Vila på 3,5 åring.

sannaaah

Trådstartare
Min unghäst har blivit erbjuden att träna för en riktigt bra tränare i hoppning i februari. Saken är den att han måste ju få sin vintervila MEN den passar inte in någonstans innan träningen så jag har tänkt ge honom den efter. Vad tror ni om detta?

Pga sadeltvång har han tagit det väldigt lugnt i slutet av sommaren och hösten. Mkt promenader och på senare tid tömkörning och först nu mer och mer ridning. Eftersom han tagit det så pass lugnt så tror jag absolut han orkar köra på lite till sen få 6 veckor efter träningen.

Visst kan man skita i träningen men det är en ones-in-a-lifetime grej som jag gärna vill att han är med på, dels för att få en åsikt av en proffisionell ryttare om hästen och dels få veta hur vi ska lägga upp hans träning på bästa sätt.

Självklart sätter jag hästens välmående i första rummet men jag tror knappas det är några problem.
Vad tror ni?

Sv: Vila på 3,5 åring.

Givetvis kan du lägga in vilan när det passar, bara hästen inte verkar behöva vila innan det. Men har du tagit det väldigt lugnt under hösten så är det säkert inga problem.

Om du har tagit det såpass lugnt i sommar/höst så verkar det inte vara ngt större problem att börja träna då.. Tror inte den behöver vila så länge.. Låt den vila i 3 veckor och kör igång om den verkar må bra osv.. Prova så märker du snabbt om den pallar med det..
Annars är det inte så mkt att göra åt saken, bara vänta och kämpa på tills den är färdig.
Lycka till!

Han är väldigt stor, kantig och valpig så han ska få vila minst 5 veckor iaf.
Han har mycket att smälta.

Okej, det framgick inte... Du känner honom bäst.
Men om den är såpass stor och kantig som det verkar när du skriver sådär så tror jag inte att den pallar med träning redan i Februari..
Somsagt, DU känner den bäst!

Vadå redan?

Han ska gå fram till februari och sedan vila.
Jag tror han klarar det galant eftersom vi tagit det så lugnt fram till nu men när han väl får vila vill jag att han ska få vila ut ordentligt..

Du behöver inte vara otrevlig..
Du undra vad vi andra tyckte och jag svarade att jag tyckte inte han verkade redo för att tränas om han är stor/kantig och valpig..
Och sen säger du att han har mkt att smälta.. Det verkar inte som om den är redo enligt mig.

Kan du inte ta andras tips så fråga oss inte.

Senast ändrad:

Varför inte rådfråga tränaren ifråga om hur du ska lägga upp schemat för kusen?Kan ju vara bra att få till en dialog med denne redan nu.

Lycka till!

Eh otrevlig?

Jag frågade vad du menar med REDAN februari. Det är ju då han ska få sin vila. Kalla mig inte otrevlig när det är du som missförstått.

Han har ju i stort sett gått på bete sedan juni- sept så det nog orkar han fram till februari men efter det behöver han riktig vila, det är EFTER den träningen han kommer att ha mycket att smälta.
Därför tycker jag att 3 veckor är för lite.

Det är hon som föreslagit det ;).
Är dock inte henne hästen ska träna för i feb.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
641
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 094
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 182
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka