Vilka här gör egen barnmat?

doglover

Trådstartare
Min son äter ju barnmat från 4 månaders ålder utan problem. ¨Då kanske man kan göra egen barnmat?

Vad ska man inte använda?

Går det t.ex bra att mixa olika bär? Jordgubbar? Blåbär verkar han inte tycka om och inte banan heller, men det går väl att blanda?

Ni kan ju skriva lite recept och tips, det kanske är fler som har samma funderingar. Gärna vilken ålder det passar för med!:)
 
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

Mina barn har sammalagt ätit ca 10 barnmatsburkar i sina liv och det har varit när vi andra ätit på restaurang eller liknande. Min bästa vän när barnen var små var stavmixern. Med den kan man mixa och låta barnen få samma mat som man själv äter men lite mer lätt-tuggat :D Snegla lite på barnmatsburkarna i affären om du är osäker på vad som kan passa i olika åldrar.
 
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

Stavmixern var min bästa vän också.

Gjorde det inte så komplicrat. Hampus åt det jag åt förutom saker som små barn absolut inte skall äta.

Var det gryta tex mixade jag ner potatis,morot och kött och gav innan jag kryddat.

Samma med frukt.
 
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

Har ingen stavmixer, utan en sån där "magic bullet" så det bör gå utmärkt att göra eget.

Nu ska jag bara ta reda på vad jag kan göra:p
 
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

De får absolut inte äta honung! Spenat är heller inte bra, eller salt osv. Men det kanske du redan vet.

Ibörjan kokte jag ett potatis till Wille och blandade upp med bröstmjölk. Eftersom han inte gillade detta började jag köpa burkmat och hans favorit är potatis och majspuré (han är 6 mån idag). Jag har därför köpt hem fryst majs (man ska inte använda den på burk) som jag har tänkt mixa med kokt potatis. Jag hoppas att han ska gilla min variant också, men det har inte blivit av än...

Har du inte fått några mathäften med info och recept från BVC? Jag har även köpt första och andra mosboken av johanna westman. Där finns recept och så står det vilka rotfrukter, frukter osv man kan använda från vilken ålder.
 
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

Jag gav nog Jakob det mesta som gick att mixa med mixern.
Avokado var en hit!
Liksom palsternacka.. potatis o dill m.m Dadlar var en toppen efterrätt!
Saltade aldrig men hade ofta andra kryddor som kanel, vitlök, ingefära m.m

Var inte rädd för att prova dig runt!
 
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

Så majs på burk går bort då?

Det går väl bra med om där frysta grönsakerna? Tänkte på broccoli, blomkål och såna där.

En sak ska jag göra: morotspuré! Min son älskar det och det är ju så lätt att göra.

Har häften från BVC men tyckte det var så lite där i. Har kollat runt lite på nätet och hittade en massa som jag skrev ut och satte upp på kylskåpet!:D
 
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

Jordgubbar ska man undvika ge till spädbarn & småbarn då dessa kan framkalla allergier, fråga bvc om de har listor på rekommenderad mat att ge dig.

Min son är lite sjuk, har slem i halsen & var till läkare som sa att vi ska ge vatten & kan blanda honung i det för att få barnet att dricka mer men det är ju inte speciellt bra har jag läst så det har ajg inte gjort.

Undvik ge barnet frukter & bär i början då de får smak på söta saker & kan vägra äta rotfrukter sedan, börja hellre med morötter, potatis, palsternacka & ge en smak i taget 1-2 veckor tills du börjar med en ny smak.
Blanda moset med modersmjölk/ersättning, riktigt smör utan salt.
Salta inte maten.

Du kan börja ge gröt oxå vid 4 mån, bra som omväxling & nyttigt.Har själv inte hittat 4 mån gröt men det går bra att köpa de som står från 5-6 mån oxå.
 
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

Jag kan rekommendera Första och Andra mosboken, jag hittade mina på bokhandeln!

Honung ska man inte ge för det kan finnas bakteriesporer i den, socker bör man undvika och salt ska inte ges (eller i mycket liten mängd, fast bäst är ju att undvika det helt).

Spenat, mangold, rödbetor och rabarber är rekommenderat att undvika första året. Hårdstekt och grillat ska också undvikas, liksom nötter. Mjölk kan man också vänta med tills barnet är ett år.



Vill man krydda maten för att få lite smak kan man använda persilja, basilika, kardemumma, timjan, citron, lime muskot.... örtkryddor ger oftast godare smak än salt med tycker jag personligen! Saltfri buljong ger också god smak åt maten.



Jag kommer att göra lillens mat själv, kommer bara köpa gröt nu i början till honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

Nyttig tråd :angel:
Håller på och gör lite själv, blir mest potatis, morötter, blomkål, kött och fisk. Gör lite storportioner som jag kör i mixern och fryser ner. Bekvämt men börjar bli lite ensidigt(för mig iaf).

Första och Andra mosboken ska jag spana in om vi kommer iväg till stan imorgon.
 
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

Jordgubbar ska man undvika ge till spädbarn & småbarn då dessa kan framkalla allergier, fråga bvc om de har listor på rekommenderad mat att ge dig.

Min son är lite sjuk, har slem i halsen & var till läkare som sa att vi ska ge vatten & kan blanda honung i det för att få barnet att dricka mer men det är ju inte speciellt bra har jag läst så det har ajg inte gjort.

Undvik ge barnet frukter & bär i början då de får smak på söta saker & kan vägra äta rotfrukter sedan, börja hellre med morötter, potatis, palsternacka & ge en smak i taget 1-2 veckor tills du börjar med en ny smak.
Blanda moset med modersmjölk/ersättning, riktigt smör utan salt.
Salta inte maten.

Du kan börja ge gröt oxå vid 4 mån, bra som omväxling & nyttigt.Har själv inte hittat 4 mån gröt men det går bra att köpa de som står från 5-6 mån oxå.

ok har hittat gröt från semper och nestlé från 4 månader. den från semper tyckt han mkt bättre om.
 
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

ok har hittat gröt från semper och nestlé från 4 månader. den från semper tyckt han mkt bättre om.


Jaha, det var intressant! Jag försöker få i William gröt (har köpt nestles havregröt) och välling, men han bara vägrar! Jag kanske ska prova att byta märke för jag vill så gärna trappa ner på amningen. Jag är så less på mina "gigantiska" bomber och att William ska äta minst varannan timme hela nätterna, varje natt...
 
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

Jaha, det var intressant! Jag försöker få i William gröt (har köpt nestles havregröt) och välling, men han bara vägrar! Jag kanske ska prova att byta märke för jag vill så gärna trappa ner på amningen. Jag är så less på mina "gigantiska" bomber och att William ska äta minst varannan timme hela nätterna, varje natt...

hehe...det lessnade jag med på ganska fort...

den andre är iallafall med majs-havre tror jag.

min sambo sa att den smakade nåt liknande mannagryn
 
Sv: Vilka här gör egen barnmat?

Vi började med kokt potatis med smör, blandade i bröstmjölk också,
kokta morötter med smör, ibland ärtor o kokt vit fisk också. Mosad avokado o bananskrap var poppis också.
Gjorde inte så avancerat när de var så små utan de fick prova en sak i taget i början.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 959
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 171
Gravid - 1år Efter en vecka på storstadssemester är det uppenbart att mitt barn just nu trivs som allra bäst när det händer saker, helst precis hela...
2
Svar
24
· Visningar
2 583
Senast: Anna
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 252
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp