Vilka hingstar skulle ni säga har haft stor betydelse för svensk avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LAPTOP
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka hingstar skulle ni säga har haft stor betydelse för svensk avel?

Utrillo
Drabant
Irco Marco
Robin Z
Cortez
Feliciano
Jovial
Gaspari
Jovial
Cardento
Finns fler, men kommer just nu inte på några fler...

Appråpå stenåldern..
Hur är det med Pompe?
Imperator?

AM

Pompe och Imperator är väl inte stenålder jämfört med Humanist (1916) och Largo (1933);)

Pompe har lämnat större spår än Imperator. Pompe finns idag kvar som farfars farfar till Lambourghini och Black Coffee. Han var också morfar till Kaliber.
Imperator är ovanlig i dagens stammar.

Jag tycker mycket om Ganescohästar men jag anser inte att han hade stor betydelse för den svenska varmblodsaveln.

Immer däremot tycker jag platsar.

Att jag tycker så beror kanske på att nästan jämt när jag träffar (i mina ögon) trevliga hästar så finns Ganesco i stammen.:idea:

Så är det kanske;)

Själv vakar jag ivrigt på en liten med Ganesco till farfarsfar.

En liten reflektion är att ingen verkar tycka att Lansiär var betydelsefull? Han var ändå elit med massa svårklassavkommor i alla dicipliner. Själv tcker jag att alla avkommor till honom som jag träffat varit förskräckligt fula:crazy:

kl

Master?? eller han kanske är för "ung"? :D

*kl*
En reflektion är att när jag hade annons ute för att jag ville köpa ett fint gångartssto med starkt möderne, så hade alla ston som verkade vara ngt att ha Gaspari el. Chagall längre bak.

Hej! Hertigen och Maraton verkar ha varit flitigt använda under åren, för att komplettera ytterligare.

Lansiärs ättlingar/avkommor är alldeles för tunga för min smak, dom är inte snygga, ofta långa i kroppen och blir tungridna. Då föredrar jag Jovial i stammen. Master bör väl platsa in i sammanhanget på dressyrsidan, tänker bl a på hans son Tip Top och alla tävlingshästar han givit i högre klasser. Däremot är inte Master någon hoppförärvare tror jag.

Ganesco får jag sälla mig i raden av beundrare till, vilka trevliga avkommor och ättlingar han givit. Bra temp., utmärkt ridbarhet och framförallt framstående i dressyr (dom jag träffat på). Bellini och Lambo är Ganescoättlingar som jag är förtjust i och som blivit mer multitalanger än Ganesco har jag fått för mig.

Kaliber är en annan hingst jag gillar men jag är osäker på hans betydelse i svensk varmblodsavel. Ceylon då?

En annan mkt god hoppförärvare är den gamle gode isabellen Dragon!

Med tanke på det stora antalet ston som Corlensky G fick så kommer nog han också att ha betydelse så småningom. Om det blir bra eller dåligt, det får vi vänta med att avgöra tills avkommorna har blivit äldre. Av det jag sett har han i allafall förbättrat typen.

bortsett från de som nämnts: Donnerhall. Helt dominerande på dressyrsidan.

Tänkte säga att Briar är väl den ände som inte nämnts nu men det lär ju blir fler:)

Och jag måste säja att Gletness Rockall är en av dem som haft väldigt stor betydelse för den svenska aveln!

Lansiärs ättlingar/avkommor är alldeles för tunga för min smak, dom är inte snygga, ofta långa i kroppen och blir tungridna.

På den ridskola jag red på som 7-8-åring fanns en häst e. Mix-Lansiär, och han var verkligen inte vacker!

Och det insåg jag redan som såpass liten, liksom... :o

Kaliber är nog min absoluta favorithingst, men han kommer ju från Utrillo också. :)

Jag säger precis som du om Lansiär.

Måste erkänna att min erfarenhet av Lansiär är tvärt om. Jag vet att han var tung själv, men de avkommor jag har träffat har varit av fullblodstyp. Dessutom har de varit multitalnager med helt underbart temprament. Så kan visst förstå att han blev Elit.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 105
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 984
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 349
Senast: Mabuse
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
615
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna