Sv: Vilka här har BC?
-Hur gammal är h*n?
Tiken är fyra år, hanhunden 9 månader.
-Vilka aktiviteter ägnar ni er åt?
Tiken vallar och utöver det ägnar vi oss åt tävlingslydnad (klass 3 än så länge), agility, spår, viltspår, drag mm. Hanhunden är väldigt vek så jag har inte satt honom på får ännu, vill få upp hans självförtroende och initiavtivförmåga först men när skaresnön töat bort kommer vi göra ett försök. I nuläget tränar vi lydnad inför tänkt tävlingsstart i april.
-Varför just BC?
Det är en allroundig hund som man kan gå på bredden med utan att förlora djupet. Man kan ägna sig åt flertalet aktiviteter och ändå "hålla måttet" i samtliga. Det är en hund med mycket motor och egensinne och en ras som är fantastisk att jobba tillsammans med. Jag skulle inte kunna tänka mig en hundras som föredrar sofflocket framför ett hårt träningspass. Och att se en BC i sitt rätta element, dvs en hund som hanterar boskap, är det vackraste som finns.
-Är det en "typisk" BC?
Det som är typiskt för en BC är vallningsanlagen och därmed är tiken mycket rastypisk. Huruvida unghunden kommer göra det, vet jag inte ännu. Hur BCn är i egenskap och temperament skiljer sig otroligt mycket mellan individer. Tiken jag har är mycket tuff och självständig och kräver ett extremt fast ledarskap, medan hanhunden är mjuk och bevekande och mycket mån om att alltid vara till lags.
-Berätta om lite erfarenheter
BCn är en verkligen ingen hund i var mans hand. Den kräver sin man/kvinna! De flesta rasentusiaster säger nog att just deras ras är helt annorlunda alla andra, vilket naturligtvis är sant till en viss mån, men BCn är verkligen en speciell ras. Du kan inte handha, uppfostra, träna eller leva med den som du gör med någon annan typ av hund. En fel uppfostrad BC är en mardröm.
En på/av-knapp är ovärderligt hos BCn. En hund som inte kan knäppa på och av sig själv mellan aktivitet och passivitet är en mycket disharmonisk och stressbenägen BC.