Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...
kl
Hade en kvinna som skulle prova min häst för att bli medryttare. Var helt ärlig och beskrev hästen både noga och länge, att hon har en del energi och inte är någon nybörjarhäst. Men världens snällaste och lugnaste med en trygg ryttare, supersnäll att pyssla med och kan en hel del i ridningen.
Kvinnan sa att hon ridit mycket western hos en känd man i USA samt hos en annan i Spanien, vilket passar min häst jättebra. Hon kommer och vi börjar göra iordning hästen. Det första var att hon inte ville att hästen skulle stå lös (som hästen är van vid), så jag fick ta på grimskaft. Hon ryktar försiktigt och sedan ska det kratsas, hon sa att hon bara ville kratsa framhovarna, så jag fick ta bak.
Sedan ska vi sadla och hon blev förvånad över hur tung westernsadeln var och fick inte upp den på våran lilla häst. När jag hade lagt upp sadeln visste hon inte hur man spände sadelgjorden.
När vi ska rida iväg hade hon ingen hjälm med sig (för den hade blivit stulen i hennes låsta förråd
) och hon frös så hon fick öven låna mina vantar.
Hon red och jag gick bredvid, hästen gick helt lugnt och stilla precis som hon kände på sig att "det är bäst jag går sakta och rakt, så hon inte trillar av". Hästen föll in i jog-trav flera gånger och kvinnan sa att hästen gjorde det av sig självt (har aldrig hänt tidigare med mig eller någon annan). Kvinnan kunde inte heller göra halt i vare sig skritt eller trav och galopp vågade hon inte. Jag fick leda min häst i paddocken för att hon skulle prova att trava och jag fick förklara hur hon skulle göra halt.
Blev inget mer med det, hua. Kvinnan råkade av misstag ringa mig några veckor senare, men vi låtsades båda som vi inte visste vem det var. Hon sa bara att hon ringt fel.
Tror inte att hon kan ha ridit mer än en turridning hos den där hästmannen i USA