Vilka papper mm?

T

TotallyLost

Vilka papper SKA man få med när man köper häst?
Finns det andra viktiga papper utöver det?

Hur ändrar man ägare?

Sv: Vilka papper mm?

det beror ju på om det finns papper på hästen

ett korekt köpekontrakt är ju det viktigaste så du kan styrka att du äger hästen.

Man ska ha hästens registeringshandlingar som förhoppningsvis är ett pass eftersom det är krav på att alla hästar som säljs ska ha pass och fr o m 1 januari 2006 ska även alla andra hästar ha pass.
Tyvärr har det här med pass vid försäljning inte slagit igenom så många hästar säljs utan pass som den nye ägaren istället får bekosta, kan bli ganska dyrt för vissa hästar.
Lite beroende på vem du köper häst av så kan ett kvitto på att hästen är betald vara viktigare än ett köpekontrakt för i vissa fall gäller inte ett sådant utan då gäller konsumentköplagen istället.

Hur man ändrar ägare beror lite på vad det är för ras på hästen. Ibland skickar man in hela registeringshandlingen till rasföreningen och ibland finns det en speciell blankett att skicka in i stället.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 165
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama