Vilka hästar efterfrågas?

lilith

Trådstartare
Ni som får sålt hästar i dagens läge: Vilka hästar är det som det är efterfrågan på och som blir sålda? (Dvs vilka hästar hade ni lätt kunnat sälja fler av, ifall ni hade haft fler?) Det har ju framkommit i trådarna om lösamhet i hästaveln, att det finns olika åsikter om ifall det går att sälja hästar i dagens läge eller ej. Så därför hade det varit intressant att höra vilka hästar det är som säljs lätt idag, oavsett ras.

Beskriv ras, krav på stam, kön, ålder, mankhöjd, utbildningsnivå, och vad som krävs av hästen i övrigt för att den ska vara lättsåld. Samt prisnivå. (Är det flera olika typer, så dela upp dem och beskriv varje kategori för sig).
Beskriv också gärna typ av köpare för varje kategori av häst: ålder, erfarenhet och utbildningsnivå, uppstallningsförhållanden, träningsförhållande och typ av ridning/körning etc som hästen ska användas till, köparens mål med hästköpet och annat som kan vara intressant att veta.

Sv: Vilka hästar efterfrågas?

Väl ridna 5 - 7 år gammla ca 165 - 170 cm höga, lugnt och stabilt temperament, inte tunga i typen och lämpliga för alla ridning d v s multitalanger.

Sv: Vilka hästar efterfrågas?

Nu är ju inte jag inom den "vanliga" ridsport branchen men jag föder upp, säljer och förmedlar quarter och painthästar.

Jag upplever att det har börjat lossna på hästmarknaden, och har fått sålt en del det senaste. Det som jag har upplevt är lättast att sälja/man har mest spekulanter på är unghästar, startade unde ryttare eller redo/förberedd att startas, 2-3 åringar -till tränande och tävlande ryttare, samt välridna läromästare till familj och mindre tävlingsintresserade ryttare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 946
Senast: hundtant
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 067
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka