ kliva förbi tyngdpunkten. Varför inte välja övningar som både ökar signalkänsligheten och bärigheten?

Kanske för att "vi" inte sitter fast i en massa "akademiska" principer och dogmer grundade på teoretiska förklaringar utan gör det som ger resultat? ;)
Kanske för att man ibland måste börja i en annan ände än den som liknar målet? I mitt fall drog jag slutsatsen att hästen hänger i tygeln därför att den bor i sin framdel och har glömt att den har en rumpa. Efter påminnelser om detta lilla faktum började han använda den! :idea:
(På kursen vi gjorde denna övning på satte sig hästarna en hel del och nästintill trampade sig runt med elastiska bakben, dit kom jag förstås inte igår men så kan det också bli. Allting är inte som det står i Bents böcker.)

Haha, va?! skvtva-debatt? Förklara! :)

Btw, övningen kommer från Betsy Steiners Gymnastic training for horse and rider kom jag på nu, den har massa roliga och braiga övningar för både fyr-och tvåbenta djur :)

Senast ändrad:

Jag gör det för min egen skull, för att jag blir rakriktad av den. Kvittot att det fungerar får jag i halterna- helt jämna benpar.

Min favorit "övning", eller man kanske inte kan kalla det övning? Är att vara på en grusväg eller ovalbana och tölta :D (rider islandshäst) min häst har verkligen fått en mycket bättre tölt på kort tid, så just nu känns det som om jag skulle kunna strunta i allt annat och bara tölta fort och rakt fram :D

Jag har tre ridbara hästar och olika övningar är olika roliga beroende på hästen såklart.

Häst nr 1 rider jag mkt skänkelvikningar och öppnor på just nu. Tränar också en del fattningar både från skritt och trav samt galoppvolter, så små som möjligt. Hästen är 6 år men lite efter i utbildningen, ska troligen tävlingsdebutera i november.

Häst nr 2 är 5 år och har just vilat en längre period av olika skäl. Riden två gånger och lösgalopperad 5 ggr nu. HENNES favoritövning just nu är att bocka :devil: Min favoritövning är vad som helst utom det. :crazy:

Häst nr 3 är 12 år och en rutinerad kille som tävlat nationellt och favoritövningen på honom just nu är skamligt nog att galoppera i skogen :D I särklass den snällaste av mina hästar så jag passar på att komma ut lite. Annars jobbar jag mkt med avslappning på honom just nu, att kunna ändra takt, tempo och form. Skolorna kan han ju redan prickfritt så jag lägger inte så stor vikt vid dem just nu då det finns annat som jag hellre vill förbättra.

Mvh JV

Ormspår i olika varianter, t ex flytta ut bakdelen. Min häst har ett starkt lateralt rörelsemönster och denna övning stärker det diagonala. En grusvägs bredd räcker för denna övning. Rider jag på bana gillar jag serpentiner och fyrkantiga volter där antingen fram- eller bakdel centreras i hörnen, samma som ormspår men på större yta alltså.

I mitt svar ovan tänkte jag "dressyrövningar", annars är min favoritövning just nu fri skritt offroad och galopp i mellantempo uppför små backar.

Kanske för att "vi" inte sitter fast i en massa "akademiska" principer och dogmer grundade på teoretiska förklaringar utan gör det som ger resultat? ;)
Ursäkta om jag bara hoppar in i diskussionen, men jag kunde intå låta bli för här var det fördomsfullt.... Så där kan ju vem som helst resonera, att de rider på det sätt som ger resultat alltså. Frågan är kanske vad man vill uppnå? Man har ju olika syften och mål med sin ridning. Kanske på lång sikt eller kanske bara för tillfället/för dagen. Hur man tränar beror ju på vad man vill uppnå/vart man vill komma. (tror inte någon som sitter fast i en massa principer kommer framåt oavsett vad man kallar inriktningen)

Kanske för att man ibland måste börja i en annan ände än den som liknar målet?
Jag är övertygad om att man alltid måste börja i en ände som inte liknar målet. Grunden och målet ligger knappast nära varandra, tvärtom.

Jag vet, det var fördomsfullt sagt. Ber om ursäkt. Men bakgrunden är att jag tröttnat så duktigt på alla dessa som läst och följer Bents böcker till punkt och pricka och vägrar tänka utanför de ramarna; har Bent sagt att det är fel att göra skänkelvikning för att det inte leder till mera samling - då är skänkelvikning inget att ha. Den sortens resonemang hör man ofta från AR-ryttare (tråden blev flyttad hit från Klassisk ridkonst-forumet) och jag ser bara lite rött varje gång jag hör nåt sånt. Jag tycker inte det är någon bra idé att rida skolor eller samlande övningar på fyraåringar (eller andra hästar som inte kommit så långt i utbildningen); det finns gott om saker som behöver vara på plats innan en skola ens kan göra någon nytta; jmfr om ett barn inte kan alfabetet är det rätt meningslöst att be den skriva texter, den kommer bara hitta på en massa annat.
Eller såhär, om hur nervsystemet funkar och hur kroppen programmeras att utföra rörelser: Första gångerna man gör en ny rörelse (i princip alla biologiska varelser med ett nervsystem och en lill-hjärna funkar såhär) skapar man ett "mönster" i nervsystemet, dvs en väg för rörelsen. Denna väg kommer man att alltid vara benägen att ta sen, ungefär som att man alltid hellre går på en upptrampad stig än i det höga gräset bredvid. Oavsett om det leder dit man vill eller är helt fel - den kommer ALLTID att kännas mer riktigt och rätt än allt annat man provar. Om hästen då saknar styrkan, balansen och tekniken för att göra en skola rätt får man en skola som innehåller tusen fel. Nöter man sen detta igen och igen blir det svårt att få hästen att prova att göra på ett annat sätt senare.
Jag vill inte ha en svag häst med svag och klen länd som bara kan röra sig lusigt och gå på tvären (som jag känner att många AR-utbildade hästar är), därför prioriteras framåtbjudning, rakriktning och lösgjordhet och allt som leder till dessa saker långt före samling och skolor.
Folk får göra vad de vill med sina hästar men jag BLIR lite tjurig när en person kommer med pekpinnar och sarkasmer när man ser hur okunnig personen är.

Och när jag skrev mina inlägg så låg tråden på klassisk ridkonst - varför jag också började ifrågasätta valet av övningar. Nu inser jag att tråden har ramlat iväg till ridning och ska låta er hållas ifred.

/Migo

aha, det där med att det hjälper upp laterala rörelser visste jag inte. Det är också en kul övning längs med grusvägar åt en kvarts framdelsvändning och sedan kvarts bakdelsvändning i zickzack...

Fast det fungerar inte när ryttaren är sned har jag märkt nu - går jättebra åt ett håll :)

Galoppera i skog och skritta ofroad är jättekul - fast idag har älg jakten börjat så nu är det hemmavid som gäller...

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Lindon
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 203
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar