Vilka finns på semin?

Vala

Trådstartare
Kan någon här svara mig på vilka hingstar det finns tillgång till om man vill gå vägen via seminering istället för fribetäckning.

Kan inte hitta uppgifter om detta någonstans.

Skulle helst vilja köra med mitt sto till seminstationen här i närheten istället för att skicka iväg henne.

Har 2 ston som ska iväg till hingstar på olika håll och vill gärna hålla igång detta sto som jag vill seminera så att skicka henne på fribetäckning då känns inte så kul.

Har ni någon lista så hör gärna av er.

Gärna om ni vet om det finns hingstar på island som man kan få tillgång till om man väljer seminering.

Mvh

Ann-Sofie

Sv: Vilka finns på semin?

Askur från Håkansgården
Axel frá Lindarbae
Forni frá Horni
Hraunar frá Efri-Raudalaek
Mökkur frá Varmalaek

Gärna om ni vet om det finns hingstar på island som man kan få tillgång till om man väljer seminering.

Det där har jag tänkt endel på. Skulle vara underbart om någon visste.

Visst vore det helt totalt fantatiskt. Avundas halvblodsavlarna som kan beställa semin från de stora avelsländerna. Skulle definitivt vara berädd på att betala en heldel för att få tillgång till semin från Island. Någon som har hört om det kan tänkas vara på gång?

Vilka hingstar på island skulle ni använda på semin om det vore möjligt?

Þóroddur frá Þóroddsstöðum, Glampi frá Vatnsleysu, Víkingur frá Voðmúlastöðum.

Hágangur frá Narfastödum, inte Glampi....
skulle vara skoj att testa Rökkvi frá Hárlaugsstödum.
Álfur frá Selfossi...
Sedan har jag sto vars mors gett en superavkomma med Odur frá Brún, så honom skulle jag gärna testa.

jag tror att den nya hingsten Vefur fra Eikarbrekku också står på stenholmen på semin

Jag tror framförallt att det handlar om att islänningarna inte i alla fall än så länge vill exportera sperma. Dessutom var seminstationen i Gunnarsholti inte i drift i sommar beroende på brist på pengar och intresse tror jag. Så är det så att inte alla hingstars sperma tål att frysas vilket skulle krävas för export, jag tror att de höll på och kollade lite på det där i Gunnarsholti, vi får väl se om de kommer igång igen.

Jag tror framförallt att det handlar om att islänningarna inte i alla fall än så länge vill exportera sperma. Dessutom var seminstationen i Gunnarsholti inte i drift i sommar beroende på brist på pengar och intresse tror jag. Så är det så att inte alla hingstars sperma tål att frysas vilket skulle krävas för export, jag tror att de höll på och kollade lite på det där i Gunnarsholti, vi får väl se om de kommer igång igen.

Ja man var väl tagit det beslutet för att hålla det lite exklusivt, vi hade ju inte behövt importera nämnvärt så mycket hästar och det skulle islänningarna
förlora massa pengar på

Kan man importera fi från danmark. Hittade HJÀLMUR FRÀ HVAMMI :love: :d :love: som står på fi. hur blir det med registreringen? och vad tycker SIF om det?

stenholmen är ju numera seminstation oxå om jag fattat allt rätt gå in och kolla på deras hemsida, dom kan säkert hjälpa dig om du har fler frågor och så...

kolla stemholmens sida dom är väl numera utbildade för att tappa hingstar, dom har station i allfall sedan finns det ju seminstationer lite över allt men man behöver ju få tag på en islandshingstdos först..

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 536
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 562
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar