Vilka här är uppfödare?

Sv: Vilka här är uppfödare?

kl

Nu löper Isa och vi har en hane här hemma som uppvaktar henne. En parning har jag sett, bara att hålla tummarna alltså :)

(de är Ragdolls)
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

kl

Jag har ju glömt bomba er med 3 veckors kort!

Hanako
561809_10151294024336159_1216076801_n.jpg


486995_10151294024296159_1694873768_n.jpg


Kieley
397261_10151294023586159_505814431_n.jpg


385695_10151294023441159_1293698045_n.jpg


Maylea
580322_10151294022686159_621361678_n.jpg


75100_10151294022771159_1251196226_n.jpg


Ketaki
404731_10151294022141159_554434261_n.jpg


554469_10151294022221159_1042587478_n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag vågar inte säga så mkt om ögonen än. Det är lite olika ljus på korten. Sol/inte sol osv så dom ska vi ibte lita allt för mkt på :) men när jag filmat dom lite uppifrån med lampa på mobilen så har det reflekterats rött om ngn kikat upp ;)
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Men röd reflex är ju bara ögonbotten? Anger det något om förväntad ögonfärg?
När vi varit till ögon-vet med hunden så pratade hon om att reflexfärgen är individuell, typ. Om jag fattade rätt?
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Nja. Skogkatter med färg, dvs. Inte helvit, som har blå ögon saknar en hinna, därför blir pupillen lysande skarp röd när man fotar med blixt. Inte på ett normalt sätt kan jag intyga. Ögonen ser också röda ut om katten är i mörker och ögonen reflekteras i ngn lampa.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

De ät helt underbara och det ser ut som jag snart har egna duntroll här hemma.
Längtar

Jag, uppfödaren och några till har haft svårt att bestämma oss om för om madame är dräktig eller ej. Jag har trott det hela tiden pga hennes enorma aptit och väldigt sura humör mot Prinsen. Men de andra trodde inte det eftersom hallontuttarna har saknats

Förra lördagen hade vi en liten uppfödarträff och då var jag den enda som trodde hon var dräktig. Men nu lever de små liven runt i magen så antingen är där små bebisar eller så har hon världens största mask i magen. :D

Så nu håller de andra med mig att det om ca en vecka bör komma smått från min Tös. Fy vad nervös jag är men tror allt ordnar sig. Kan vara på djursjukhuset på fem minuter så jag har väl rätt bra backup. :banana:
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Nja. Skogkatter med färg, dvs. Inte helvit, som har blå ögon saknar en hinna, därför blir pupillen lysande skarp röd när man fotar med blixt. Inte på ett normalt sätt kan jag intyga. Ögonen ser också röda ut om katten är i mörker och ögonen reflekteras i ngn lampa.

Aha! Coolt!! Var kan man läsa mer om det? Vad är det för hinna som saknas? *sjukt nyfiken*
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag har en Birma och en Ragdoll och jag tycker det blir likadant på dem. Någon som vet om det är så? Jämför man med vår bondis så är det helt hopplöst att försöka ta kort med blixt på de blåögda. Blir helt annorlunda.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Det är ju detta som är så svårt med aveln jag gör. Det finns ingen information!!
Detta med hinnan har jag hört av en lärd. Men kan inte garantera att det är så.
Maskade och helvita katter ska tydligen inte sakna denna hinnan utan får blå ögon av ngn annan gen.
Hur blåögdhet på färgade katter (tex röda, bruna, svarta osv.) nedärvs vet man inte heller.

Tog två foton så ni kan se vad jag menar.
b28300.jpg

Lilla Maylea som inte kan vara annat än odd eyed

b28302.jpg

Mamma Aura som har två blå ögon

Hade inga liggandes på aura tagna med blixt, vilket ni kanske kan förstå, det blir inge bra hehe.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

HA! Va coolt! Maylea :love: odd-eyed :love: hur fin kommer inte hon att bli? :love:

Synd att det inte finns något skrivet, du får väl börja dokumentera och skriva själv :idea:
Har du testat att ta bilder med blixt tidigare på ungarna? Man undrar hur tidigt man kan se det här... spännande är det :bump:
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Kan det ha något med teckningen att göra? En hel del hästar med bläs som omfattar ett öga har ju också blå ögon. Maylea har ju liksom sitt vita närmare det som då kanske är blått, de andra har ju sitt vita mer symmetriskt, kan du inte knäppa på dem med? :d
Egentligen tycker jag, om man ska hålla sig till bläs-teorin, att ingen av ungarna borde bli blåögd, då deras bläs inte omfattar ögonen, som Auras gör.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Nja. Skogkatter med färg, dvs. Inte helvit, som har blå ögon saknar en hinna, därför blir pupillen lysande skarp röd när man fotar med blixt. Inte på ett normalt sätt kan jag intyga. Ögonen ser också röda ut om katten är i mörker och ögonen reflekteras i ngn lampa.

Nej, blåögda katter saknar inte någon hinna (är det tapetum lucidum du tänker på?).

Däremot har de mindre pigment i iris vilket leder till att blodkärlen blir belysta vilket ger den röda reflektionen.

Belyser man tex. en gulgögd katts ögon i mörker kommer de reflektera gult, inte rött.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Kan det ha något med teckningen att göra? En hel del hästar med bläs som omfattar ett öga har ju också blå ögon. Maylea har ju liksom sitt vita närmare det som då kanske är blått, de andra har ju sitt vita mer symmetriskt, kan du inte knäppa på dem med? :d
Egentligen tycker jag, om man ska hålla sig till bläs-teorin, att ingen av ungarna borde bli blåögd, då deras bläs inte omfattar ögonen, som Auras gör.

Det har med största sannolikhet med vitfläckigheten att göra. Däremot är det svårt att kontrollera ögongenetiken eftersom det är många olika faktorer som påverkar ögonfärgen.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Brukar blåögda vitfläckskatter BAER-testas? Jag tänker på att det ju hos vitfläckskatter är samma mekanism som hos vita katter som även kan ge blåa ögon. Vilket i sin tur till viss del är kopplad till hörseln (större risk för blåögda att bli döva).
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Det lyder olika teorier om detta varför de har blå ögon. Nu gav du mig en ny version.

Nej jag har aldrig hört ngt BAER-test på dom och har aldrig hört om ngn döv färgad skogkatt heller.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Kattungarna är väldigt ljuskänsliga i början så jag blixtrar dom helst inte i ögonen. Har tagit ett kort på var nu vid 4 veckors ålder. Kommer testa om en vecka igen och se.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Det lyder olika teorier om detta varför de har blå ögon. Nu gav du mig en ny version.

Nej jag har aldrig hört ngt BAER-test på dom och har aldrig hört om ngn döv färgad skogkatt heller.

Fast det där med dövheten hade väl att göra med pigment just i örat? Ganska sällan "bläsar" på katt hamnar över öronen kan jag tänka mig.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Kattungarna är väldigt ljuskänsliga i början så jag blixtrar dom helst inte i ögonen. Har tagit ett kort på var nu vid 4 veckors ålder. Kommer testa om en vecka igen och se.

Jag förstår, nej blixtra dem inte i onödan :) men du har inte lagt ut 4-veckorsbilderna va? Vi (eller iaf jag) vill se :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp