Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Fenestra

Trådstartare
Skulle tycka det vore mycket intressant att få veta vilka hingstar vars avkommor ni skulle kika extra på?
Vi utgår ifrån att det är ett helt ok möderne på fölet/hästen.
Vill rent krasst veta vilka hingstar som tilltalar er ryttare och som ni gärna har häst efter?
Speca gärna vad det är som gör att ni gillar just honom/hans avkommor!
Lägger jag tråden inne på avel så får jag främst svar från uppfödare och avelsintresserade men jag vill gärna ha svar ifrån dem som ska rida på hästarna vi föder upp.

Senast ändrad:
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Om jag tittar på hästannonser så hajjar jag till en extra gång om det är hästar e:

*Londonderry
*Florencio I
*Amiral

Don primer tycker jag nedärver sig, har dock aldrig suttit på en don primero-häst..

Sen ser det ut som damino lämnat mkt fina ungar!

Skulle tycka det vore mycket intressant att få veta vilka hingstar vars avkommor ni skulle kika extra på?
Vi utgår ifrån att det är ett helt ok möderne på fölet/hästen.
Vill rent krasst veta vilka hingstar som tilltalar er ryttare och som ni gärna har häst efter?
Speca gärna vad det är som gör att ni gillar just honom/hans avkommor!
Lägger jag tråden inne på avel så får jag främst svar från uppfödare och avelsintresserade men jag vill gärna ha svar ifrån dem som ska rida på hästarna vi föder upp.

Har själv en alldeles underbar valack efter BIGGLES 1015 och jag vill gärna stödja den svenska aveln och rida svenskt ,köpte min som 3 åring från en liten uppfödare i småland och har aldrig ångrat mig...Som ryttare skulle jag kunna köpa nästa häst efter samma hingst.Underbart temprament,bra byggd och aldrig sjuk eller halt.....:love::bow:

Jeg vil gjerne ha hester som er ridbare, uten og være alt for kompliserte. De bør ha et godt gemytt, og være kjente for å avle hester som er fornuftige i hodet. De bør ha avlet litt allerede, slik at man har kjennskap til hva de gir.

Min liste :)

Donnerhall-blod:
  • De Niro (Donnerhall/Akzent II)
  • De Noir (De Niro/Matcho AA)
  • BH Don Schufro (Donnerhall/Pik Bube I)
  • BH Don Romantic (BH Don Schufro/BH Romancier)

Annet, ymse..
  • Figaro R (Friendship/Feiner Stern)
  • Future Cup (Florestan I/Disco Star)
  • Florestan I (Fidelio/Reingold)
  • May Sherif (Elizar/Triumph)
  • BH Romancier (Rosenkavalier/Feuerschein I)
  • Rambo (Racot/Ibikus)

Noen jeg synes virker interessante, som jeg vil se litt flere avkom av før de rykker opp på listen:
  • BH Hotline (Hofrat/De Niro)
  • BH Romanov (Rohdiamant/Grundstein)
  • BH Zack (Rosseau/Jazz)
  • Belissimo M (Beltain/Romadour II)
  • Bergerac (Belissimo M/De Niro)

Wow tack för en så utförlig lista!:)

Intressant att se vad ni tycker är lite extra, som får er att titta till.

När man betäcker vill man ju också lyckas välja en hingst som tilltalar ryttarna.
Det är mycket som ska klaffa i valet av hingst.

Fler som har en hingst eller hingstar som är extra intressanta?

Florestan
Don Primero
Florencio I
Don Schufro
Rambo
Cashmir verkar trevlig, men man får ju först se vad han lämnar.
Quaterback
Totilas
Jag är dessutom extremt nyfiken på Sohn der Sonne om han går igenom bruks 2011.

Master, Maraton, Amiral och Bernstein är också hingstar jag gärna ser I stamtavlan men kanske inte som förstahingst utan snarare som morfar.

Det är vad jag kommer på just nu i alla fall :)

Som hobbydressyrryttare hade jag tittat extra på hästar e Don Primero i synnerhet. Har bara sett avkommor som är mjuka och ridbara efter honom. Dessutom har de en typ av gång som vanliga ryttare kan hantera och duktiga ryttare kan utveckla.

Annars gillar jag D blod i övrigt också, gärna i kombination med gammalt svenskt.

Har förstått att DP står sig trots sin ålder. Hans avkommor hävdar sig väldigt bra fortfarande i konkurens med yngre hingstars avkommor.
Har bekanta med stor erfarenhet av DPbarn och alla talar gott om dem.

Utöver DP som också är en GP hingst finns det intresse för Briar, Insterburg, Lingh, Jazz mfl? Ja avkommor efter de hingstar som själva presterat allra högst samt också har svårklassbarn?

Håller helt med Fiorano!

Sen är jag ju extra svag för Don Romantic-avkommor. Alla jag har sett efter honom har varit ridbara, mycket kloka och stabila i skallen, trevliga rörelser, ganska mycket humör (har bara sett ston) och med den där extra gnistan.

Florestan har jag också sett trevliga hästar efte.

Don Primero er vel faktisk helbror til BH Don Schufro :) Jeg har hørt Don Primero kan være bra (fornuftige hester), men i Norge (som jeg kommer fra) har vi mest blod fra danskene, derfor mye etter f.eks. BH Don Schufro. Faktisk ingen Don Primero av de jeg vet om. Derimot er det flere Figaro R blant unghestene i Norge. Som også virker fornuftige..

PS: Det er spennende å gå litt innblikk i svensk avl. Har gjort meg opp en mening om noen svenske hingster, men fordi vi har mest fra Danmark i Norge, er det ikke alltid så lett.

Tyvärr är Don Schufro kasserad för avel här i Sverige då han har haft pungbråck.
Jag skulle gärna använda honom om det gick:)
Han ligger högt på den tyska indexlistan!

De är inte helbröder men de har samma pappa och deras mammor är helsystrar.

(sen hette May Sherifs morfar Securius)

hejsan

när jag sökte häst tittade jag mycket på don romantic hästarna.. har sett en del don primero hästar, dom har ofta otrolig ridbarhet.. det har också FigaroR avkommor.
Jag hittade en häst med hoppstam som rör sig helt otroligt.. han är efter cornetto...

simma lugnt..

Om jag tittar på hästannonser så hajjar jag till en extra gång om det är hästar e:

*Londonderry
*Florencio I
*Amiral

Don primer tycker jag nedärver sig, har dock aldrig suttit på en don primero-häst..

Sen ser det ut som damino lämnat mkt fina ungar!

amiral kan ge ganska tuffa hästar.. jag har bara hört bra om don primero..

Det har varit mycket kritik mot asvh på grund av att han inte är godkänd inom svensk avel längre. MÅNGA av toppryttarna vill se Don Schufro i svensk avel igen.

Är inte jätteinsatt i hur det funkar, men vet att några betäckte m DS för bara ngt år sedan, reggas avkomman i ett annat förbund (typ danskt?) eller får den bara inte gröna papper i sverige?

Saigon, Quaterback, Danone, Come Back II, Amiral...

Kul att folk är så intresserade av Don Primero, jag kan knappt ta i sådana med tång :p Möjligtvis om han ligger som morfar...
Jag har en Amiralare som iofs är ganska "tuff" men han är samtidigt smart och lydig så, han är inte rådum och förstår vart gränsen går, inte alls så som jag uppfattar DP-hästar, dom har inga gränser och bara skövlar över, dom är antingen på eller av. Jag VET att inte alla är så men 95% av de jag träffat (och jag har tyvärr träffat många) är verkligen konstiga individer... Det roliga är att jag vet riktigt många som tycker precis likadant om det haha, vet att han är poppis så men jag har aldrig förstått varför. Skulle never ever ha en själv, har däremot ridit en åt en kompis och det går bra, så länge jag fick rida den "själv" så att han inte kom undan med att göra ingenting/dra åt helvete. På eller av var det ja...

Ja, alla amiralare jag suttit på har varit rätt tuffa o lite speciella, men sååå roliga att rida! :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 223
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 294
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar