Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Nej, men det kostar ca 500kr att bli medlem på internetversionen av Viktväktarna i en månad, 300kr i startavgift och 170kr per månad. Jag har löst medlemsskap i tre månader för 700kr. Vi kan inte gå på något möte eftersom Viktväktarna inte finns i Umeå där vi bor. Närmaste är i Örnsköldsvik som ligger ca 10mil härifrån och det är inte rimligt.
 
Sv: Viktväktarna

Okej, det var ju lite rimligare än 500 för ett veckomöte. :D

Du kan inte köpa kalkylatorn då?
 
Sv: Viktväktarna

*knpln*

Hallå där ute alla viktväktisar, hur går det för er? Jag har hållit på en vecka nu och de senaste dagarna har jag kämpat med hungern och jag har använt veckobonus varje dag för att hålla mig mätt trots att jag tycker att jag har tänkt mig för när jag väljer mat, äter grönsaker och frukt, dricker mycket osv. Men 26PP, hur får man vettiga mättande tre måltider och två mellis per dag på det?? Det är ju inte så att inte veckopoints och aktivitetspoints räcker för jag har tränat något varje dag och alla aktivitetspoints frös inne men ändå. Dessutom visade vågen bara på -0,4kg...:(. Jag har inte tappat motivationen helt men det känns lite tröstlöst att klara att gå ner 15kg när man är så här hungrig och det går så långsamt. Visserligen har jag ju inte tänkt att det måste gå fort, jag vill ha en hållbar livsstilsföräldring men hur ska jag klara av att hålla en livsstil där jag tvingas göra så strikta val av föda och ändå går runt och är hungrig???

Snälla peppa!
 
Sv: Viktväktarna

Är det stora mängder mat som gjort att du har 15 kg att bli av med? Kort sagt: är du van att äta stora mängder? Då finns det nog inte några genvägar, det kommer att ta en period av hunger och sug i tarmarna innan kroppen lärt sig nya mängden föda.

Själv har jag en tröstlös relation med kolhydrater, och det är en kamp att släppa den nappen. Det är ju så svårt. Och gott. Och... och... och... i det oändliga. Så fort jag blir sugen är det på - just det! - något med kolhydrater. Det är inte så att jag känner mig hungrig och kan tänka mig en morot. Nä, det ska vara vitt bröd, kex eller varför inte potatis. De första 10 dagarna när jag lägger om/tillbaka kosten är alltid en pina. Det blir bättre och lättare, det vet jag. Men det är en klen tröst i stridens hetta.
 
Sv: Viktväktarna

När jag viktväktade av jag superlite och var alltid hungrig. Därför förstår jag inte alla som säger att de måste äta mer än de orkar för att fylla poängen. Alltså åt de mindre än så innan och då undrar jag hur de ens kunde gå upp i vikt?
 
Sv: Viktväktarna

Och jag för min del tycker att Libra har en snyggare kropp än dig och jag tycker inte alls att hon bara är "skinn och ben" så allt är ju relativt! :)

Håller verkligen med!
Libra, din kropp blev jättesnygg verkligen!
Niela jag förstog inte ens vilket som var före o efter bild på dina :angel:
 
Sv: Viktväktarna

Jag tror definitivt att såna som inte orkar äta alla sina points har ätit helt fel sorts mat tidigare, dvs bara typ pizza och godis = sån mat som är väldigt energität.

Jag fick mig verkligen en tankeställare, jag äter och har alltid egentligen ätit för mycket. Tror att jag blev tjatad på att äta upp min mat en gång för mycket som liten eller något. Så jag äter för mycket mat och jag är total kolhydratjunkie. Kolhydratsuget försvann på LCHF men jag gick inte ner i vikt. Viktväktarna lär ju en förstå vad som är lagom mängd mat. Jag tror att jag ska försöka köra en kombo, dvs äta kolhydratsnålt och fylla ut med grönsaker, då blir det mer över till protein och fett och suget kanske kan hållas i schack. Kanske att man kan vänja sig vid att äta mindre ändå om man är ännu mer smart och äter mer ägg och mindre havregryn :banana:.

Kanske också att man måste programmera om sin hjärna; det är faktiskt inte farligt att vara lite hungrig och man dör inte av att vara sugen, det går över.
 
Sv: Viktväktarna

Jag funkar bäst på VV när jag tänker på vad jag stoppar i munnen, inte bara på pointsen. Ris till maten går bara inte, då är jag tre gånger så hungrig som om jag tar samma portion men utan ris. Viktväktarna med kolhydratvakt, kan man säga.

Planering är A & O. Allt, i min värld. Vad jag ska äta, när jag ska äta det och att det finns hemma. Gärna färdigt att bara värma, så det är lätt att göra rätt val.
 
Sv: Viktväktarna

Att utgå från att man om man blir mätt innan man ätit upp sina points automatiskt har ätit skräpmat innan man gick med i VV är ju fullständigt skitsnack. Vad du får för dina points beror ju helt på hur du planerar.
Jag är nybliven viktväktare (inne på v 4) men har tidigare gått ner drygt 10 kg på ett år så har väl varit lite inne i det innan, men utan att räkna. Jag får fortfarande räkna o planera för att få ihop pointsen. Ibland blir det 21, ibland blir det 29, beroende på om jag kunnat planera hela dagen eller harfått improvisera lite. Jag har absolut inga problem att hålla mig mätt hela dagen för 21 PP, då har jag ätit åtminstone en måltid med duoval =ät tills du är mätt. Däremot så försöker jag planera om så att jag äter mer. Till saken hör dock att jag med min gamla kosthållning både har svårt att få i mig de två portionerna vegetabiliskt fett om dagen, liksom kalcium. Jag försöker tänka på det o efter hand byta lite vanor för att få i mig allt, men det tar lite tid. Jag äter också mycket frukt (oftast mer än 500g/dag) samt dricker i princip inget annat än vatten för tillfället. När jag kommer in i det borde jag kunna komma upp i mina 26 PP så småningom o är inte orolig att inte bli mätt.
Första tre veckorna gick jag ner drygt 3 kg, trots att jag åt smörgåstårta med jobbet, pizza med ryttarföreningen och att jag åt ordentligt på midsommar, dvs tre tillfällen då jag ätit mängd och typ av mat som jag väldigt sällan gör annars, oavsett om jag aktivit försöker gå ner i vikt eller ej.
 
Sv: Viktväktarna

Jag tror definitivt att såna som inte orkar äta alla sina points har ätit helt fel sorts mat tidigare, dvs bara typ pizza och godis = sån mat som är väldigt energität.

Energität mat = många kalorier = många points. Points är bara ett annat sätt att räkna kalorier.

Jag tror tvärtom. Den som ätit mycket pizza och andra bomber får svårare att bli mätt på sina VV-points.
 
Sv: Viktväktarna

Det är vi som lever på godis som har svårt att äta så mycket mat som det blir i VV om man inte väljer fullfeta alternativ ;)
 
Sv: Viktväktarna

Ät frukt till mellanmål, det ger ju 0.
Idag har jag ätit 2dl lättyoughurt med hallon o blåbär, druckit te till frukost utan mjölk o socker såklart totalt 2 points
Banan till mellis, 0 points
Lunch spaghetti o köttfärsås med sallad, hemlagat o ett hyggligt lass, 11 points
Äpple till mellis 0 points
Kvällsmat en skiva, 70 g osötat rågbröd med hela kärnor, mager ost, 5 points
Två bitar mörk choklad 2 points
En cola light på jobbet 0 points.

Totalt 20 points

Dagens träning, en timmas rask promenad, 18km cykling, 45 minuters ridning o 4km löpning.

Jag har gått ner 4.5kg på 5 veckor. Äter 100g chips en dag i veckan o säkert 300g lösgodis en dag. Är jag bortbjuden kan det slinka ner en kaka oxå :D
Mår kanoners! Äter alltid ett ordentligt lagat mål, på kvällen blir det oftast rågmacka iom att jag sällan är så hungrig. Kan ibland äta subway kycklingsallad utan dressing till kvällsmat, super gott o endast 4 points.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktväktarna

*KL*


Har idag börjat viktväkta igen!!! Kommer inte följa någon sajt eller gå å väga mig på möten. Utan ska försöka själv. Var med innan och gick ur för ca 6 månader sedan så jag har alla redskapen och "kunskapen" om pointsräknandet mm. och alla böcker man kan kolla upp alla livsmedel i osv (ni vet väl om att där är en liten bok där nästan allal ivsmedel står exakta points i ?).

Sist jag var med gick jag ner en del i vikt. men har tyvärr gått upp allt igen + lite till då jag gick igenom en livskris. Blev enbart godis och annat skräp jag levt på nu...Fram till idag; nu är det slut på det!

Så nu jäklar! :devil:

Mitt första delmål är 5 kg ner. Får ta den tid det tar. Sen ska jag ta det per 5 kg varje delmål. :bump: Känner mig enormt peppad idag, imorgon kommer jag nog känna mig trött på det redan och sukta efter godiset men jag SKA KLARA DET!!!
 
Sv: Viktväktarna

Jag kan nog med 98% säkerhet säga att hade du ätit alla dina uträknade points per dag hade du gått ner de 4,5 kg på 3 v. Det är det som är poängen med viktväktarna; du SKA äta alla dina points per dag och du KOMMER gå ner lite fortare än om du äter för lite points. äter du mindre än dina uträknade points (som är uträknade för att du ska gå ner hälsosamt i vikt utan att sätta dig på svält) sätter du kroppen på svält och det går långsammare då kroppen inte vill släppa på det den har.

Ät alla dina dagliga points, och de minskas för varje 3 kg du går ner, så kommer du gå ner bättre. Var inte "duktig" och ät mindre. Det är inte det viktväktarna går ut på.


Eller kanske jag som missuppfattat att du inte äter alla dina points? Isåfall, ignorer detta inlägget :-P
 
Sv: Viktväktarna

Vissa dagar äter jag alla o vissa inte o vissa mer. Jag äter så jag är mätt o mår bra, det handlar om att få bra vanor, inte att gå ner snabbt.
Jag fick varning att jag gick ner för fort först. Är inte gravt överviktig o har inte brått att gå ner. 0,5 till 1kg är en sund nedgång.
 
Sv: Viktväktarna

Absolut och det låter het rätt tänkt. MEN dina points är uträknade för att du ska gå ner i vikt + att man helst ska äta de 49 extra pointsen per vecka (vilka också är uträknade) för att du inte ska ställa kroppen på svält. Man ska ha bra vanor utan att svälta sig. Kanske inte känns som att man svälter sig men äter man under sina dagliga oints, alldeles för många under (ex 4-6 st) svälter man sig.

jag gick på möten varje vecka och där poängterades varje gång vikten av att få i sig alla sina points. oavsett hur mätt man var. då får man byta ut en del livsmedel mot dem med högra points. Du FÅR inte skippa en del points varje dag.

Viktväktarna handlade innan om att ätal ite och gå ner. Nu ska du äta dig ner i vikt, därav det nya sättet de har att räkna Pro Points.

*Såg nu att du skrivit att du vissa dagar äter alla, vissa mindre och vissa mer. Ingen bra balans det heller. Ät alla varje dag så får du en bra balans. Att man tappar mer i början är bara hälsosamt för då går all överflödig vätska ut ur kroppen och du får en bättre start. Sen ska det gärna gå 0,5-1 kg per vecka ja. *
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
316
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp