Vilka här har BC?

B

Benso

Ja ni såg ju rubriken... Tycker det skulle vara roligt att veta vilka här som också har en BC... BC korsningar är välkommna dom också :D

Berätta lite om era hundar. :)
-Hur gammal är h*n?
-Vilka aktiviteter ägnar ni er åt?
-Varför just BC?
-Är det en "typisk" BC?
-Berätta om lite erfarenheter :)

:) :banana:

Sv: Vilka här har BC?

-Hur gammal är h*n?
*En treårig hane + en snart 2-årig tik

*Vallning + hanen gör även eftersök på djur

-Varför just BC?
*I mitt tycke den bästa vallhunden..

-Är det en "typisk" BC?
*Ja, båda är en "typisk" BC, trots att dom är helt olika varandra på alla sätt och vis....

-Berätta om lite erfarenheter
*Min erfarenhet av Border Collie, är att det skiljer otroligt mycket i stil och mentalitet, beroende på vilka linjer det finns i dom. Det är en rätt så klurig hundras, som lätt "lurar" sina ägare.......

Nu är Mulle iofs blandras

-Hur gammal är h*n?
Blir 3 i januari

Lydnad och spår

-Varför just BC?
Är uppvuxen med BC, så när Mulles mamma flyttade hem till mina föräldrar (dom visste inte att hon var dräktig) :crazy: och fick 4 valpar så kunde jag inte låta bli (har fött upp honom på flaska sen han var nyfödd så det kändes inte bra att lämna bort honom :crazy: )

-Är det en "typisk" BC?
Nope.. inte det minsta. Möjligtvis att han har lätt för att stressa och stirra upp sej. Annars finns inga vallegenskaper eller dyl.

Som Gnist skrev så kan det skilja mkt i mentaliteten, annars är det nog den ultimata vallhunden, dock tycker jag att dom på senare år har blivit stirrigare och stirrigare. Vilket inte är en fördel.

Min BC är 6,5 månader.

Vi ägnar oss nu åt lydnad främst. Sen kanske det blir bruks och vallning.

Varför just BC? För att det är en underbar ras som passar mig bra.

Tja, hon är väl en typisk BC på sitt vis.

Jag svarar för mina föräldrars räkning och deras underbara BC.

Hur gammal är h*n?

- Han är fyra, snart fem år.

Vilka aktiviteter ägnar ni er åt?

-Vallning av en liten flock finullsfår. Gick kurser när han var mindre, valp- och vallningskurser och det är tänkt att han ska få gå fortsättningskurser i vallning.

Varför just BC?

- Han köptes in för att hjälpa till med vallning och vara ett gott sällskap.

Är det en "typisk" BC?

Ja. Han är mycket aktiv, mycket vallig, otroligt social och lättlärd. Intelligent!

Berätta om lite erfarenheter

Alla BC jag träffat har varit mycket aktiva, sociala, lekfulla hundar som är otroligt intelligenta. Helt underbara, men ostimulerade så kan dom bli en mindre plåga. Naturligtvis beror det på hur mycket vall dom har i sig från aveln och personligheten.

Skaffar jag egen hund så blir det förhoppningsvis en BC med minimalt med vall, som sällskap eller en korsning, då vallning inte är min grej!

Berätta lite om era hundar.
-Hur gammal är h*n? Kira är 7 Jesper är 2
-Vilka aktiviteter ägnar ni er åt? Båda är mina servicehundar. Emellanåt blir det vallning.
-Varför just BC? En ras som passar mig som person och mina behov
-Är det en "typisk" BC? Kira ser ut som en BC men är en riktig soffpotatis:D Jesper ser då inte ut som en BC, för stor, för mycket päls och helt svart men beter sig som en BC.
-Berätta om lite erfarenheter - En ras med väldigt många olika individer. Lättarbetade men ofta lättstressade.

-Hur gammal är h*n? Smilla är nu drygt fyra månader

-Vilka aktiviteter ägnar ni er åt? Ja för tillfället är det grundlydnad, vi får se om vi ska valla med henne

-Varför just BC? Egentligen har jag inget riktigt bra svar på det, mendet verkar vara en hud som passar oss.

-Är det en "typisk" BC? Det kan jag väl inte heller svara på, hon har lite samojed i sig så helt typisk bc är hon väl inte

-Berätta om lite erfarenheter Har ju som sagt inte så många. Men där jag bodde på Irland och fick mina första kontakter med bc insåg jag vilken otroligt arbetsvillig och lyhörd raas der är. Fantastiska hundar.

Kom på att ja kan ju faktiskt svara jag oxå ;)

-Hur gammal är h*n? Benso blir 2 år i januari.
-Vilka aktiviteter ägnar ni er åt? Lydnad, spår och i vår agility :)
-Varför just BC? Vi är en aktiv familj och villa ha en hund som kunde vara med på alla aktiviteter vi var på... Sen är det ju en extremt lättlärd ras och som vill mkt, väldigt social dessutom.
-Är det en "typisk" BC? Njaa... Inte mkt vall i honom... Sen kan han slöa gärnet men när han är vaken så har han gärna lite kolla på saker å ting... Men han är ju en typisk bc i den bemärkelsen att han är förbannat lättlärd. :)
-Berätta om lite erfarenheter.
Min absolut största erfarenhet är väl hur det går med en understimulerad bc... (förra tiken som vi tog som omplacering) Det var inte roligt.
Dom behöver MKT tänk och psykisk och fysisk stimulans. Dom snappar ju även de mindre bra sakerna precis lika fort som de snappar upp de bra sakerna... Vilket kan driva en till vansinne ibland, när vissa har lagt sig i lite mkt... :crazy:

-Hur gammal är h*n?
En tik på 2 år
Lydnad, sök. Stallkompis med.
-Varför just BC?
en vän till mej hade valpar och jag blev rätt fäst vid henne som liten. Så det blev att jag köpte henne efter att ha funderat lite på saken och det är inget jag ångrar idag
-Är det en "typisk" BC?
Nja hon är 75% BC men har inte mkt vallbeteende. Har inte heller tränat fram det mer.
Har inte mkt erfarenhet av rasen så. Allt jag kan har jag lärt mej från min hund och lite av det jag har läst. Men jag kan definitivt tänka mej en till efter att jag har slutat skolan. Eller en Aussie. ;)

-Hur gammal är h*n? han är 7 år
-Vilka aktiviteter ägnar ni er åt? han är pensionerad nu men tidigare vallade han, tävlade lydnad, bevakning
-Varför just BC? för att få hjälp med fåren
-Är det en "typisk" BC? ja i ordets rätta betydelse
-Berätta om lite erfarenheter otrolig vallare, trogen, outtrötlig arbetshund

-Hur gammal är h*n?
Tiken är fyra år, hanhunden 9 månader.

Tiken vallar och utöver det ägnar vi oss åt tävlingslydnad (klass 3 än så länge), agility, spår, viltspår, drag mm. Hanhunden är väldigt vek så jag har inte satt honom på får ännu, vill få upp hans självförtroende och initiavtivförmåga först men när skaresnön töat bort kommer vi göra ett försök. I nuläget tränar vi lydnad inför tänkt tävlingsstart i april.

-Varför just BC?
Det är en allroundig hund som man kan gå på bredden med utan att förlora djupet. Man kan ägna sig åt flertalet aktiviteter och ändå "hålla måttet" i samtliga. Det är en hund med mycket motor och egensinne och en ras som är fantastisk att jobba tillsammans med. Jag skulle inte kunna tänka mig en hundras som föredrar sofflocket framför ett hårt träningspass. Och att se en BC i sitt rätta element, dvs en hund som hanterar boskap, är det vackraste som finns.

-Är det en "typisk" BC?
Det som är typiskt för en BC är vallningsanlagen och därmed är tiken mycket rastypisk. Huruvida unghunden kommer göra det, vet jag inte ännu. Hur BCn är i egenskap och temperament skiljer sig otroligt mycket mellan individer. Tiken jag har är mycket tuff och självständig och kräver ett extremt fast ledarskap, medan hanhunden är mjuk och bevekande och mycket mån om att alltid vara till lags.

BCn är en verkligen ingen hund i var mans hand. Den kräver sin man/kvinna! De flesta rasentusiaster säger nog att just deras ras är helt annorlunda alla andra, vilket naturligtvis är sant till en viss mån, men BCn är verkligen en speciell ras. Du kan inte handha, uppfostra, träna eller leva med den som du gör med någon annan typ av hund. En fel uppfostrad BC är en mardröm.

En på/av-knapp är ovärderligt hos BCn. En hund som inte kan knäppa på och av sig själv mellan aktivitet och passivitet är en mycket disharmonisk och stressbenägen BC.

Melli skrev:
Skaffar jag egen hund så blir det förhoppningsvis en BC med minimalt med vall, som sällskap eller en korsning, då vallning inte är min grej!

Varför skaffar man en BC om man inte vill valla? Eller ägna sig åt avancerad hundsport? Det rimmar mycket dåligt i mina öron att skaffa en BC som sällskapshund eftersom "vallning inte är min grej". :(

Det utannonseras ju Bc:s med svagt/inget vallningsintresse även hos Svak, så nog finns de..Bättre att de kommer till någon som kan aktivera hunden på annat sätt då, än att de får ett blytillskott..

btw: något jobbig textfärg att läsa i ditt första inlägg..

Gnist skrev:
Det utannonseras ju Bc:s med svagt/inget vallningsintresse även hos Svak, så nog finns de..Bättre att de kommer till någon som kan aktivera hunden på annat sätt då, än att de får ett blytillskott..

btw: något jobbig textfärg att läsa i ditt första inlägg..

Javisst, men sedan när blev en BC som av olika anledningar inte fungerar som vallhund (inte tillräckligt intresse, stressar/skadar djuren etc) automatiskt en sällskapshund?

Gnist skrev:
En BC Utan vallning är inte annorlunda mot någon annan hund..

Så du menar på fullaste allvar att en icke-vallande BC är en soffpotatis och sällskapshund?

De finns Ja..
Dock, så pysslar de flesta som skaffar en "ickevallande" BC med lydnad och eller agillity/ aktiverar på annat sätt: med i stallet/på ridturer/spår.
Mina egna BC´s som vallar minimalt under vintern och "bara är med" på vadagliga aktiviteter är helt klart soffpotatisar..
Däremot, så vallar de ju vår, sommar och höst mer eller mindre varje dag och är då fortfarande soffpotatisar inomhus..

Du vet väl att det inte är populärt bland seriösa (förstockade) vallhundsfolk med bruks och agillity? Dessa aktiviteter anses vara till fördärv för rasen.. :angel:

Senast ändrad:

Jag har en tik på 2,5 år. Hon är en bc-blandis, ca 80% bc, dom andra % är nog någon jakthund.
Vi har gått två lydnadskurser och väntar nu på att få komma in på agilitykurs. Annars så är hon först och främst en familjemedlem som får följa med i stort sett överallt. Vi tränar vardagslydnad.
Vet ej riktigt varför det vart just en bc-blandis. Uppfödarna svarade på min annons och jag tyckte det lät bra, och när jag fick se henne var det kört. :)
Vet inte om hon är en "typisk" bc, men det är många som trott att hon är renrasig.
Hon har lätt för att koppla av och ligger järna och slöar, ute så kan det vara full rulle med massa bus.
Vi har tyvärr aldrig provat på att valla, men jag skulle vilja prova.
Jag ångrar inte en dag att jag köpte henne. :love:

Ja, men det är ju en annan femma. "Sällskapshund" för mig är ingen aktiv hund. En hund som får syssla med agility, lydnad eller ngt annat är ju iallafall någorlunda aktiv utöver promenader osv.

Haha, ja jösses, det där hör man ofta. Men det var ju inte alls så jag menade - om du läste mitt första inlägg, så ser du att jag sysslar med flera olika saker. Vallning är en säsongsbetonad aktivitet här också.

Eftersom det är vallningsegenskaperna som gör BCn till den ras det är tycker jag att det är mycket vettigt att det som prioriteras i AVEL är just vallningen, samt sundheten, och att allt annat får stå åt sidan. Men att man förstör rasen genom att ägna sig åt annat än vallning, känns som en inte måttlig överdrift.

Dock tycker jag att skaffar man BC, så bör man vara intresserad av antingen vallning eller hundsport på ett avancerat plan, av den enkla anledningen att det är vad den lämpar sig bäst för. Man behöver väl inte göra det svårare för sig än nödvändigt. Varför köpa långtradare om man kan köpa bil, typ...

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 698
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka