Vilken är den skonsammaste...

L

Lajz

.. avlivningsmetoden? (eller vad säger man?) Jag har ju min gamla gubbe här, han är pigg och glad men man måste ju vara beredd.. usch jag kommer att dö den dagen. Hur gjorde ni? Jag har hört att vissa hästar kämpar emot sprutan men jag tror att min vän skulle bli rädd för slaktmasken och den okända människan, blir alldeles tjock i halsen och gråtig när jag tänker på det.. Hur gjorde ni efteråt, jag vill ju begrava honom... (absolut inte slakt!)
//Lisa

Bultpistolen fungerar bra för mig. Vår gubbe är så otroligt gullig. Det går lugnt tillväga, hästen hinner inte reagera. Han kliar dem i pannan, sedan är de borta 1-2 sekunder.

Vi har bra plats att avbloda på och vår nödslaktare tar med kadavret.

Väl värt pengarna, ett värdigt slut.

Har en häst som är mycket spruträdd (måånga antibiotikakurer med höga doser :() men hon fullkomligt älskar att bli kliad i pannan. Att det sista hon får känna är lugn och trygghet gör att jag definitivt tar bultpistolen.

Jag tänker även åka in med henne till slakteriet, det är ett slakteri där de vissa dagar bara tar emot hästar och hon gillar att åka så varför inte. Vad som händer med henne efter hennes död spelar ingen roll så jag tänker inte ha besväret med att hitta något hemma eller betala för bortforsling och avblodning hemmavid.

jag avlivade min förra häst med sprutor, och det alternativet kommer jag definitivt att välja nästa gång. gick mycket lugnt och fint till, jafg fick stå och gosa med henne och ge henne havre efter det att hon fått den första spruta. innan hon fick den andra så valde jag att gå ut för att slippa se när hon föll ihop. skulle inte vilja höra skottet och se hästen falls ihop, se kroppen ligga där, bäras in i slaktbilen och föras bort... men detta beslut är ju naturligtvis helt individuellt!

vi avlivade syrrans häst med spruta, men det gick så otroligt snabbt..hon var död innan första sprutan var klar..precis som med en bultpistol..jättebra..snabbt men inget blod.. :crazy:

det skonsammaste mot hästen tror jag är bultpistol. dom dom väljer spruta gör det nog mest för sin egen skull.

Eller för att hästen är jätte sjuk och inte ens känner sig själv...

Jag kör till SLP, de har en jätteduktig kille där som är sååå lugn och säker. :)
Mina hästar är vana att åka släp och man får alltid tid en tidig morgon och det sker precis där man lastat av.
Killen kommer fram och hälsar på pållen och kliar i pannan, ingen häst hittills har skyggat för bultpistolen (den liknar en ficklampa till form och storlek) sedan går det otroligt fort, hästen har inte fattat nånting.
Har en kompis som jobbat på djursjukhus och hon har berättat att vissa hästar reagerat mkt på sprut-avlivning (typ snedtändning) så det kommer jag aldrig att göra. :(

svi har alltid avlivat våra med bultpistol och det känns som det absolut skonsammaste för hästen. tror också att de som väljer spruta gör det mest för att slippa se bloc och intalar sig att hästarna får somna in lugnt och fint...

tror också att de som väljer spruta gör det mest för att slippa se bloc och intalar sig att hästarna får somna in lugnt och fint...

jo precis.. med hundar och katter som man kan lägga i knät och få dem att slappna av är det en grej med spruta.. men en häst kan man inte precis lägga ner och vyssja till sömns (nån som provat?) med de här nya snabba medlet (sodomin?) så går sprutan lika fort som bultpistol.. men ges en ÖD av sömnmedel kämpar hästen emot för den vill inte tappa kontrollen och ramla ihop.. känna hur livet rinner bort.. synen försämras, den blir sämre.. tillslut borta.. detta måste vara plågsamt för hästen.. om inte fysiskt så psykiskt.. :(

bultning är helt klart den skonsammaste metoden för hästen.. och det är juh för hästens skull man gör det.. eller hur?

Den spruta min häst fick var lika snabbt verkande som bultpistolen (fast han DOG och blev inte bara hjärndöd som de blir av bulten). Ena sekunden levde han och åt pellets i gott mod, nästa var han tvärdöd.

Min hade blivit lite skygg om huvudet, så bult var inte ett alternativ för mig, och sprutor bryr han sig inte om, han behövde inte ens få lugnande innan.

en nära väns häst blev utdömd och det blev iväg till slakteriet, antar att dom kör bultpistol där?

gubbarna som jobbade där var URGULLIGA och hästen som annars blir nervös av nya platser/människor var lugn som en filbunke och accepterade gubbarna helt och hållet. bor jag kvar i området när/om det blir dags för min framtida häst, ska han också få somna in där.

Fast jag tycker att det är hemskt att köra i väg hästen nånstans även fast dom kanske är jättebra på det stället. Våra hästar avlivas hemma och kommer att göra det i fortsättningen... Vi tar ut nödslakt och de gubbarna är också jättesnälla och förstående (både för människor och häst).

Jag tror bultpistol är bäst för hästen men inte så trevligt för ägaren att se på.

Att köra till slakteriet kan vara ett alternativ om hästen är van vid att åka transport. Jag är lite orolig för att det skall vara stressigt och att hästen skall känna blodlukten så jag vill helst undvika slakteriet.

Vet inet vilket som är skonsammast...

Jag skulle iaf välja bultpistol...hemma. Vill inte att de ska åka iväg någonstans där de inte känner igen sig... Sen vill jga vara vid deras sida hela tiden...kommer säkert att bli jättejobbigt för mig men har de stått vid min sida så tycker jag att jag får ta mitt ansvar och stå vid deras... Skulle det vara riktig kris så skulle jga vilja att någon i omgivningen gjorde det...men man måste ju få tillåtelse av vet. isf.

:idea: De har fått ny avlivningsvätska nu som ÄR lika snabbverkande som bultpistolen så idag handlar valet egentligen om vilket sätt som hästen/ägaren finner minst skrämmande/obehagligt.

Naturligtvis borde det då vara så att en huvudskygg häst får spruta och en spruträdd häst avlivas med bultpistol. ;) MEN sen är det ju blodigare med bultpistol så den som tycker stora mängder blod är läskigt får det kanske lite svårare... om man inte har någon kompis som kan ställa upp och hålla i grimskaftet.

så det var därför det gick så snabbt med syrrans häst..vi fattade ingenting, trodde hon skulle somna in långsamt..men hon bara föll ihop.. :crazy:

Oj, hade inte vet. förvarnat :confused:

Då måste det ju verkligen varit chockartat! Jag menar, väntar man sig att de lugnt ska somna in och så faller de bara ihop omedelbart så blir man ju helt ställd.

Eftersom jag ska avliva min ena häst här i dagarna och tidigare har varit med om att avliva ett föl med spruta (det var hemskt) så tyckte jag, att bultpistol får det bli. Då sa vet att den nya vätskan är helt likställd bultpistolen vad gäller snabbhet. Skönt att slippa den utdragna död som det annars handlade om :crazy:

Lika snabbt som bultpistolen kan ingen kemisk avlivning bli. Först måste man lägga en permanentkanyl, sedan kolla att den ligger OK o sen tar det ett par sek att spruta in somnulosen.
PL

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Jag HATAR mig själv just nu. Jag lät min älskade vän bara dö ifrån mig, jag lät han stilla somna in. Min stackars lilla Charlie. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: Novelette
·
Småbarn Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är...
Svar
12
· Visningar
2 706
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur