Jag tycker att du överreagerar lite här. Hur hade det sett ut om en skoteråkare hade kommit? Hästen hade förmodligen sprängt tråden oavsett skidåkare, gångare, cyklist, skoteråkare m.m. Eftersom vi som hästägare har hästägaransvar så kan vi inte lägga ansvaret på en panikslagen häst på skidåkarna så länge allemansrätten gäller.
Han hade INTE sprängt tråden för något annat. De har buskört skoter, kross och rallybil förbi. Timmerbilarna har åkt, traktorer, fyrhjulingar, sopbilar och fan och hans moster. Han har inte rört ett öra.
Det är en väldigt 'säker' häst så, det är FÅ saker han är rädd för. Han bryr sig som sagt inte ett smack om ens om en stor skogsmaskin står och viftar med en kran med ett stort träd i. Han bryr sig inte om bilar, lastbilar, cyklar, barnvagnar, traktorer, skotrar etc etc.
Men han är dörädd för skidåkare. Fråga mig inte varför, men han är det och det är det enda vi inte lyckas träna bort. Panik korädsla, panisk traktorrädsla, panisk rädsla för motorcyklar, för barnvagnar har vi tränat bort. Men av någon anledning är skidåkare hästätarmonster?
Och jag säger inget om att han blev rädd för skidåkarna, det kunde ju inte de veta. Utan just det att de FORTSATTE åka helt obekymrat när de såg att hästen sprängde tråden.
Men soms agt, han hade INTE rört ett öra för det andra du rabblade upp, det har han stått och tittat på i 1½ vecka nu (och även förr).
Och jag är ju fullt medveten att det står var och en fritt att åka skidor här, fast jag räknade inte med att någons kulle det, det här är en avlägsen by, och det är bara ena grannparet som åker skidor, och de åker sina skidslingor som inte är förbi hästen, och de har vett att stanna när de ser hästen blir rädd (vi har mött dem när jag varit ute och ridit). Att han fick sådan panik nu var mycket för att han inte kom bort därifrån. Normalt hade han flytt ett par språng, drakblåst och sen hade det varit bra. Men nu hade jag ju stängt in honom på en yta där han inte kunde fly utan att spränga stängslet. Och det är helt och hållet på MITT ansvar - inget snack oms aken. Och jag säger som sagt INGET om att skidåkarna skrämde honom, det är inte deras fel. Däremot kan jag inte fatta hur de resonerade när de bara skidade vidare när han sprängde tråden.
Han står fö nu i en boxhage borta från 'faror'. Ska de åka skidor så han blir rädd nu så måste de åka på vår tomt, och då skulle jag ha en del invändningar
Fördelen med det är att vi slipper en liknande situation, nackdelen är ju att det är betydligt tråkigare för honom, och att han inte har nåt att titta på (hela tanken med att ställa honom där han stod var just att han skulle ha liv och rörelse att titta på, men jag hade som sagt inte räknat med att det skulle komma skidåkare. Första gången på tre år någon åker skidor förbi här
)