Vilka hingstar skulle ni säga har haft stor betydelse för svensk avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LAPTOP
  • Startdatum Startdatum
L

LAPTOP

Gamla och unga hingstar? Kunde vara intressant att höra vad ni tycker och varför?:bow:

Sv: Vilka hingstar skulle ni säga har haft stor betydelse för svensk avel?

första som slog mig är Cortez

Gamla och unga hingstar? Kunde vara intressant att höra vad ni tycker och varför?:bow:

Robin Z - Är den mest betydelsefulla hingsten för Svensk Hoppavel :) - Det säger alla "experterna" och jag avgudar hästen så jag håller med ! :love:

Utrillo:love::bow: Feliciano

Humanist
Largo
Boheme xx
Drabant
Polarstern
Gaspari
Jovial
Utrillo
Irco Marco

är de jag tänker på spontant

De första som poppar upp är Utrillo och Irco Marco
Efter lite funderande även
Any Questions
Drabant
Robin Z
Cardento

Heristal är någon jag kommer på bara sådär. Är jag ute och cyklar? Har fått för mig att han lämnat en del bra förr i tiden.

Adeptus?

Men nu är vi ju tillbaka på stenåldern va?;)

Humanist. (tio tecken tydligen.)

Herital användes mycket men lämnade ingen svårklasshäst enligt statistiken i "Våra stofamiljer" men jag tycker nog att han ska räknas in bland de betydelsefulla ändå! Och så finns han kvar i så många stammar via Herrscher och Amor (vilket ju också Largo gör då).

Tänker du på Adeptus xx så tänker jag spontant att han inte räknas här eftersom han inte stod i Sverige och att han påverkade hela den europeiska varmblodsaveln och inte bara den svenska, men jag kan förstås ha fel;)

Ganesco saknar jag i listan och Immer

ser mycket "modernare" hopphingstar såsom cortez, cardento, feliciano, robin z och quite easy. ingen som har ett inlägg på dressyrhingstar av senare decennium? :p

Utrillosonen Chagall är väl den mest bedydelsefulla svenska hingst vad det gäller dressyr.

Utrillo är väl den jag först tänker på.

Men på senare tid Irco Marco, Cortez ,Robin Z och förmodligen om några år Cardento och QE...

Utrillo och hans son Chagall
Jovial
Irco Marco
Jovial
Gaspari
Listan skulle nog kunna vara längre men många av namnen finns ju redan med i någon av de andra inläggen.

ja, Chagall är ju en hingst man gärna vill ha så nära som möjligt vid gångartsavel.

till alla: Utveckla gärna vidare, inte bara hingstarnas namn utan varför och vad de har tillfört den svenska aveln.

Cortez och Irco Marco tycker jag är bland de högsta på listan.

nedanstående hingstar tycker jag har haft stor betydelse, jag har kollat lite i Kurt Graafs bok eftersom jag inte kan alla deras ättlingar i huvudet.
Lite äldre hingstar
Drabant - lämnade nio godkända söner, Brabant, Brisad,Cecil,Chic, Daktyl, Dawson, Dolomit, Urbino och Vagabond
Gaspari- satte själv Sverige på dressyrens världskarta, lämnade 12 godkända hingstar, Dragon, Elektron, Herkules, Figaro,Imperator, Gallax, Gaspadin, Gassendi, Playboy, Piaff, Garant och Guldgossen
Jovial - lämnade godkända 17 hingstar, Caracas, Carat, Ceylon, Galant, Gandalf Grå, Gondoljär, Händel, Inge, Ivigtut, Janko, Jocer, Jopal, Kardell, Labrador, Nebraska, Mix och Nivå + många andra tävlingshästar t ex Ajax
Utrillo- förärvde sig väl i alla discipliner, har lämnat många svårklasshästar t ex Bonaparte, Chagall, Felicia ( mor till Feliciano), m fl
av de något yngre tycker jag som många andra Irco Marco och Cortez

Mer Pompe än Imperator då, skulle jag säga.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 105
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 984
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 349
Senast: Mabuse
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
615
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna