vilka olika mineralfoder borde passa mina grovfoder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 177
F

fjordinghanna

Upptäckte häromdagen att det är tydligen krafts miner röd som ingår i stallhyran, men ja tycker inte det passar alls till stallets hö.
inackorderings stallets hö:
3.1 Ca
1.3 P
0.8 Mg

dessutom ger jag hästen lusern vilket gör att det blir ännu mer kalcium, fattas 2,5 g fosfor. Tänkte först köpa fosforbalans, men sen kom jag på att det fattas selen o magnesium också o ja vill inte ge hur mkt olika saker som helst. Sedan vill jag helst ha ett mineralfoder som även har alla vitaminer o selen. Och gärna med biotin i ! Inga av mineralfodrena ur kraftssortiment verkar passa särskilt bra eftersom miner grön o vit inte har alla vitaminer o biotin..

Lyckas inte komma in o hitta analysvärdena på svenska foders mineraler nu tyvär heller.

Får gärna vara biligt också.

Sv: vilka olika mineralfoder borde passa mina grovfoder?

är det någon som vet vad hippo har för värden på deras mineralfoder?

I värsta fall så ger jag väl henne miner röd o sen ger jag ett dosmått fosforbalans. kvoten blir 2.6 är väl ok antar jag efterson hästen är fullvuxen.

grejen är den att ja tänkte även köpa mineralfoder till mina föräldrars gårds hästar, där det också behövs mer fosfor o magnesium, selen. Så jag behöver ändå hitta ett bra mineralfoder som passar o då är det bra om kvoten blir bra lägre eftersom vi har en unghäst på gården

Kalciumrikt? Isåfall skulle Kraffts Miner Vit passa utmärkt till det!

jo jag har funderat lite på miner vit, men det innehåller inte biotin eller b-vitamin om jag kommer ihåg rätt.

Jag ger foderjäst(innehar bvit) just nu o biotin burken tog precis slut också. Skulle ja köra med miner vit skulle ja kanske behöva fortsätta med foderjäst o även köpa en till biotin burk. Dessutom ger jag henne lite loppfrön, tycker det blir väldigt mkt olika tillskott o hade gärna önskat att bara ge ett komplett tillskott o möjligtvis ge loppfröna endast separat.

Varför biotin? Har din häst kassa fötter? Brukar ju hovslagaren rekommendera eller veterinären ifall hästen har riktigt dåliga fötter. B-vitaminet producerar hästarna själva, sägs det. Mina får inget B-vitamin, det finns i hösilaget. Det är bara ADE-vitaminer, som de damerna behöver o när det gäller min lättfödda shettis står det att han inte behöver några vitaminer. Men han får Miner vit o det får även damerna pga för lågt fosfor, magnesium och selen.

B-vitaminer ger man väl hästen om den tränas hårt, eller pga foderbyte. Annars så behövs inget B-vitaminer då det finns redan i grovfoder av bra kvalité.

Hon har inte så fina hovvägar. Håller på att bli ngt bättre, men var rätt så dåliga i sensomras. Fått lite olika förslag av nya hovslagaren. Bla biotin o det har jag kört med ngt halvår snart, funderat lite på enzion som ja också vart rekomenderad, men det så dyrt.

Min häst vart väldigt dålig i magen för några veckor sedan o hade vattnig diarre o matvägra 2 dagar. Veterinären gav henne dock någon spruta som gjorde att hon långsamt blev bättre o nu har hon fått foderjäst ett tag. O bvitamin är väl bra att ge extra när magen har vart dålig för en god ämningsomsättning.!?

Det förstod jag. Men va lite försiktig med att använda "olika" preparat,bara! ;)
Angående dåliga fötterna skulle enzion kunna vara ngt värt att pröva! ...
Själva B-vitaminet som Shy Feeder eller ngt liknande brukar oftast vara bra vid foderbyte/eller för hårt tränade hästar.

Men angående tarm/magstörningar skulle jag ge min häst 1/4 paket bakjäst per dag. Det funkar bättre än foderjäst.
Prova i nån vecka så får du se. Om hästen inte vill äta bakjästen får du blanda detta med något t ex lusern eller betfor om du vill. Det brukar slinka sig ner i magen på hästen om man blandar bakjästen med något "gott".

Den hade jag glömt bort helt! Hippo Grow Mineraler brukar oxå passa. Jag gav detta till mina hästar förra hösten. funkade jättebra! Innehåller en hel del, såg jag nu.

Ja, det är billigare än Kraffts. En hippo grow mineraler på 10 kg här kostade runt 170 spänn. Kraffts miner vit på 8 kg kostar 299kr. :crazy:

vad bra det blir o dessutom rätt så biligt, tack för eran hjälp.

köpte hippo grow mineraler nu för någon vecka sedan.. Det är finkornigt o påminner om sand nästan, står att det är smakligt på säcken men nehej. Jag har inte nån kräsen häst på något sätt men detta mineralfoder dög tydligen inte. Har min häst hemma hos mina föräldrar nu några veckor, o deras hästar tycker heller inte om det.

O ändå är det fjordingar som annars äter allt som erbjud. Har försökt blanda ihop det med lusernhacket o vatten men en hästs mule klarar ju av den mest extrema sortiringen så det mesta av mineralerna ligger kvar oättet.

Nä, vad trist!
Min unghäst vägrar äta miner vit .... :crazy: Så nu kollar jag ifall fosforbalans behöver köpas in, för det är ändå bara fosforn som är låg enl. foderstaten.
Hon får hösilaget på fri tillgång, o så får hon även lusernpellets.
Sedan så ger jag dom andra Tokosel 1 gång i veckan eftersom de får dessa behov uppfyllda via grovfodret så inga mineraler behövs.
Det är bara unghästen, som behöver mineralerna eller rättare sagt få sitt fosforbehov uppfyllt så jag får väl se om hon orkar äta mycket grovfoder plus lusernet....
Äter hon mycket så är hennes fosforbehov uppfyllt enl. foderstatsberäkningen...så jag hoppas verkligen att hon äter så mycket hon orkar!

Suck....

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 295
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 344
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag fick en fråga tidigare idag som jag inte kunde svara på. Går det att ge följande mineralfoder till häst? Innehåll Kalcium, Ca...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: Cicci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka