Vilka tyglar får man tävla med?

Miran

Trådstartare
Får man tävla med tyglar med typ gummibeläggning så att de inte glider så mellan fingrarna?

Sv: Vilka tyglar får man tävla med?

Japp. Gummi på insidan är tillåtet och även gummiinvävda vävribbtyglar. Dock inte de gamla klassiska gummityglarna.

Japp. Gummi på insidan är tillåtet och även gummiinvävda vävribbtyglar. Dock inte de gamla klassiska gummityglarna.

Hittade Dyontyglar på mässan i Göteborg. Men de har gummi runt om, inte bara på insidan eller invävt. Då är det kört, eller?:)

Ja då är det kört tyvärr. Kan tipsa om Dyons tyglar med gummi på insidan-supersköna att rida med!

Ja då är det kört tyvärr. Kan tipsa om Dyons tyglar med gummi på insidan-supersköna att rida med!

Typiskt!:(

Nåja, jag kan ju ha dem på träningstränset. Ska kolla efter den sorten som du tipsar om. (som om jag inte shoppade för mycket på mässan ...)

?
Är du verkligen säker på detta för det finns ingen begränsning i TR till bara en sida med gummi, för övrigt har jag startat med vanliga gummityglar när dressyr TR har gällt och ingen har sagt ett ljud om det.

Så här står det i TR
"Tyglar skall vara av läder och/eller textil med eller utan läderstroppar. Även tyglar
med tunn gummifodring eller gummivävtyglar är tillåtna.
Nosgrimma får spännas
ovanför och/eller nedanför bettet. Tillåtna nosgrimmor framgår av bilderna"

Om det bara var godkänt med gummi på en sida skulle det ju stått så.

Gummifodring är väl just gummi på insidan? Detta är iaf vad jag har lärt mig av dressyrdomare att vanliga gummityglar är otillåtna. Är rätt jättesäker på att vanliga klassiska gummityglar tolkas som otillåtna av den skrivningen i TR.

Jag har som sagt haft det flera gånger och inte ens fått ett enda påpekande om det. Det står ju inte heller ett ljud om att gummit enbart får sitta på en sida av tygeln.

Gummifodring är väl just gummi på insidan? Detta är iaf vad jag har lärt mig av dressyrdomare att vanliga gummityglar är otillåtna. Är rätt jättesäker på att vanliga klassiska gummityglar tolkas som otillåtna av den skrivningen i TR.

Nej gummifodring är när det är läder inuti , det finns ju tyglar som bara är gummi rätt igenom och dom är inte tillåtna.. Men innan har det stått (för ett par år sedan) gummi på insidan. Sen har jag inte läst efter det...

Nej gummifodring är när det är läder inuti , det finns ju tyglar som bara är gummi rätt igenom och dom är inte tillåtna.. Men innan har det stått (för ett par år sedan) gummi på insidan. Sen har jag inte läst efter det...

Det är tillåtet med tyglar med gummifodring på båda sidorna.

Hur vet man att det är läder inuti? Jag känner på mina men är osäker. Och vad spelar det för roll om det finns en kärna av läder eller inte?

troligen för att dom blir lite elastiska om det bara är rent gummi och det är visst inte ok.

Fortsätter fråga, någon annan kanske kan bidra till den samlade kunskapen, vi har hittills både ja och nej som svar.

Jag saxar det här ut TR: Tyglar skall vara av läder och/eller textil med eller utan läderstroppar. Även tyglar
med tunn gummifodring eller gummivävtyglar är tillåtna."

Jag undrar själv eftersom jag har dyontyglar och har ingen aning om det finns en läderkärna i dom. Någon insatt som vet? Eller någon som tävlat med dyon?

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 607
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama