Vilka låter sina hästar klia sig under ridning?

Sv: Vilka låter sina hästar klia sig under ridning?

När vi tar paus. Alltså när jag längt ut tyglarna fullt, klappat om ordentligt och låter hästen vila totalt.

Jag har dock en häst som har nästan som tics, om man t.ex har hoppat en linje på träning, saktat av och skrittar i väntan på sin tur, sen samlar ihop tyglarna igen när det är dags att rida igen så kliar han sig alltid! Men jag tycker inte att det är störande...

KL

säger som de flesta andra -hästen får inte klia sig under arbete.
har sett MÅNGA exempel i min närhet där hästarna vant sig vid att det är ok att stanna och klia - tvärstannar mitt under ritten för att klia, rycker tyglar ur handen, och rent allmänt, undan drar sig arbete för att klia. Inte ok i min värld. Och inte att stanna och bajsa under arbete heller.

Tänk dig själv när det kliar någonstans så otroligt mkt och du inte kommer åt det, Visst blir man galen? :crazy:

Min blir precis galen och är inte längre ridbar när det kliar för mycket. Då brukar jag stanna och ge långa tyglar och då får hon klia sig. Jag märker ganska väl om det inte går utan klipaus eller om hon bara har "lust" att klia sig. T ex när jag skrittar på långa tyglar så brukar hon gå och dra nosen mot väggen och klia sig så. Det gör hon självklart inte under ridning. Men det blir ingen kvalitet i arbetet om jag hindrar henne från att klia när det tokkliar så att hon nästan slänger omkull sig.

Min ridhäst kliar sig aldrig under arbete, eller ens vid hantering. Jag som inte ens har sagt till honom att han inte får göra det....;) Tydligen är han inte besvärad av att få sköta kliandet på sin "fritid" så då får det vara så. I vilket fall så är det inte ett beteende jag tolererar hos någon häst, vare sig vid ridning eller övrig hantering, detta ur säkerhetssynpunkt såklart, men även för att jag tolkar det som respektlöst i många fall.

Senast ändrad:

jag hade en häst som utnyttjade det så att hon kliade sig på benet och passade på att ta en tugga gräs "när hon ändå var där nere"
kan tilllägga att det lyste igenom ganska mycket när det bara var gräset hon var ute efter :rofl:QUOTE]

så där gör min häst oxå. :rofl:.. de är inte dumma hästarna.... :love:

Under arbete så vill jag inte att mina hästar bara tvärstannar för att klia sig, men under skritt på lång tygel så får de stanna till en kort stund om det kliar, jo.

Det där har jag också tänkt på det verkar mera psykiskt att klia sej mot benen så fort man släpper lång tygel så gjorde min gamla häst jämt. Min unghäst som jag har nu har gjort det någon gång bara men det verkar inte heller som att det kliar direkt.

På andra ställen på kroppen kan hon ju få för sej att klia sej men inte när man arbetar möjligen under en skrittpaus då. OCh då får hon klia men det händer inte alls ofta.

*kl*

Red en travare för några år sedan som fick klia sig o stanna o skita bäst han ville. För ju mer han höll på ju mer betydde det att han var i form. :-)

Under flugsäsong är självklart svaret JA, de får klia sig.
Annars, inte under arbete som så många andra säger, men det tror jag inte jag varit med om, om det inte gällt att jaga flugor då...

De får heller aldrig klia sig på mig.
Och inte med tränset heller, bara klia med tänderna på kroppen liksom, inte gnugga loss ansiktet mot ett träd typ med träns på.

Min får klia sig när det kliar :devil:...orättvist om han inte får klia sig om jag får det...:angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat