De flesta gör inte det heller = de sk "tråknamnen" är alltså för det mesta ägarens namn på hunden..Man behöver ju inte kalla sin hund för namnet som uppfödaren har gett.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De flesta gör inte det heller = de sk "tråknamnen" är alltså för det mesta ägarens namn på hunden..Man behöver ju inte kalla sin hund för namnet som uppfödaren har gett.
Du har ju inte döpt hunden? Det är normalt uppfödaren som väljer namn så du behöver inte känna dig angripen. Smaken är olika. Många tycka ju gilla vissa namn. Andra gillar det inte. Tycke och smak. Inte personligt.Nej såklart inte? Jag fattar inte vad det har med det som jag skrev att göra?
Du har ju inte döpt hunden? Det är normalt uppfödaren som väljer namn så du behöver inte känna dig angripen. Smaken är olika. Många tycka ju gilla vissa namn. Andra gillar det inte. Tycke och smak. Inte personligt.
Åh, Gucci glömde jag! Håller helt med dig”Dyra-kläder-namn” som Gucci, Chanel, Dior osv. Fruktansvärda.
”Dyra-kläder-namn” som Gucci, Chanel, Dior osv. Fruktansvärda.
Sen är väl poppis-namn som Sigge, Molly, Diesel, Siri lite tröttsamma. Fina, men uttjatade.
En bekant döpte sin jakthund till Hedlund. Älskar det!
Jag har inte sagt nåt om upp födar namn heller utan såklart så menar jag det namnet man kallar dom. Och ja man tycker o lika och JAG tycker att det är taskigt att disskutera vilka namn man tycker är fula och tråkiga och o personliga och alltmöjligt.Du har ju inte döpt hunden? Det är normalt uppfödaren som väljer namn så du behöver inte känna dig angripen. Smaken är olika. Många tycka ju gilla vissa namn. Andra gillar det inte. Tycke och smak. Inte personligt.
För att förtydliga så är det så jag menade med "tråkiga". Jag själv vill inte ha dem på mina djur, men de kan vara jättefina och passa bra på andra.Sen är väl poppis-namn som Sigge, Molly, Diesel, Siri lite tröttsamma. Fina, men uttjatade.
Oh nooo . Sorry Bonny, du är galet söt även om jag är lite less på ditt namn. Vi har på två "B kullar" lyckats få två Bonny och en Bella(trix) i stamtavlenamnen. Så går det när valpköparna får välja .Visa bifogad fil 124469
Side eye från Bonny
Döpt (hela namnet i stamtavlan) efter en Irländsk, kvinnlig pirat - Anne Bonny
Vår nya (tänkta) avelshane heter det. Med ett Fantastic framför . Tur för honom att han är alldeles superfantastisk i alla fall.Zlatan. Pga associationerna.
Jag förstår hur du menar och kan hålla med.Jag har inte sagt nåt om upp födar namn heller utan såklart så menar jag det namnet man kallar dom. Och ja man tycker o lika och JAG tycker att det är taskigt att disskutera vilka namn man tycker är fula och tråkiga och o personliga och alltmöjligt.
Så går det när valpköparna får välja .
Sisu Har Sisou på min lista, uttalat som karaktären från Wes Anderson-filmen (men med förenklad stavning, haha)Oj jag har aldrig tänkt riktigt så noga på vilka namn jag gillar eller inte gillar. Det brukar oftast bli det uppfödaren kallar dom eller om det är för jobbigt att uttala så har jag kommit på ett namn i bilen på väg tillbaka. Viktigt för mig är att namnet ska ligga bra på tungan så man tycker det är bekvämt och att man vråla det högt om det skulle krävas. Men också om man vill separera vissa hundar ur en flock tex att jag vill koppla dem i olika ordningar eller av andra anledningar så vill jag inte vricka tungan för mycket
Jag har en äldre hund som heter Luffsen och det är jobbigt att ropa men iom att han är apportör så blir han inte så långt borta ändå och fokuset ligger ändå till viss del på mig även när han blir uppe varv under jakt. Nu använder jag oftast pipa ändå på hundar som jobbar längre bort men ändå skönt att kunna ropa bra och tydligt om det skulle behövas.
Sen vill jag ha namn som passar med resten av flocken så det inte låter liknande något annat namn. Många hundar har hetat som tidigare hundar men väntar då tills det gått några år eller tills det inte finns hundar kvar som kopplar ihop namnen.
Nej nu kom jag på ett namn jag inte skulle vilja ha, svärmors hund heter Danerys och det tycker jag skulle vara asdrygt på min egen hund men någon annans så bryr jag mig inte.
Namnen jag har nu är Sisu, Bella, Myra, Yuki, Shio, Luffsen och kommande Argo. Dom tycker jag är hyfsat bekväma utöver Luffsen då.
Hedlund är ju underbart
Jag hade kunnat ha en Stig-Helmer men det blir ju då opraktiskt.
Alla former av överdrivna namn
Kennelnamns Dancing like a flying maniac, Rushing to the moon like a super trooper osv
Varför, vad är grejen?
Nästan i stil med min gamla stallkatt som hette Måns (alla katter hette Måns). HENNES mamma däremot hette Pelle. Jag tyckte det var logiskt eftersom HON inte hade nån svansEn av mina tidigare hundar hette Stig-Helmer när jag köpte HENNE, en ädel liten draghundskorsning Döpte om henne kvickt faktiskt till något helt annat