Ja kanske jag har satt ribban för högt. Jag har ändå tänkt att London, Teneriffa, Legoland är ganska lätta och okomplicerade resmål? Jag har aldrig heller flugit med lågprisbolag.
En vän till mig berättade att hon snart ska på konfrens till Ghana, i någon stad som inte egentligen finns på kartan och det krävs ett antal byten av flyg för att ta sig dit. Inte visste hon riktigt var hon skulle bo heller, men konferensanordnarna lär visst ordna något. Något sådant skulle jag aldrig i livet våga mig på.
Jag skulle nog säga att lätt och okomplicerat är mer kontextberoende än bara val av stad eller resmål. Men visst, en helcharterbuss med helpension och alla biljetter ingår till Legoland låter till exempel ändå ganska icke-komplex. En Londonresa kan vara mer giftig beroende på hur man sätter upp den. Precis som för @Lingon har jag råkat ut för att flygbolaget plötsligt ändrar avgångstid rejält och inköpta musikalbiljetter blir värdelösa. Och det kan man inte riktigt beskylla någon annan för och med mig tar jag att jag nog inte fler gånger bokar in event på resdagarna.
Den där Ghana-resan hade jag inte heller gett mig på; men å andra sidan, med den informationen kan man inte ha några särskilda förväntningar alls så det kan säkert bli alldeles utmärkt utfall.
Blev fast i Paris med halvsmå barn en gång och fick inte plats på flyg förrän 5 dagar senare. Det enda man fick hjälp med på flygplatsen var ett A4 som innehöll dåligt tryckt (snett och liten otydlig text med flytande toner, knappt läsbart) ens rättigheter till kompensation enligt EU-förordning, och erbjudande om gratis timmestransfer tillbaka till Paris (från Beauvais) som accepterades. Men vi utforskade simhallar och lite andra lite nischade "barn"-grejer i det större Parisområdet så dagarna gick fort. Även om jag glömde kreditkortet i en av simhallarna och fick ta kollektivtrafiken tillbaka nästa dag efter att ha ringt dem och hämta det igen. Till på köpet fick vi hela kontantreskassan stulen resdag 1 på metron, så vi var lite extra beroende av kreditkortet.... Och turligt nog kunde samma hotell ordna ett rum med kort varsel (något extrarum som de normalt inte hyrde ut). Jobbigast var den oplanerade ledigheten från arbetet som inte passade alls bra. Sen skickade jag in kravet om kompensation för alla extra utgifter när vi kom hem. Tog ganska många veckor, men sen kom ett brev från flygbolaget med texten "Vi ersätter aldrig för den här typen av utgifter och kommer aldrig att göra det i framtiden heller, vi ber dig vänligen att inte skicka in krav och att inte diskutera eventuella krav med andra resenärer. " och så låg där också en check som täckte det mesta (ca 6.000 kr om jag minns rätt).