Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Jag har märkt på mig själv och några bekanta, att äter vi mindre stannar viktminskningen av något, men jag har i min egen ovetenskapliga analys kommit fram till att äter man såpass lite tappar man energi i kroppen, och tar sig för mindre, rör sig långsammare och mindre, är tröttare... Kroppen spar energi helt enkelt. Så energin ut blir lägre. Alltså, diffen energi ut - energi in minskar. Det är ganska små skillnader, men ändock skillnad.
Bara en teori :D

Jo, men absolut är det så. Så är det ju om man svälter sig själv, man blir trött, men blir smalare. Sen när man börjar käka igen går man upp i vikt. Det gäller ju, som väl alla i denna tråden vet, att hitta det gyllene medelläget för motion, matvanor och vikt, vilket är individuellt.
 
Sv: Viktväktarna

Inte meningen att diskutera en massa annat här nu, fast det är relativt relativt.
Relaterat till vad?

Samt, vilken yrkesroll har meriterat dig inom kost/nutrition/näringslära?
Att inom kostdebatt stödja sig på falska auktoriteter är vanligt (om än dumdristigt), men dold auktoriet verkar väl kortsiktigt.
 
Sv: Viktväktarna

Jag tror inte heller på svältteorin, men jag tror att det är bra att äta sina points (typ, jag måste äta något mindre än vad VV rekommenderar för att tappa vikt...).
Jag har märkt på mig själv och några bekanta, att äter vi mindre stannar viktminskningen av något, men jag har i min egen ovetenskapliga analys kommit fram till att äter man såpass lite tappar man energi i kroppen, och tar sig för mindre, rör sig långsammare och mindre, är tröttare... Kroppen spar energi helt enkelt. Så energin ut blir lägre. Alltså, diffen energi ut - energi in minskar. Det är ganska små skillnader, men ändock skillnad.
Bara en teori :D

Tack vare den här tråden gick jag med i VV igen, känns skönt... Har tio kilo att jaga bort!

Ja ock det är det läget som är BÖRJAN på svältläge. Det krävs ju inte så mkt för att sätta kroppen på svältläge. Efter ett tag (eller ett par dagar) börjar man rasa i vikt igen.
 
Sv: Viktväktarna

Ja och något annat har jag aldrig påstått. Men man går inte ner direkt, om du inte plockar bort ALL mat direkt. Det kan som sagt ta 4 dagar upp till 4 veckor. Sen är det ju klart att man rasar ivikt.

Och det är detta jag nu har skrivit, samma sak, i flera inlägg...
 
Sv: Viktväktarna

jag har jobbat på en matstörningsenhet men det är över 6 år sedan jag slutade. Utbildade och jobbade där efter jag själv blivit fri från min anorexia.
 
Sv: Viktväktarna

Att upprepa samma sak om och om igen gör det inte mer riktigt. Som sagt: Lagring och förbränning pågår hela tiden, det är inget som tar en paus under en period för att sedan kasta ut allt. Att någon står stilla i vikt under en period av kaloriunderskott har inte med att förbränningen stannar av att göra.
 
Sv: Viktväktarna

Ja ock det är det läget som är BÖRJAN på svältläge. Det krävs ju inte så mkt för att sätta kroppen på svältläge. Efter ett tag (eller ett par dagar) börjar man rasa i vikt igen.

Fast jag anser inte att det är samma sak som svältläge. Svältläget som man ofta hör talas om skulle ju gå ut på att kroppen håller hårdare i resurserna och man med samma energi in - energi ut skulle "klara sig på mindre". Och det tror jag inte på. Jag menar att man helt enkelt blir orkeslös och rör sig mindre. Går långsammare, allt sådant. Och då är det ju bara ren fysik. Rör man sig sämre gör man av med mindre energi och viktminskningen avstannar (kanske). Om man däremot svälter sig MEN lyckas röra sig exakt lika mycket, så går man med all sannolikhet ned fortare. Det smartaste är alltså att äta så att man fortfarande håller sig pigg, men har ett kaloriunderskott :)
 
Sv: Viktväktarna

*KL*

Jaja, jag ger upp iaf. Orkar inte gå in på hur jag menar och det beror på olika saker just nu. Önskar jag aldrig skrivit något från början för jag orkar inte slutföra det.

Jag är inne på min 4:e dag nu och jag är konstant skit hungrig! minns att det var så här i början förra gången också. *äter persikor hela tiden...*
 
Sv: Viktväktarna

Eftersom du inte kan/vill förklara hur du menar så får du faktiskt räkna med att folk ifrågasätter dig. Särskilt eftersom det finns forskning som säger att svältläget är en myt. Så även om du och några du känner upplevt ett såkallat "svältläge" betyder det ju inte att du har rätt. Då tror jag mer på seriös forskning.

Skulle jag sluta äta från och med idag och typ en vecka framåt kan jag garantera dig att jag skulle tappa rejält med vikt, men samtidigt må jävligt pyton.
 
Sv: Viktväktarna

Jorå, satte....

Jag försöker gå ner i vikt genom att äta efter Viktväktarnas program och tyckte det var kul med tråden på Buke för att man kan ge tips och peppa varandra och har gått in och tittat varje dag men tråden är ju totalkapad. Kan ni som vill diskutera svält fortsätta någon annan stans eller har alla tröttnat på viktväktarna?
 
Sv: Viktväktarna

Begreppet svältläge är så förknippat med VV att det nog hör hemma här. Jag har mest sett det användas mot VV av förespråkare för andra dieter. Om någon misslyckas med deras diet kan de säga att det beror på att vederbörande VV-at tidigare och att kroppen därför låst sig i svältläge (vilket jag f ö inte tror på, om kaloroflrbrukningen påverkar förbränningen bör det rimligtvis gälla åt båda hållen, alltså så att förbränningen kickar igång igen när man äter mer).

I den här tråden kom ju svältläge dessutom in när Magica varnade för att inte förbruka alla points. Så nog är det en VV-diskussion alltid.
 
Sv: Viktväktarna

Ja diskussionen är relativ för tråden.

Till alla:
klart vi ska peppa varandra! Ni som vill vara med. Jag kämpar osm sagt men misslyckades ikväll. ja jag ser det som ett misslyckande när jag gör sånt här. blev choklad för rätt mkt mer points än vad jag har... :-( men är väl till att ta nya tag imorgon igen!

annars gillar jag denna "metod" att äta. så jag vill lyckas!
 
Sv: Viktväktarna

Idag ska jag börja :). Väger in mig nu!
Har 2 kalas den här helgen, bra tajming :)

Det är bra att du börjar idag och inte skjuter upp det. Det kommer ju alltid att finnas något olämpligt att stoppa i sig, och det får du göra, bara i liten mängd. :laugh:

Tips: försök att hålla resten av dagn på minimal åtgång av points genom att äta mycket frukt och grönt. Fruktsallad till frukost kanske, varma grönsaker till lunch? :idea:

Lycka till! :D
 
Sv: Viktväktarna

Ett av mina problemområden är lunchen på jobbet... Jag har SÅ svårt att äta micrad mat från igår, och därför äter jag alltid ute... Det är inte så bra, även om jag försöker köra mycket sallader och sådant.
Jag funderar på soppor och hembakt bröd, det kan man ju värma utan att det blir sådär äckligt :o. Har ni andra bra tips på lunch? Jag vill att lunchen ska gå fort, vill gärna kunna äta framför datorn vid behov. Någon period tog jag med mig egengjord sallad, men nää, det kändes inte heller kul...
Att göra ett gäng soppor på helgen känns som görbart. Att ordna något varje dag kommer jag inte göra, har jag insett :). Inga äckliga bantardrinkar eller sådant, där går min gräns!

Alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: Viktväktarna

Det är bra att du börjar idag och inte skjuter upp det. Det kommer ju alltid att finnas något olämpligt att stoppa i sig, och det får du göra, bara i liten mängd. :laugh:

Tips: försök att hålla resten av dagn på minimal åtgång av points genom att äta mycket frukt och grönt. Fruktsallad till frukost kanske, varma grönsaker till lunch? :idea:

Lycka till! :D

Jag åt ett ägg till frukost, samt min tyngsta last... En latte. Jag måste ha en latte till frukost, kan leva på smulor resten av dagen bara jag får den :D. Ska tänka på att äta innan vi åker iväg idag (det är barnkalas det handlar om...) och försöka låta bli att äta där om det inte finns bra alternativ. Jag vill verkligen gå ner och komma i form! Vill handla fina kläder och känna mig lite snygg och sluta skämmas. Behöver bli av med 10-15 kilo :o. Satte första delmålet vid -5 kilo... Man kanske ska hitta på belöningar vid varje delmål? Hur gör ni?
 
Sv: Viktväktarna

Ett av mina problemområden är lunchen på jobbet... Jag har SÅ svårt att äta micrad mat från igår, och därför äter jag alltid ute... Det är inte så bra, även om jag försöker köra mycket sallader och sådant.
Jag funderar på soppor och hembakt bröd, det kan man ju värma utan att det blir sådär äckligt :o. Har ni andra bra tips på lunch? Jag vill att lunchen ska gå fort, vill gärna kunna äta framför datorn vid behov. Någon period tog jag med mig egengjord sallad, men nää, det kändes inte heller kul...
Att göra ett gäng soppor på helgen känns som görbart. Att ordna något varje dag kommer jag inte göra, har jag insett :). Inga äckliga bantardrinkar eller sådant, där går min gräns!

Alla tips mottages tacksamt!

Det går att äta ute och ändå gå ner i vikt. Jag äter ute säkert i snitt fyra av luncher varje vecka och har så gjort under hela viktminskningen och vikthållningen. Knepet var något så tråkigt som att jag såg till att hålla koll på portionerna, det var i princip allt som behövdes.

Jag valde inte bort någon mat och räknade så gott jag kunde, utvecklade ett rätt bra ögonmått efter ett tag. Jag åt tills jag var lagom nöjd och inte tills jag var proppmätt och sedan lät jag utfallet tala om för mig hur bra jag lyckades. Då jag vägde och räknade ALLT förutom luncherna visste jag att om jag inte går ner så är luncherna boven.

Det har varit en utmaning, det är inte lätt att lämna t.ex. en halv pizza då jag dels betalat för den och dels skulle kunna äta mer. Nu efter några år så vet jag att kroppen blir nöjd med en viss mängd mat och kommer att hålla sig i bra skick fram tills nästa måltid.

(Jag körde förvisso inte VV utan kaloriräkning, men summan av kardemumman är ju densamma ändå.)
 
Sv: Viktväktarna

Jo, det går ju säkert ändå :). Men jag tänkte att det var enklare att hålla koll i början innan man lärt sig om man faktiskt visste... skulle behöva ha med mig en våg i fickan :D.

En annan sak, jag bakade mitt vanliga bröd som jag inbillat mig är rätt nyttigt (filmjölk, linfrön, valnötter, solrosfrön..) men det visade sig bli 8 propoints per 100 gram! Mycket tycker jag... någon som har ett bra recept på "viktväktarbröd"? Om man nu vill äta en skiva om dagen... eller är det bara ge upp brödtanken?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
317
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp