Vilken är den bästa tv-serien du sett?

BtVS ligger högt på listan, samt Generation Kill (som alla borde se, otroligt många som missat tyvärr). Sen kan jag se om typ NCIS och Criminal Minds hur många gånger som helst för de är perfekta slappserier.
Har många go-to serier eftersom jag gillar att se om saker när jag är trött så man inte missar något om man somnar.

Shogun är otroligt bra med fö.
Ja, Generation kill är fantastisk!
 
Sen är jag ändå fascinerad över det här med att se om serier och läsa om böcker, när man redan har sett dem och man kommer ihåg exakt vad som kommer att ske härnäst i varje scen och varje sida.

Jag tycker ofta jag lägger märke till nya detaljer när jag läser om en bok eller ser om en film. När man har koll på huvuddragen i handlingen så kan man fokusera på annat. Annars är det främst karaktärerna som gör att jag återvänder till en bok eller film, eller att det känns tryggt för att man vet vad man har att vänta. Tycker det finns mycket nytt i dagens läge som man bara blir besviken på.
 
Jag tycker ofta jag lägger märke till nya detaljer när jag läser om en bok eller ser om en film. När man har koll på huvuddragen i handlingen så kan man fokusera på annat. Annars är det främst karaktärerna som gör att jag återvänder till en bok eller film, eller att det känns tryggt för att man vet vad man har att vänta. Tycker det finns mycket nytt i dagens läge som man bara blir besviken på.


Jag håller med tycker jag fortfarande upptäcker nya detaljer för varje gång jag ser Downtown Abbey till exempel. Dessutom är det skönt om man är sjuk eller bara trött men ändå vill göra något att kolla på något invant där man redan kan handlingen.
 
Skulle vilja lägga till en svensk serie och det är Vår tid är nu
Jag brukar inte vara förtjust i svensk produktion men den här serien har en speciell plats i hjärtat.

Sedan när andra skriver saker som Chernobyl (som jag t.o.m. sett om för att den är så stark och bra) och the Crown så kan jag bara hålla med men det mesta som räknas upp här har jag inte ens sett och jag som tyckte jag har spenderat mycket tid framför streaming tjänsterna :o
 
Alla kategorier, hands down: Chernobyl.

Komedi: Blackadder (Svarte Orm), helt ohotad. Sen bl a Big Bang Theory, Pang i bygget, House, Simpsons, Mupparna.

Övrigt: M*A*S*H förstås, Kommissarie Morse, Twin Peaks fram tills allt ballade ur, Bron m fl.

Inser förstås att en sådan här uppräkning rätt tydligt daterar en själv... 😅 Och TV generellt hade ju en litet annan plats i tillvaron på 70- och 80-talet. Konsumtionen var nog inte nödvändigtvis större men genomslaget hos enskilda produktioner tror jag absolut var det, konkurrensen var ju marginell jämfört med idag.
 
Mr. Robot, Dexter och What we do in the shadows beroende på humör. Ser om dem oftare än vad som förmodligen är hälsosamt :D

Det är dockmycket svårt att behöva välja bort Jessica Jones, Penny Dreadful, Gilmore Girls, Don't trust the b**** in apartment 23, The big bang theory, Twin Peaks, Desperate Housewives, Bates Motel, första säsongerna av American Horror Story och första säsongerna av Supernatural...

För att inte tala om Black Books och Dead Like Me. Fasen så bra de är!
 
The walking dead (och ett gäng av dess spinoffs) är nog i en klass för sig...

Men följande har varit och är riktiga favoriter.
Gilmore girls
Party of five
Shameless
24
Gåsmamman
Handmaids tale
 
White Wing är i en egen kategori, jag kan se om den hur många gånger som helst. Vissa favoriter har inte åldrats så bra, men Highlander och X-Files är klassiker. Oz, inte direkt serien man bingar, men riktigt stark, och brutal. Angel naturligtvis - gillar faktiskt den bättre än Buffy.

Thriller Action:

21 Jump Street är inte bra, men nostalgi av högsta grad. Major Crimes (spin-off till The Closer). Numb3rs. Cold Case (har jag sett om ett antal gånger). New Tricks. Lite mer nutid, Slow Horses.

SCIFFY: Highlander, X-Files, Babylon 5, Legends of Tomorrow (cheesy men helt galen), Titans (den nyaste live action versionen), Merlin!!! DS9

Drama/Historiska
Oz
Blue Eye Samurai
Due South
Murphy Brown
Yes, Minister/Prime Minister
From the Earth to the Moon
Medici

Och om vi går tillbaka till barndomen, Secret Army

Ja, jag brukade titta mycket på tv and olika serier. Numera följer jag inte så många, The Ark gillar jag, klassisk sciffy. Shetland, Death in Paradise och spin-off Beyond Paradise.
 
Har svårt att komma ihåg serier, men A place to call home (australiensk serie med handlingen förlagd på 50talet) och Vår tid är nu är de jag kan erinra mig just nu.
Vid tiden då A place to call home sändes på tv så tipsade jag två vänner och de fastnade precis lika mycket som jag hade gjort. Serien tog upp om hur samhället då såg på judar, homosexuella, klass och mycket annat.
 
Gilmore girls
Modern family
The office
The crown
Torka aldrig tårar
HUR kunde jag glömma Modern family :o

Ska jag ta några inhemska (finländska) så är Sorjonen (bordertown internationellt) väldigt bra, om än kanske lite för mörk för min smak.

Sunnuntailounas (söndagslunch) är också en trevlig komediserie.
 

Liknande trådar

Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 912
Senast: Karro-Lina
·
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Silver Girl
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Modest
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 647
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp