Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?
Nedre ringarna på D-ponnyn, övre ringarna på shettisen. Tror anledningen är ganska självklar - welshen får för stort 'spelrum' med repen i övre ringarna, och shettisen får för lite spelrum med repen i nedre ringarna.
Kan inte se någon större skillnad rent generellt säkerhetsmässigt eller så dock, men kanske finns nån? Lite på samma sätt som många travstall (och kanske andra med, mest sett det i travstall dock) sätter 'tight' uppbindning, dvs repen är sträckta mellan grimma och väggring, medan andra har 'slack' på linan mellan väggring och grimma. Min welsh var stensäker att binda upp med ETT grimskaft förr, men blev orolig när han stod med två linor i stallgången. Sen när jag var hos kiron (travstall) så frågade han 'är han van att vara uppbunden?'. Javisst sa jag och innan jag visste ordet av stod han i 'stallgångsuppbindning' men TIGHT sådan, rep spänd mellan sidoring på grimma och väggring. Nema problemas. Så jag började göra så hemma, utan problem, och sen bara släppte jag ut linorna lite eftersom och nu står han med 'slacka' linor, helt normalt (eller ja normalt för mig). Så, kan ju helt enkelt vara att man är van att göra si och/eller anser det har lugnast/bäst inverkan.
Inget som fungerar är ju eg 'fel'.