Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

helt normalt! Fettsnålt = mer sug. Tillgodogör man sig det fettet man behöver minskar suget. Dock funkar inte detta på alla. Har en vän som blir mer sugen ju fetare hon äter (nu menar jag grädde, ost, mjölk produkter och inte skräpmat)
 
Sv: Viktväktarna

Det kanske är en sanning för vissa, men jag behöver gå ner på ren svält för att det ska fungera. Håller jag mig till tilldelade points får jag under tid den mest optimala viktnedgången. Ja, jag har provat att "skynda på lite" genom att några veckor lägga mig under tilldelningen.

Enda resultatet var att jag avstannade i vikt och blev frustrerad och orkeslös, men mer viktnedgång gav det inte.

Alazzis länk var mycket intressant, det ger ju faktiskt vid hand att lågkolhydratdiet är att föredra för viktnedgång.

Och det är som det ska. Mindre points än vad du ska äta ger äsmre viktnedgång. Kroppen klamrar fast vid det den har då du erbjuder den mindre mat och den hamnar på svält läge.
 
Sv: Viktväktarna

Fast vad jag har hört är det där med svältläge bara bull.

Jag kan lätt svälta ner mig fem kilo om jag vill, kroppen "håller inte fast" vid kilona utan går ner i vikt eftersom jag äter mycket mindre än jag borde.
 
Sv: Viktväktarna

Jag förstår precis vad du menar med att äta alla points för att undvika ett fiktivt svältläge som skulle göra det svårare att gå ner i vikt.
 
Sv: Viktväktarna

Du behöver egentligen inte stirra dig blind på just fettet, VV är inte bara inriktat på det. Snabba kolhydrater ger t ex fler points än långsamma, det är inte bara fettet som påverkar pointsantalet.

Vad gäller mättnad så är det faktiskt protein som ger bäst mättnad i förhållande till intagna kalorier. Man blir alltså mätt på färre kalorier.

Men sen tror jag, precis som du, att hur mycket man äter innan man upplever sig som mätt delvis handlar om psykologi.
 
Sv: Viktväktarna

Jag kan lätt gå ner tre-fyra kilo från min nuvarande icke-diet genom att sluta äta. Men när jag har gått ner 6 kg och lägger mig på lägre intag vet jag av erfarenhet att det inte händer särskilt mycket, mer än att jag blir trött, svag och irriterad. Vågen däremot ger mig inte mer än 300 gram ungefär.
 
Sv: Viktväktarna

Jag pratar inte om nåt fiktivt svältläge...jag pratar om något jag varit med om både själv och en hel del andra..
 
Sv: Viktväktarna

Återigen - vad jag har läst och förstått så är det bara en myt. Människor som svälts (på riktigt alltså) går ju uppenbarligen ner i vikt - varför klamrar inte deras kroppar fast vid kilona så att de ligger kvar på samma vikt för då?
 
Sv: Viktväktarna

Om aktivitetespoints så har jag förstått att det finns en gräns för hur många såna man får äta /vecka just för att man inte ska få i sig för mycket. Vet dock inte på rak arm vilken gränsen är ...

Jag började och gick på möten några veckor för ett par år sedan, fungerade bra men jag hade till en början svårt att fördela mina points.
Tyckte jag var hungrig ofta och hade svårt att få de dagliga att räcka till.

Började sen använda 3 av mina veckobonuspoints/dag till ett mellis varje dag och lät istället bli att "festa loss" på en stor mängd under helgen och då fungerade det bättre. Visst räckte de till något litet extra på helgen också men det blev inga mängder.

Har faktiskt funderat på om jag skulle göra ett nytt ryck och börja igen. Jga gillar grundtänket att man kan äta allt men i rimliga mängder, tror att det är lättare att hålla på en längre tid med den tanken.
 
Sv: Viktväktarna

Jag är lite nyfiken på hur du motionerar om dagarna för att få ihop till 40 aktivitetspoints på två dagar, om du inte räknar vardagsmotion? Jag tycker att jag är hyfsat aktiv men får oftast bara ihop 3-7 points per dag (tex långpromenad 2-3 points, boxpass 5 points, joggingtur 2 points, spinning/core 4-5 points). Jag kan t ex inte räkna någon "vanlig" ridning alls eftersom min kropp är "van" vid den motionen o därför kan jag inte räkna points på den. Jag kan bara räkna om jag är ute i kanske 3-4 timmar eller mer. Liksom all vardagsmotion ingår också i det som kroppen är van vid och som inte "får" räknas, för som du säger, räknar man points på varje rörelse och äter dessa points, då går man nog inte ner i vikt..
Det var åtminstone det som jag fick lära mig på mitt allra första VV-möte, att folk väldigt gärna överskattar rörelse.
 
Sv: Viktväktarna

Som vardagsmotion räknar jag gående till o från tåget, städning, kissrundor med hundar, kortare promenader till o från hagar mm.
Det jag lägger in är ridning, cykling, löpning o raska promenader.
Lägger in dem på aktiveter o det är datorna som räknar in pointsen inte jag som du vet :)
Jag äter inga aktivitets points o veckobonusen brukar jag ta kanske femton av per vecka till mitt godis.

Men som sagt, jag går stadigt ner, är inte hungrig o mår primus!
 
Sv: Viktväktarna

Återigen - Nej en myt är det inte. Jag har jobbat med detta innan. Läste du inte vad jag skrev? I början håller kroppen fast vid kilona och sen rasar du i vikt. Men tycker du det är ett bra sätt att gå ner i vikt? Är det inte bättre att äta sig ner i vikt? Som man faktiskt gör med Viktväktarna?
 
Sv: Viktväktarna

*knpln*

Jisses! Vi har varit på en grilltillställning. Jag visste ju innan att det skulle gå massor av points ikväll så jag har varit försiktig tidigare idag. Stadig frukost dock men 4pp lunch och äpple till mellis. Nu när jag kom hem och summerade middagen så uppgick den till 26pp! Grillat lamm, potatis, gräddsås, ett glas rött vin och kaka med vaniljvisp till efterrätt. Jag åt mig knappt mätt ens :eek:. Tänk vad man har vräkt i sig varje dag tidigare men vad härligt att jag kan passa in detta i programmet med mina extrapoints och slippa känna att jag fuskat!
 
Sv: Viktväktarna

Jag har inte sagt att det är ett bra sätt, jag konstaterar bara att jag inte tror på det du säger.

Enligt din logik kan ju inte någon bli gravt underviktig av svält i såna fall, i och med att kroppen mirakulöst behåller kilon trots att den inte får i sig tillräckligt.

Oavsett - du verkar inte vilja gå djupare in på detta än att säga "jag vet" samt "så är det". Så vi kan lika gärna lägga ner.
 
Sv: Viktväktarna

Jag fattar inte heller det där med att man inte skulle gå ner vid svält. Folk går ju ner i vikt när de är sjuka tex. Sen att det inte är hälsosamt är ju en annan sak.
 
Sv: Viktväktarna

Fast vad jag förstår så menar Magica att vid svält så håller kroppen först (en kortare period) fast vid kilona för att sedan släppa på allt så man rasar i vikt fort, vilket ju inte är hälsosamt ur någon synvinkel, man får ju t ex lättare slapp hud om man rasar i vikt snabbt. Att man sedan när man börjar äta mer igen också lättare går upp när man "lärt" kroppen att suga åt sig av minsta lilla energitillförsel medan om man "äter" sig ner i vikt så släpper kroppen ifrån sig lite hela tiden = hälsosamt för kroppen.

Låter logiskt men om det verkligen fungerar så har jag dock ingen som helst aning om...
 
Sv: Viktväktarna

Eftersom jag levt med anorexia (a:et var med på min tid) vet jag att man kan svälta sig ner i vikt. Men den här tråden handlar knappast om det, det handlar ju om att på ett sunt sätt att gå ner i vikt. Vilket innebär att upprinnelsen till det som nu blivit extremfråga är att det inte är effektivt att lägga sig på för lite points/kalorier, det har motsatt effekt. OM du inte härdar ut och svälter dig en längre period, vilket bara är idiotiskt av flera anledningar.
 
Sv: Viktväktarna

Ok jag gör ett sista försök; har skrivit två gånger nu att kroppen klamrar sig fast vid kilona I BÖRJAN och SEN rasar man i vikt. det kan handla om 3 dagar till 4 v innan du börjar rasa. SEN är en tolkningsfråga. Det är ju klart att man går ner i vikt av svält. men kroppen gör ju ett försök först att få behålla den den har. Det är ju rätt logiskt...Kroppen är inte "dum". Finns massa liknelser til ldetta men orkar inte dra dem. sen att jag inte går djupare in på det har många orskaer just nu. Dels inte lönt inför någon som inte läser det man skriver...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
316
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp