Vilka hingstar skulle ni säga har haft stor betydelse för svensk avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LAPTOP
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka hingstar skulle ni säga har haft stor betydelse för svensk avel?

Med tanke på det stora antalet ston som Corlensky G fick så kommer nog han också att ha betydelse så småningom. Om det blir bra eller dåligt, det får vi vänta med att avgöra tills avkommorna har blivit äldre. Av det jag sett har han i allafall förbättrat typen.

Jag tror det är alldeles för tidigt att säga något om än.
Men visst har det man sett hittils varit bra.
Sen hänger ju mycket på vad folk gör med dem sen och plus att han är exporterad så han kanske inte får så många fler föl.

Jag undrar om inte Stanford och hans far Anart passar bland våra goda Svenska hingstar?
Steinbeck?

Kul att höra att någon har annan erfarenhet än jag eftersom han knappast kunde fått elit på de avkommor jag sett;)
Såg bara sonen Carriär på bild men minns att han såg ut att vara vacker och ädel.

Alla avkommor jag haft personlig erfarenhet av var stora kantiga fuxar som såg ut som älgar. Med fingervantar på öronen skulle man inte kunna skilja dem från en riktig älg:p

Jag tror inte att Steinbeck gjort tillräckligt mycket, men du påminner mig om Anarts far Hartung som gjorde mycket gott för svensk avel.

Här är en allt ifrån bra gammal bild på en av "mina" Lansiär hästar.
Lansita -71 Lansiär - Safari - Barbarossa och mamma till min första häst. På bilden är hon tre eller fyra år och dräktig.
Gamlabildervintern05001.jpg

Tänkte säga att Briar är väl den ände som inte nämnts nu men det lär ju blir fler:)
Enligt min uppfattning så är han ännu för ung för att ha haft någon "stor" betydelse för aveln.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 105
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 984
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 349
Senast: Mabuse
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
615
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka