Vilka låter sina hästar klia sig under ridning?

Ilion

Trådstartare
Vet inte hur jag kom på det men något jag tänkt på en längre tid :angel:

Tänk dig själv när det kliar någonstans så otroligt mkt och du inte kommer åt det, Visst blir man galen? :crazy:

Så då har jag tänkt ofta på sådanna som inte låter sina hästar klia sig när dom rider. Tex min häst brukar alltid klia sig vid lindorna om man tar en skritt paus eller står stilla och han får SJÄLVKLART klia sig, för mig är det en självklarhet. Men inte för alla.

Så låter du din häst kila sig varför?/varför inte?

Sv: Vilka låter sina hästar klia sig under ridning?

Jodå, det får hon, men hon får inte tvärstanna för att göra det.

Skrittar vi på lång tygel däremot, får vi bägge klia oss om det behövs.

Ja, jag förstår känslan, men mina hästar får absolut inte klia sig under arbete, bara vid pauser eller efter avslutad ridning.

Ja ungefär samma här. Han får klia sig om vi bara lufsar, inte vid arbete.

Red en häst som kom på hur man utnyttjar det där. Det var på den tiden när jag jobbade i travstall och ibland red vi hästarna. Vi tänkte ha galoppträning på sandbana och min häst stannade och kliade sig på benet innan vi satte igång, vilket han fick. Nästa gång vi kom till starten av sandbanan stannade han igen och skulle klia sig på benet, länge länge. Sen försökte han med detta varje gång och då tillät jag det inte längre. Den lilla rackaren kom på hur han skulle få en extra paus.

Mina får klia sig, när det kliar:)

Tänk dig själv när det kliar någonstans så otroligt mkt och du inte kommer åt det, Visst blir man galen? :crazy:

Så då har jag tänkt ofta på sådanna som inte låter sina hästar klia sig när dom rider. Tex min häst brukar alltid klia sig vid lindorna om man tar en skritt paus eller står stilla och han får SJÄLVKLART klia sig, för mig är det en självklarhet. Men inte för alla.

Min dam får INTE klia sig när hon har träns på. Alltså inte klia sig med huvudet mot mig, vägg eller framben. Detta pga skaderisken för både mig och häst.

/Lizzie

Klart att de får klia sig:banana: Man behöver inte gå längre än till sig själv ju.

Min får klia sig ;) Han brukar, när vi står stilla, klia sig med bakbenet vid örat. En gång gjorde han det på Ropingträningen så tränset åkte av ssedan så stod han där :rofl:

Kram, malin

Min dam får INTE klia sig när hon har träns på. Alltså inte klia sig med huvudet mot mig, vägg eller framben. Detta pga skaderisken för både mig och häst.

/Lizzie

Samma här!

jag hade en häst som utnyttjade det så att hon kliade sig på benet och passade på att ta en tugga gräs "när hon ändå var där nere"
kan tilllägga att det lyste igenom ganska mycket när det bara var gräset hon var ute efter :rofl:

har nu en dam som älskar när man håller en borste framför huvudet och hon själv får röra på huvudet och klia där det kliar.
hon blir sk*t sur om hon inte får göra det varje gång man borstar henne :rofl: samma dam ska varje gång man ridit, efter man hoppat av klia sig på benet, innan man går in i stallet.

mina hästar får klia sig om de vill. har aldrig varit med om att de tänkt tanken på att göra det annat än om man skrittar. är väldigt sällan det händer faktiskt. de tycker det är för roligt att vara igång och springa för att tänka på att det kliar *hihi*

Hästar jag rider får ej klia sig mot mig, och ej under arbete. Har dock aldrig varit med om en enda häst som velat klia sig under arbete, dom brukar vara för fokuserade då. På pauser får dom dock klia om det skulle behövas.

Hon får klia sig under pauser när vi står stilla och efter avslutat ridpass. Inte om jag bara gör en lite paus i arbetet och skrittar en stund på långa tyglar.
Te.x om man pratar med tränaren eller någon annan och står stilla så får hon klia sig.

Anledningen till att hon inte får klia sig när vi är i rörelse är av den enkla anledningen att hon säkert kommer lära sig att andvända kliandet som ett sätt att te en liten paus när hon själv känner för det.

Hon får dock inte klia sig på mig eller andra saker men tränset på (eller hon får aldrig klia sig på mig, men eller utan träns) för att hon inte ska fastna eller första tränset. Hon kan gott vänta de få sekunderna det tar för mig att ta av tränset.

Hur kul är det att ens häst stannar o kliar sig under ett dressyrprogram? Eller har vant sig med att stanna o bajsa? Tror att det är bäst att låta pållen göra det efter avslutad ridning, ÄVEN om det kliar otroligt...har drabbats av grannens häst som satte kliandet i "system" så fort det drog ihop sig till arbete...Även hästar är vanedjur...

Klart att de får klia sig!! Har aldrig märkt någon tendens till utnyttjande av detta.

Nej mina får inte klia sig under arbete. Det vill de inte heller. När arbetet är klart är det varsågod att klia sig, inte på mig dock.

Behöver min häst klia sig under ridningen får han det. Kan jag hjälper jag gärna till... Han är ju såå vig... (inte alls...:angel:).

Dom flesta hästar jag ridit som kliat sig på benen gör det INTE för att det kliar, utan för att avreagera om något varit spännande, läskigt eller svårt... Det är jämförbart med när hundar jagar svansen.

Min får oftast göra det, men bara om jag skrittar på lång tygel. Han får inte stanna för att klia om vi jobbar.

Som de flesta andra har svarat så låter jag min häst klia sig när vi har "skrittpaus", inte under arbete.

Nej, inget klieri när vi rider eller under arbete, när alla skydd och träns är av är det fritt fram att klia, på sig själv, ABSOLUT inte
på mig. Det vet båda mina hästar och dom nöjer sig med att klia när grejerna är av.
Varför? Jo dels för säkerheten, och sedan blir det inga bra poäng/uppvisning om hästen ställer sig och kliar sig på benen mitt under fria skritten i ett dressyrprogram.

Mina får inte klia sig under ridning eller med tränset på.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat