Vilka här är uppfödare?

Sv: Vilka här är uppfödare?

Det är inte ett dugg konstigt. Katter är inte utvecklade för att leva i grupp. Förändringar i gruppen innebär en mycket större påverkan på katter (ffa fertila) än på djur som även naturligt lever i större grupper. Mätbart tex när det gäller immunförsvar. Det är ganska grundläggande kunskap för en kattuppfödare...

Nu är jag ju inte kattuppfödare, men det här var verkligen en nyhet för mig? Källa på det?
Vad jag förstått så lever de flesta vildkatter i kolonier tex, jag antog att det var för att de i grunden är ett flockdjur?
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Nej, de är inte rena flockdjur. Däremot är de inte solitärer heller som man trott innan. Verkar vara någonstans mitt i mellan. Kanske samlas de i kolonier för att det är där maten ofta finns?
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag har inte kvar länkar till studierna, men Susan Little är en av de mest kända och anlitade veterinärerna inom området och hon har en hel del att säga om kattgrupper och förändringar i dem.

Förvildade tamkatter i norden är hemlösa tamdjur i en felaktig miljö, så det kan man inte dra några slutsatser ifrån. Jag vet inte exakt hur tamkattens vilda anfader har sin familjestruktur, men det finns ytterst få eller inga kattdjur som lever i storflock på det sättet. Ensamma eller familjegrupper med liten rotation på individer. Det revirbildningssätt som anses mest normalt för katter är egna revir med tillåtelse för överlapp eller passager. Dvs varje katt har egna områden som den inte delar med andra.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Lejon lever väl i flock? Har för mig att de är det enda kattdjuret som lever och jagar i flock. Eller nått.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Mer stor familjegrupp än flock, men det där är nog etologerna bättre på att definiera. Lejon tar tex inte emot främmande vuxna individer annat än i undantagsfall. (Och det har jag ingen annan källa på än min föreläsare på zoologen när jag läste där)

För övrigt: undersökningarna på gruppstorlek och överbelastat immunförsvar har inget med teorier om kattens "naturliga" liv att göra, utan man har helt enkelt undersökt kattgrupper i olika storlekar och kontaterat att det går en statistiskt tydlig gräns på 5 individer i en stadig grupp (förflyttningar och nya djur höjer belastningen ytterligare).
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Du kan få låna hennes röst om du vill ;)
Är mäkta trött på hennes mummel hela tiden. Dessutom är hon en babbelmaja även utan kattungar.
Hon lär ju kattungarna med så det är ett evigt pipande och tjatande :eek:
Tur hon är så fin och snäll katta :angel:
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja då var det dags igen då.
5 veckor har dom hunnit bli, bjuder på två foton på varje denna gång.

Maylea
550255_10151314710016159_504839580_n.jpg


253121_10151314710501159_1846478816_n.jpg


Hanako
545371_10151314705666159_2112917482_n.jpg


314261_10151314705761159_1912935801_n.jpg


Kieley
644752_10151314704056159_1748762102_n.jpg


547048_10151314704201159_521490381_n.jpg


Ketaki
247708_10151314708606159_414525553_n.jpg


318747_10151314709216159_1769696023_n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Dom är så fruktansvärt gulliga att det gör ont !

FIlmen där de tultar omkring är heeeeelt bedårande
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Du kan få låna hennes röst om du vill ;)
Är mäkta trött på hennes mummel hela tiden. Dessutom är hon en babbelmaja även utan kattungar.
Hon lär ju kattungarna med så det är ett evigt pipande och tjatande :eek:
Tur hon är så fin och snäll katta :angel:

Hon kan få bo här och mumla :love:
När jag hade kattungar så var det en som reagerade så livligt(och högljutt) på min röst redan från liten, så jag kunde ju inte låta bli att låta tillbaka. Gissa om den damen vart högljudd sen som vuxen :love:
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja då var det dags igen då.
5 veckor har dom hunnit bli, bjuder på två foton på varje denna gång.

Maylea
550255_10151314710016159_504839580_n.jpg


Kieley
644752_10151314704056159_1748762102_n.jpg

Underbara :love: som du säger, nu syns det tydligt att Maylea får ett blått. Vilka reptilögon Kieley har :eek::love:
De har verkligen blivit stora och fina!
Vem är favoriten nu då?
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ja Kieley har verkligen udda ögonfärg för tillfället haha.
Min favorit är fortfarande Ketaki.
Men Maylea är ju oerhört charmig med sitt öga och härliga toffsar. Men jag tycker nog ändå att Ketaki har mer balans för tillfället.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jaha, verkar som om jag får hem en avelskatt till. Hon är bara 1 v än så länge och har tyvärr inga bilder än. Men hon är efter hanen som Lillan ska paras med så fort hon löper. Färgen är f22, så jag får äntligen min drömfärg sköldpaddsfärgad :love: Och tabby är ju så fint! Jag som för 2 år sen ansåg att mönstrat på britter var en jättetrist färg har snart 2 :grin:

Pappa:
S*Palace&Main's Sami
sami5.jpg


Mamma
S*Näckrosens Isadora
isa3.jpg


Lillans uppfödare gav mig detta erbjudande efter att ha hört om Yoga och trots att det inte ens är ett dygn sen min vackra katt fick somna in så känns detta rätt. Vill inte ha Lillan själv heller. Det blir halvfoder igen då, vilket jag är väldigt glad över.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka här är uppfödare?

Så skönt att få något positivt att se fram emot :)

Lite liv i huset är ju bra för humöret också, det är förmodligen en fantastiskt trevlig katt med tanke på varifrån hon kommer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp