Vilka här är uppfödare?

Sv: Vilka här är uppfödare?

Det va så mulet här igår så jag tänkte att jag hoppas på bättre ljus idag. men tji fick jag. Det är ännu värre idag. Laddar kamerabatteriet just nu så ska försöka fota om nån timme. Det kan bli rätt spännande med dåligt ljus och rörliga kattungar..
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Då är dom fotade dom små. Kasst ljus, fick använda en lampa. Så färgerna är inte riktigt ärliga.

Kieley
554109_10151305025176159_1440648412_n.jpg


Hanako
548699_10151305026151159_1834984145_n.jpg


Maylea
156488_10151305024821159_2003013719_n.jpg


Favoriten för tillfället, Ketaki
6231_10151305023436159_601051805_n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Så söta :love: :love: Ska du behålla nån?
Inget löp här än, men med tanke på att Yoga är dålig så är det nog rätt bra.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Nej ingen kommer stanna. Kan dock tänka mig halvfoder om ngn blir riktigt bra.
Krya på sig till yoga!!
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Fortfarande lika härliga!

Jag är lite nyfiken, på vilket sätt anser du att Ketaki är bättre? Jag ser ju att han har en fin huvudform och det ser ut som att hakan hänger men på min ras (som ju är totalt annorlunda) hade jag inte velat ha ögonen så tätt redan när de är små?

"Vi" fick för övrigt tillökning igår. Min Paxi blev pappa till fyra nya små korater. Om jag bara hittar en fodervärd lurar jag på att köpa om det kom något fint i den kullen. Jag har ju ingen hona längre (eftersom min envisades med att bara föda hanar) och mamman är en trevlig brittisk import utan avkommor eller släktingar i nordisk avel. Riktigt stabil mor dessutom (tog hand om både sina egna och katteriets andra ungar förra kullen, och då var det hennes första). Å andra sidan ska han snart träffa en tysk hona som både är supersnygg och har kanontemperament. Underbara dilemma...
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Han har fin profil, bra trekant, bra haka, bra placerade öron, bra bas, bra uttryck, bra ögoform, bra benstomme. Sedan kunde man som du säger önksat lite bredare mellan ögonen men man luras lite av fotona med då han har enormt mkt päls som gör att huvudet ser större ut, öronen mindre osv.
Dessutom har han bra färg och härligt tabbymönster.
Hanako har för tillfället bäst öron.
Men dom är små ännu, mkt hinner ändras och nästa vecka har jag nog en ny favorit ;)
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Underbara :love:
Vad vuxna de börjar bli i ansiktet :idea:
Börjar det hända något med ögonfärgen nu, eller är det ljuset som luras?
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Hoppas du kan vigga lite bilder på dem också, korater är ju så vackra :love: skulle vara extra kul med vecka-för-vecka-bilder som Shark lägger ut, väldigt intressant att se hur de växer och utvecklas :bow: oftast slänger ju folk bara ut lite kattungebilder hursom (vilket alltid är trevligt :d ) men extra kul med lite följetong!
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Tänkte fråga er erfarna uppfödare här om en liten grej jag funderar på..:)

Isa blev parad i måndags denna veckan, alltså sju dagar sedan första parningen. Hanen åkte hem onsdsag morgon och hade inte varit intresserad sedan tisdag eftermiddag.

Isas vaccination går ut nu i dagarna. Men är det lämpligt att åka till veterinär och vaccinera nu om hon kanske har blivit dräktig? Tänker både på vaccinet och ev stress hos veterinären.

Hon är innekatt men vi har två bondkatter också som går ut, de är dock förstås också vaccinerade.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Nej man ska inte vaccinera dräktiga katter.
Vaccineringen skulle ha gjorts innan parningen.

Dessutom tycker jag inte att det är lämpligt att ha utekatter samtidigt som man bedriver avel. Jag skulle inte vilja riskera några sjukdomar iaf.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Mmm då skulle inte uppfödare kunna åka på shower heller om man är så rädd för sjukdomar. Men givetvis träffar inte de katterna kattungarna första två månaderna.

Det är som det är, nu har jag ett stort intresse för avel och jag har varken lust att vänta tio år med att hålla på med det, eller att göra mig av med två älskade katter.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Många uppfödare ställer mycket riktigt inte ut inför dräktighet och när det finns ungar hemma.

Sen är det ju inte bara ungarna som är smittkänsliga, utan honan innan/under dräktighet (och det faktum att du ska kunna "garantera" att honan är smittfri inför parning). Visst går det, men själv hade jag aldrig utsatt mina katter för stressen att bli ifråntagna och återintroducera flockmedlemmar fram och tillbaks.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja här har du ett katteri med en avelskatt.

I annat fall får man ha "karantän"rum.
Sedan så är det lite skillnad att åka på utställning och ha utekatt i smitt synpunkt. På en utställning rengörs, spritas osv mellan varje katt och över lag så är katterna som ställs friska och smittfria. Men hade jag haft mer än en katt själv så hade jag inte ställt ut den andra när det finns en dräktig katt eller kattungar hemma.
En utekatt utsätts ofta för smittor som de kan bära utan att själva bli sjuka.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka här är uppfödare?

Glömde, ett seriöst katteri med många katter testar avelsdjur emellanåt för att kontrollera sjukdomar som tex FIV/FeLV.
Givetvis blir trycket högre när man har många katter.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag förstår inte vad du menar, vilket katteri har bara en avelskatt?

Många, kanske tom de flesta. Men kattantalet spelar väl ingen roll i frågan egentligen? Jag har haft 2-3 katter hemma under hela min uppfödartid, och ser ingen anledning i världen att släpa iväg ens den mest vinnande kastrat till utställning när jag har smått hemma?

Har man ett större katteri med mer rörelse i har man ofta katterna i helt separerade grupper (som inte skyfflas fram och tillbaks då utan får ha sin inbördes ordning ifred).

Sen finns det förstås de som gör på andra sätt. Jag kan bara stå för mitt sätt och det är att hålla en relativt låg rörlighet på mina katter eftersom varken deras gruppdynamik eller immunförsvar är skapat för att hantera nya relationer.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag förstod inte vad du menade med stress pga återintroducering osv.

Att immunförsvaret inte är skapat för att hantera nya relationer var nog det konstigaste jag har läst.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Det är inte ett dugg konstigt. Katter är inte utvecklade för att leva i grupp. Förändringar i gruppen innebär en mycket större påverkan på katter (ffa fertila) än på djur som även naturligt lever i större grupper. Mätbart tex när det gäller immunförsvar. Det är ganska grundläggande kunskap för en kattuppfödare...
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Det kanske bara är så att du har ett knepigt sätt att uttrycka dig. Varför har vi alla ett immunförsvar? Men det är en retorisk fråga, du behöver verkligen inte svara... Jag är inte så intresserad av att fortsätta :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp