Vilka spel

veteranix

Trådstartare
Spelar ditt barn? Min 11 åriga dotter spelar i dagsläget mest "Animal crossing" och "Movie star Planet". Jag är väl inte så glad över spelandet alls men "alla" andra spelar ju så hon vill ju också spela samma spel som kompisarna.

Sv: Vilka spel

Här spelades också Movie Star Planet och Panfu förut, men de känner nog att de har blivit lite för gamla för det. Tycker själv att sådana internetspel inte fyller någon mening. Jag tycker att om man nu ska spela ett spel så ska det vara ett lärorikt spel så man lär sig saker eller ett PC-spel där det finns mer handling.

Tror att det är många barn som spenderar sin tid vid datorn och gärna vid sådana typer av spel.

Min 11 åring spelar:
Minecraft, bygga, spela ihop med andra och skapa.
Något som typ heter My bumbo eller något liknande. Det är en figur som ska matas, sövas och tvättas osv, en modern variant av tamagochi. ;)
Subway Surf, man hoppar från tåg till tåg
Wordfeud, vi har även försökt spela det på engelska för att få lite mer träning.
Word in a pic, allmänkunskap och gör att man kommer in på olika saker, vi kan även hjälpas åt, hon känner igen "nya" kändisar och jag har koll på äldre. ;)
Något liknande spel fast musik istället, rätt roligt och ibland är det sånt som jag känner igen.

Annars är det mycket instagram som gäller, där har jag krävt full rätt att kolla vilka bilder hon lägger in och vilka som kan se dem.
Det har tjats om Kicks, men det har jag sagt ifrån och nu kom det fram att det hade dykt upp saker där som hade gjort att även kompisarna hade slutat använda det.

Jag har rätt bra koll och brukar kolla upp spelen på nätet innan de laddar hem dem, dottern är ett mindre problem när det gäller spel, där har jag betydligt värre med den yngre, han vill gärna ladda hem allt möjligt, gärna krigsspel och jag anser att han är för liten.

Min 5 åring spelar på bolibompasidan :)
Han spelar inte så ofta, men ibland är det skönt för honom att få sitta en stund efter dagis och varva ner.

Min son är fem och spelar Skylanders på PS3, olika internetspel på Legos hemsida och sedan har vi ett gäng spelappar på surfplattan (som enbart spelas efter middagen om den gått bra). Där är det några matlagningsspel och Playmobile pirates som är favoriterna. Radioapan, dumma mig, svampbob, chuggington och ett gäng till spelar han till och från.

Spel stärker spatiala förmågan och ger småpojkar många fördelar, speciellt senare med fps spel och sannolikt spel som wow. Vet inte om Moviestar planet ger samma fördelar (aldrig stött på).

http://www.dn.se/ekonomi/dataspel-utvecklar-hjarnan/
http://www.aftonbladet.se/wendela/familj/article12241187.ab
(ok aftonbladet dålig källa men jag letade inte så länge, jag vet att det finns bättre)

Jag skulle nog uppmuntra dataspel för mitt barn (hade jag en tjej som var 10-11 nu skulle jag starkt uppmuntra dataspel, men försöka uppmuntra spel där man är en aktiv figur typ Lego eller det här hästspelet där man rider runt, eller där man bygger kreativt typ Minecraft.)

Själva då, tja, barnet är snart 4, lite Bolibompaspel ibland, lite rita, och lite mer appar på padda o iphone som Toca Boca och Bugs and Buttons. Någon gång i veckan och (dålig moral?) om tålamodet tryter på tex restaurang eller café.

Senast ändrad:

Mina har tidigare spelat på Bolibompa och Lego Star Wars-spelen. Sen hade dom en Minecraftperiod och en League of Legendsperiod.

Just nu (11 och 13 år) är det oerhört mycket FIFA, lite Star Wars och så Minecraft om det kommer en kompis/släkting som vill spela den.

Vi har nyss skaffat PlayStation, ska skaffa lite mera grejer till den så att dom kan spela mera aktiva dansspel o så.

Vi har slutat oroa oss faktiskt, dom har så himla kul tillsammans när dom spelar, och bara skolarbetet inte tar stryk och dom även håller på med annat (dvs idrottar) tycker vi att det är OK.

Enda som vi har varit supernoga med är att det är inga som helst våldsspel typ GTA eller Call of Duty hemma hos oss. Den diskussionen har vi tagit med barnen, och dom fixar att förstå varför vi inte vill att dom ska hålla på med sådana spel.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 904
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar