Vilken är den bästa tv-serien du sett?

Nu har jag läst hela tråden och trots att jag tycker jag spenderar för mycket tid med tv-serier så är det bara fem av alla omnämnda som jag sett mer än ett kvarts avsnitt av (de flesta inte alls)…. Men de är verkligen bra och tillförde något bra och nytt när de kom så jag håller dem högt också.

Prison Break, säsong 1
Twin Peaks
Shetland
Chernobyl
The walking dead

Sen är jag ändå fascinerad över det här med att se om serier och läsa om böcker, när man redan har sett dem och man kommer ihåg exakt vad som kommer att ske härnäst i varje scen och varje sida.
 
Jag är egentligen ingen serieperson, jag har inte riktigt varken tiden eller tålamodet till det. Men jag har sett och gillat hela One Three Hill och hela Gilmore Girls. Har en säsong kvar på The Crown.

En serie som jag gillar och egentligen har sett när den gick på tv men har sett om nästan hela är Barnmorskan i East End. Och har funderat på att se Yelllowstone.
 
Sen är jag ändå fascinerad över det här med att se om serier och läsa om böcker, när man redan har sett dem och man kommer ihåg exakt vad som kommer att ske härnäst i varje scen och varje sida.

Jag tror det handlar om ångestdämpning. Man vet vad som händer, det är tryggt.
Och bara att man tycker om karaktärerna och vill "träffa dem"/känna det de får en att känna mer, men det finns inga fler avsnitt/böcker.
 
Sen är jag ändå fascinerad över det här med att se om serier och läsa om böcker, när man redan har sett dem och man kommer ihåg exakt vad som kommer att ske härnäst i varje scen och varje sida.
Det är avkopplande för hjärnan och så kan man ibland sugas in i världen igen. För mig är det liksom lika fantastiskt varenda gång att åka tillbaka till middle-earth tex, trots att jag vet vad som händer.
 
Ett fall för Frost (A touch of Frost)
Morse (ursprungliga och spinoff)
Midsomer Murders
Downtown Abbey
Breaking Bad
The Wire
Homicide: Life on the Streets
Sopranos
The Undoing
West Wing
Dix pour cent
Cold feet
Frasier
 
Sen är jag ändå fascinerad över det här med att se om serier och läsa om böcker, när man redan har sett dem och man kommer ihåg exakt vad som kommer att ske härnäst i varje scen och varje sisida.
Dels är det inte säkert att man (jag) kommer ihåg vad som händer och dels är det inte säkert att det är själva handlingen man (jag) är ute efter. Det kan vara stämningen, blickar som utvecklas, känslor, bra formuleringar, vacker miljö osv. Jag blir nästan arg när man simplifierar till handling :mad: Det är ju inte det kultur handlar om :)
 
Jag älskar att kolla, serier, film och läsa böcker :love:.

Här är några serier jag tycker är väldigt bra:

The good witch
One three hill
Criminal minds
The 100
Anne with a E
Gilmore girls
13 reasons why
Suits
Queen gambit
Stranger things
Yellowstone (1993 och 1883 ingår där) tre väldigt bra serier, väntar på fler säsonger på Yellowstone och 1923.
Ginny and Georgia
 
Jag tror det handlar om ångestdämpning. Man vet vad som händer, det är tryggt.
Och bara att man tycker om karaktärerna och vill "träffa dem"/känna det de får en att känna mer, men det finns inga fler avsnitt/böcker.
För mig handlar det om att det finns så mycket skit på TV så jag orkar inte sätta in mig i något nytt utan faller tillbaka på det jag redan sett och vet är bra. Många av serierna som rabblats upp här har jag inte ens sett, en del känner jag inte ens igen namnet på. Har insett att jag nog är rätt kräsen med dagens serier tyvärr. Finns så mycket trist skit på TV. Och av de bra serierna hittar man inte från säsong 1 utan ska man titta på någon streamingtjänst får man börja någonstans när många säsonger redan gått. Criminal Minds hittar jag inte ens tex på de streamingtjänster jag har.

Jag skulle vilja se Arkiv X
Hunter
Dr Quinn
Doktorn kan komma (gamla)
och fler äldre.

Många nya serier är så överdrivna, allt är samma, samtidigt som det är späckat med innehåll och ändå innehållslöst.
 
Dels är det inte säkert att man (jag) kommer ihåg vad som händer och dels är det inte säkert att det är själva handlingen man (jag) är ute efter. Det kan vara stämningen, blickar som utvecklas, känslor, bra formuleringar, vacker miljö osv. Jag blir nästan arg när man simplifierar till handling :mad: Det är ju inte det kultur handlar om :)
Jag tänker nog inte att jag simplifierar till handling, men i de serier jag gillar att konsumera så är handlingen och spänningen en central del, så utan den så funkar det inte. Och sen menar jag också att jag kommer ihåg mycket av det andra också, så att sätta på skärmen och gräva fram det man redan sett kan göras hyfsat med att bara gräva i minnet och återuppleva olika scener.

Men har fått några konkreta förslag i tråden ändå som kanske minskar ”fascinationen” och ökar förståelsen, även om det fortfarande inte passar mig.
 
Jag tror det handlar om ångestdämpning. Man vet vad som händer, det är tryggt.
Och bara att man tycker om karaktärerna och vill "träffa dem"/känna det de får en att känna mer, men det finns inga fler avsnitt/böcker.
Håller med. Faktiskt just vid ångest tycker jag det är ett jättebra sätt för mig att koppla bort ångesten och bara försöka fokusera på serie. Just då blir det gärna big bang theory för att se nåt lätt. Eller vänner.
 
Jag är egentligen ingen serieperson, jag har inte riktigt varken tiden eller tålamodet till det. Men jag har sett och gillat hela One Three Hill och hela Gilmore Girls. Har en säsong kvar på The Crown.

En serie som jag gillar och egentligen har sett när den gick på tv men har sett om nästan hela är Barnmorskan i East End. Och har funderat på att se Yelllowstone.
Barnmorskan i East End glömde jag, den är ju riktigt bra.

För mig handlar det om att det finns så mycket skit på TV så jag orkar inte sätta in mig i något nytt utan faller tillbaka på det jag redan sett och vet är bra. Många av serierna som rabblats upp här har jag inte ens sett, en del känner jag inte ens igen namnet på. Har insett att jag nog är rätt kräsen med dagens serier tyvärr. Finns så mycket trist skit på TV. Och av de bra serierna hittar man inte från säsong 1 utan ska man titta på någon streamingtjänst får man börja någonstans när många säsonger redan gått. Criminal Minds hittar jag inte ens tex på de streamingtjänster jag har.

Jag skulle vilja se Arkiv X
Hunter
Dr Quinn
Doktorn kan komma (gamla)
och fler äldre.

Många nya serier är så överdrivna, allt är samma, samtidigt som det är späckat med innehåll och ändå innehållslöst.
Hela Criminal Minds inklusive de nya säsongerna finns på Disney+. Jag har precis sett klart sista avsnittet.
 
Nu har jag läst hela tråden och trots att jag tycker jag spenderar för mycket tid med tv-serier så är det bara fem av alla omnämnda som jag sett mer än ett kvarts avsnitt av (de flesta inte alls)…. Men de är verkligen bra och tillförde något bra och nytt när de kom så jag håller dem högt också.

Prison Break, säsong 1
Twin Peaks
Shetland
Chernobyl
The walking dead

Sen är jag ändå fascinerad över det här med att se om serier och läsa om böcker, när man redan har sett dem och man kommer ihåg exakt vad som kommer att ske härnäst i varje scen och varje sida.
Frasier såg jag mest när man inte kunde streama. Dröjde tills dess innan jag jag såg hela serien från början till slut. För mig är det ett säkert kort till gott humör, och är som någon skrev, lugnande om man har det stressigt eller jobbigt på något sätt. MASH funkade på samma sätt, något man kunde varva ner till när hjärnan inte ville ha så mycket stimulans.
 
BtVS ligger högt på listan, samt Generation Kill (som alla borde se, otroligt många som missat tyvärr). Sen kan jag se om typ NCIS och Criminal Minds hur många gånger som helst för de är perfekta slappserier.
Har många go-to serier eftersom jag gillar att se om saker när jag är trött så man inte missar något om man somnar.

Shogun är otroligt bra med fö.
Håller med om Generation Kill, såg den efter att tips från dig och jag fattar inte att den inte fått mer uppmärksamhet.
 

Liknande trådar

Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 912
Senast: Karro-Lina
·
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Silver Girl
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 537
Senast: Modest
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 649
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp