Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
S

Stall Olitten

(Har sökt efter gamlatrådar och inte hittat det jag sökte)

Finns det någon äldre blodslinje som är extra eftertracktat att avla på? Är det någon speciellkombination (fbl/hbl etc), bortglömd faders hingst etc.
Om du som uppfödare letar efter ett svenskt hbl sto med "äldre" stam, vilken stam skulle du tycka vara intressant att avla på? :rofl:

Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

Jag har själv ett sto e Ceylon som jag låtit inseminera i år, och har bara hört uppskattande kommentarer om att det är blod som bör tas tillvara. Jag har även fått ett par spekulanter på ett eventuellt föl!

Om jag skulle leta efter ett till sto skulle jag titta efter döttrar till Flamingo och Urbino, Ismir som är en underskattad hingst som leder dressyrstatistiken för hingstar insatta mellan 71-79, eller så skulle jag leta efter ston med Gaspari och/eller Chagall-blod.

Kan tillägga att Hurricane xx och Rote Boldt var två storheter i halvblodsaveln på sin tid, och deras avkommor var mycket framstående på sin tid, liksom de själva var som tävlingshästar, så en skvätt av dom skulle jag inte heller tacka nej till i ett sto ;)

Prince Fair xx och Moderne xx, morfar till Robin de Bois, Stand by Me och My Fair lady respektive Flippan är inte heller fy skam!

Görel skrev:
Jag har själv ett sto e Ceylon som jag låtit inseminera i år, och har bara hört uppskattande kommentarer om att det är blod som bör tas tillvara. Jag har även fått ett par spekulanter på ett eventuellt föl!

Om jag skulle leta efter ett till sto skulle jag titta efter döttrar till Flamingo och Urbino, Ismir som är en underskattad hingst som leder dressyrstatistiken för hingstar insatta mellan 71-79, eller så skulle jag leta efter ston med Gaspari och/eller Chagall-blod.

Lite roligt att se att din är efter Ceylon i första led medans mitt sto har honom ända bak i 3:e led. De gamle hänger med än.
Mitt är för övrigt Little Q-Swift-Ceylon-Urbino.

Gamle Ceylon verkade ju lääänge i aveln (69-92) så han har ju hunnit komma rätt långt bak i leden hos vissa hästar ;) Mitt eget sto är fött 1990.

Ditt stos mormor skulle jag vara intresserad av :angel: Swift såg jag göra bruksprov -85, och minns att jag inte tyckte att han betedde sig särskil trevlig vid löshoppningen, så han finns inte på listan över hingstar jag är intresserad av. Däremot Little Q :d Vet du förresten att han tillhörde samma stostam som Ceylon?

Själv slår jag extra för Gaspari blodet. Tyvärr går det ju inte hitta så himla tidigt i leden nu mera. Urbino håller jag med Görel om, Sombrero är en annan, samt Gibraltar, Chagall, Dragon, Herkules, ja det är dom jag kan komma på nu.

Tycker också att Gibraltar var en intressant Hurricane-son, liksom Orkan!

Sombrero glömde jag bort :o har du sett hur högt han och hans pappa Varolio är i livstidsstatistiken?

Gaston som är morfar till min var också e Hurricane xx.

Det vet jag, men han var inte en lika god förvärvare och tävlingshäst som årsbrodern Gibraltar.

Håller med om gärna Ceylon,Gaspari- och Urbinoblod.
Tyvärr börjar det bli svårt med helsvenska hästar.Är så väldigt mkt importhingstar idag.Givetvis inte bara negativt ,men jag tycker att vi ska värna det gamla fina svenska blodet vi har!

Du tycker precis som jag!!!

Allt gammalt svenskt var inte skit, allt nytt importerat är inte fantastiskt!

Marocco togs ju tyvärr ur aveln (tror att han också sänktes till C), men han har bra franskt hoppblod på pappas sida! Morfar Polarstern var ju också en betydande import! Dragon däremot var ju en stor framgång i aveln!

Jag tror att den som är kunnig om gamla svenska stammar skulle kunna vara intresserad av ditt sto, under förutsättning att hon i övrigt uppfyller de krav som bör ställas på ett avelssto. Problemet för dig kan vara att många bara ser till Maroccos sänkning och inte till ditt sto som individ.

Hej igen!

Vet du varför han togs ur aveln och vet du något om Ocean Flight xx ?

Mitt sto är tyvärr bara tävlad 1,20 hoppning men har hoppat banor på 1,40 går superb i skogen och tränad msv dressyr. Hon blev tyvärr sparkad som tre åring på ett bakben, upptäcktes inte förrns nåt/några år senare att hon hade griffelbens fraktur.Hon blev opererad med framgång men hon är inte hundra i bakbenet.Jag tror inte att det går att få henne tillräkligt liksidig för högre klasser. Men blir hon inte utlånad så ska jag sätta igång henne igen efter avvänjningen, för hon har mycket att hämta på dressyr banorna innan hon "pensioneras" :love:

Har iof inte halvblod, men mitt sto är e. son of a gun xx ee. moderne xx ue. kariba ox och hon är betäckt med fullblodshingsten Green River, och det är ett par stycken som redan försökt köpa fölungen, trots att den inte är född än.. :o :)

Jag skulle gärna vilja ha ett sto med Chagall blod...och sen gillade jag Niarchos också...

Jag vet att Maroccos togs ur aveln för att hans avkommor inte ansågs hålla tillräckligt hög kvalitet. Hemma har jag tillgång till avkommebedömningsresultat.

Ocean Flight xx vet jag tyvärr inget mera om än härstamningen. Ska se om jag kan hitta lite mera :)

Jaaaa!

Gör det :bump: :bump: :bow:

Det förstår jag ! Det borde verkligen vattnas i munnen på ridponnyuppfödare.

Son of a Gun och Kariba är ju rena legendarerna !

Grattis till en märr med den stamtavlan!

Nej det har jag inte, måste leta reda på det nummret av ridsport.

Görel skrev:
Problemet för dig kan vara att många bara ser till Maroccos sänkning och inte till ditt sto som individ.

Det där tror jag också problemet blir. Annars Marocco var ingen dålig hingst egentligen, tror han mest fick lite sämre ston, eller är jag ute i det blå?

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka