Vilka raser kan kvala till Falsterbo Open?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

SyntheticPassion

Detta kanske är en dum fråga, jag vet inte. Är det bara vissa bestämda raser som får starta Scandinavian Open eller är det öppet för alla? Tycker bara man ser hästar av halvblodstyp i start/resultat-listor.

Sv: Vilka raser kan kvala till Falsterbo Open?

Det är öppet för alla, men varför du bara ser raser av halvblodstyp är nog för att det krävs ganska mkt för att kvala som 5 och 6 åring av både ryttare och häst.

Anade att det kunde vara så, de flesta ryttare som har ambitioner att rida Falsterbo har väl hästar som SWB, hannoveranare o liknande.

Varmbodig travare är en ras man aldrig ser där inne... Men jag tror att om t.ex. Brink skulle utbilda en travare (med bra galopp o.s.v.) skulle den ha precis lika stor chans om inte större att både kvala in och kanske vinna. Eftersom travare har i regel lätt för att sätta under sig och trampa under... Det är bara det att Brink aldrig skulle utbilda en sådan då deras ryckte inte är det bästa. (ps, min dröm; bli en otroligt framgångsrik dressyr ryttare och när jag är rik, börja utbilda en massa travare och tävla dem i världsklass och sedan sätta igång och avla.. På min egen varmblodiga travar dressyr stam. De kommer då vinna lika mycket som Briar.. Sedan skulle min idé smitta av sig och fler och fler berömda och duktiga dressyr ryttare skulle börja utbilda travare. Sedan kommer hoppryttarna, fälttävlan och western m.m. Efter allt detta höjs travarnas status och de är lika eftertraktade som halvblod. Ingen dömd ras som kommer hamna hos oerfarna 10 åringar som gått på ridskola i två år med föräldrar som inte vet ett skvatt om hästar. Inte häller en dömd ras som hamnar på långa och hämka transporter till polen för slakt... Underbar dröm va??) :rofl::bump::banana:

Förrutom det faktom att travare är avlade för att springa med bakbenen bakom sig, dvs. att skjuta på inte att trampa under sig.

Må så vara men de är "kända" för att kunna trampa under sig.. ^^ De skjuter ifrån med bakbenen och tar in benen under magen. Har man en bra travere (som inte gått på trav) så får man en häst som trampar under som uta helvete. :D

Varmbodig travare är en ras man aldrig ser där inne... Men jag tror att om t.ex. Brink skulle utbilda en travare (med bra galopp o.s.v.) skulle den ha precis lika stor chans om inte större att både kvala in och kanske vinna. Eftersom travare har i regel lätt för att sätta under sig och trampa under... Det är bara det att Brink aldrig skulle utbilda en sådan då deras ryckte inte är det bästa. (ps, min dröm; bli en otroligt framgångsrik dressyr ryttare och när jag är rik, börja utbilda en massa travare och tävla dem i världsklass och sedan sätta igång och avla.. På min egen varmblodiga travar dressyr stam. De kommer då vinna lika mycket som Briar.. Sedan skulle min idé smitta av sig och fler och fler berömda och duktiga dressyr ryttare skulle börja utbilda travare. Sedan kommer hoppryttarna, fälttävlan och western m.m. Efter allt detta höjs travarnas status och de är lika eftertraktade som halvblod. Ingen dömd ras som kommer hamna hos oerfarna 10 åringar som gått på ridskola i två år med föräldrar som inte vet ett skvatt om hästar. Inte häller en dömd ras som hamnar på långa och hämka transporter till polen för slakt... Underbar dröm va??) :rofl::bump::banana:

du är kanske inte medveten om att det är sveriges bästa 5,6 o 7 åringar som går Falsetrbo?

återkom när en travare kan gå med den bogfrihet, swung och just trampa under sig så att samlingsgraden är den som efterfrågas.

Må så vara men de är "kända" för att kunna trampa under sig.. ^^ De skjuter ifrån med bakbenen och tar in benen under magen. Har man en bra travere (som inte gått på trav) så får man en häst som trampar under som uta helvete. :D

I vilken värld är de "kända" att trampa under sig? vet du va undertramp är?
Travare går med bakben bakom sig och skjuter på så att de får ett långt steg i trav.
att vika in benen långt under magen är inte undretramp.

Tyvärr tror jag inte att en travare skulle vinna även om Brink sitter isadeln. Han vinner inte alltid championaten ens på sina egna dressyrhästar ;)

Problemet med travare är att de just inte har något BRA undertramp.

De har mer skjut- än bärkraft i steget, vilket är helt nödvändigt för att springa fort.

De svingar alltså in bakbenen under kroppen för att kunna skjuta ifrån så mycket som möjligt.

En dressyr häst ska kliva in under sig med vinklade bakben för att på så sätt kunna sänka bakdelen och bära sig med bakbenen. Som på en fjäder.

Dressyrhästen ska även kunna skjuta på såklart, annars är det ju svårt att öht kunna röra sig framåt, men absolut inte på samma sätt som en travare gör.

Gigantisk skillnad i rörelsemönster! ;)

Det är trevligt med drömmar :laugh:

Att Brink skulle säga nej till en häst han ansåg var tillräckligt begåvad för att vara värd att satsa på bara för att rasen inte har ett "bra rykte" tror jag däremot aldrig skulle hända. ;)

För ryttare som försörjer sig på att utbilda hästar och vill ta sig till "toppen" är det väl sjävklart att satsa på de individer som de tror har möjlighet att nå toppen? Det finns väl inte en enda anledning till varför man skulle låta bli? Utan snarare är väl anledningen att det aldrig har funnits någon sådan travare...

Däremot finns det väldigt mga fina travare som gått och väl klarar att hävda sig i MSV (har själv haft en otroligt fin travare i stallet som garanterat hade presterat bra i MSV om bara ryttaren hade gett sig ut och tävlat. Tyvärr dog den dock innan de hunnit ut på banorna). Den hade däremot en exteriör som var ganska "o-travaraktig" och hade även hyffsade gångarter. Den hade heller aldrig varit travtränad.

Tror inte att vi år så många år ifrån att se någon PRE eller PRE-partbreed i Falsterbo. Dom kommer nog allt så småningom. Men i grunden handlar det förstås om vad hästarna är avlade att göra. Eftersom detta är klasser med extremt talangfulla unga hästar så handlar det inte så mycket om hästar som i framtiden hade kunnat "ridas" till samma klasser. Hästarna som går i Falsterbo måste ha så mycket egen talang för att klara av att gå på den nivån.

*kl*
Tror att TS har fått svar på sin fråga och jag stänger efter en massa onödigt tjafs.

/moderatorn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 724
Senast: Reville
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka