Vildhästskoning?

Snuffsan

Trådstartare
Hörde talas om det här och blev väldigt fundersam. Vildhästskoning? Skor man plötsligt vildhästar? Jag är mycket skeptisk till alla "vildhästvarianter" men vill veta mer om vad det här går ut på.

Det jag hörde var något om att flytta brytpunkten med höga trakter (som vildhästverkningen) och sen sko med speciella skor (snordyra naturligtvis).

Någon som vet mer?

Sv: Vildhästskoning?

Aldrig hört talas om, men ska bli kul o se vad det finns för erfarenhet här på Buke

Finns info om det här. Visst skor man vildhästar men det sker när dom börjar användas som ridhästar;)

Hörde talas om det här och blev väldigt fundersam. Vildhästskoning? Skor man plötsligt vildhästar? Jag är mycket skeptisk till alla "vildhästvarianter" men vill veta mer om vad det här går ut på.

Det jag hörde var något om att flytta brytpunkten med höga trakter (som vildhästverkningen) och sen sko med speciella skor (snordyra naturligtvis).

Någon som vet mer?

Vad vet du mer själv??? Kan du vidareutveckla och framför allt, delge en länk eller visa bild på denna s.k. specialsko. ??

Jag vet inte mer än jag skrev. Det är en bekant vars hovslagare börjat med det här och det var alltså min bekant som berättade. Hennes hästar är inte så långt kommna att de har fått specialskorna så jag har inte sett dem heller.

Det var tydligen få som skor så här i Sverige men att flera "kända ryttare" använder den här metoden, och att utbildningen finns i Colorado.

Det är allt jag vet. Jag är skeptiskt nyfiken.
Jag frågade min hovis men hon hade inte hört talas om det.

Tillägg: Jag fick även berättat för mig att dessa specialskor är svåra att få tag på och därför dyra som fasen.

En vildhäst i mina ögon är en häst som strövar i flock över stora områden och som klarar sig själv. Dessa rider man inte på.

Just därför är jag skeptisk till att sätta likhetstecken mellan hovar och ben på dessa hästar och de som vi använder.

ja men då blir det ju tamhästskoning ju?:angel:
Man kan ju alltid rida på ord...:cool: ...;)
En vildhäst i mina ögon är en häst som strövar i flock över stora områden och som klarar sig själv. Dessa rider man inte på.

Just därför är jag skeptisk till att sätta likhetstecken mellan hovar och ben på dessa hästar och de som vi använder.

Många som införskaffar vildhästar "over there" har dom i hjordar, strövande på sina marker. Vissa har inte så stora marker som behövs för en naturlig hovvård och då verkas/skos de som behöver så inte alla används som ridhästar. Dock anser jag att en vildfångad häst är en vildhäst även om den är tämjd/hanterad...oavsett om den lever i en "tam" hjord eller används i ridning...

Men eftersom vi pratar hovar och belastning så kvittar ju tämjd eller ej. Det är när man sätter sig på hästen och börjar belasta som påverkar hovar och ben.

Jag tänker på min tidigare stallkamrat som sa "barfotaskoning" istället för verkning...:smirk: ..gick bara inte att få henne att sluta.

Så jag trodde först det var någon som sagt fel :D men, det här verkade ju vara något annat och nä, jag har ingen aning :cool: !

:D Jag har barfotaskoning på mina shire och minishettisen och sen hade jag vildhästsskoning på min pre då han var ju född fri..;);):rofl:

ironi

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 231
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 426
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 392
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V